WartburgWartburg , foto: W.Simlinger / imago stock&people / Profimedia

Danas imamo pričau o modrikasto-belom dimu, istoriji i izdržljivosti istočno-nemačke tehnike. Wartburg je automobil koji mnogi pamte, kod nas je čak dobio i pesmu, a sledeće godine puni 70 godina.

Wartburg je legenda istočno-nemačkog automobila, poznat po svom dvotaktnom motoru, karakterističnom dimu i kultnom statusu.

Wartburg nije bio samo automobil, već i industrijski projekat, politički kompromis i svakodnevni saputnik miliona vozača u Istočnoj Nemačkoj i širem socijalističkom bloku, uključujući i nas.

Njegova priča je mešavina tehničke inovativnosti, hroničnog nedostatka i iznenađujuće izdržljivosti, piše avtomagazin.si.

Wartburg
ZarkePix / Alamy / Profimedia

Wartburg 311 – početak legendarnog brenda (1956–1965)

Prvi automobil nove marke, Wartburg 311, pojavio se 1956. godine.

Pokretao ga je trocilindrični dvotaktni benzinski motor od 900 cm³, sa snagom od 27 do 33 kW (37–45 KS), a najviša brzina bila je 115 km/h.

Karoserija je bila dostupna kao limuzina, kupe, kabriolet ili karavan.

Kupovina je često bila prava lutrija – čekanje je znalo da traje i preko 10 godina.

Wartburg uskoro puni 70: Za njim se baš dimilo 1
Heckepics / Alamy / Profimedia

Wartburg 353 – ikona dima (1966–1988)

Pravi simbol brenda postao je Wartburg 353, predstavljen 1966. godine.

Oblikovan je kao oglat automobil, sa dvotaktnim motorom od 992 cm³, koji je davao 37 kW (50 KS), uz karakteristični plavi dim iz auspuha, nastao sagorevanjem mešavine benzina i ulja.

Automobil težak oko 900 kg dostizao je brzinu od 130 km/h, a motor je trošio 8,5–10 litara mešavine.

Dvotaktni motor je bio jednostavan za održavanje, izdržljiv i otporan na loše gorivo, ali je proizvodio velike emisije i buku.

Tokom 70-ih pokušaji modernizacije, prelazak na četvorotaktni motor, često su kasnili zbog planirane ekonomije i nedostatka sredstava.

Kasnije je dogovor sa Volkswagnom doveo do ugradnje 1,3-litarskog četvorocilindričnog motora sa 43 kW (58 KS), čime je Wartburg postao tiši, čistiji i ugodniji za vožnju.

Ipak, posle pada Berlinskoga zida 1989. proizvodnja nije mogla da se takmiči sa zapadnim automobilima i zaustavljena je 1991. godine.

Danas je Wartburg kultni klasik i cenjen starodobnik, a o njegovoj legendi svedoči i pesma novosadskog benda Atheist Rap:
„Wartburg limuzina, najduža mašina
Čet’ri metra lima i pet meteri dima“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari