Kupite nov televizor, donesete ga kući, uključite, on ne radi. Vratite ga u prodavnicu, a trgovac neće da ga zameni iako imate garanciju. U tom trenutku ne možete da očekujete da vam bilo ko može pomoći, jer iako Zakon o zaštiti potrošača postoji, neprimenjiv je, a njegove odredbe svako tumači na svoj način, tvrde sagovornici Danasa. Najveći problem jeste u Zakonu, koji je stupio na snagu januara prošle godine, ali i u vezanim rukama potrošačkih organizacija, koje nemaju nikakva ovlašćenja da se bave poslom zbog kog i postoje – da štite potrošače.


– Potrošačima bi daleko bolje bilo kada bi osnovno potrošačko pravo, a to je pravo na učešće, bilo poštovano. Neophodno je da udruženja učestvuju u donošenju važnih odluka koja se tiču potrošača. To je uostalom bila i jedna od glavnih primedbi EU Srbiji – kaže za Danas direktor Centra za zaštitu potrošača Forum iz Niša Jovan Jovanović.

Zakon koji trenutno imamo, napominje on, neprimenjiv je i neophodne su njegove hitne izmene i mehanizam koji bi omogućio da se on sprovodi u praksi.

– Ne možemo da govorimo o zaštiti potrošača kada zakon koji bi to trebalo da reguliše ne funkcioniše. Svaki drugi zakon je jači od ovog, a vi u gomili odredbi imate završetak rečenice „ukoliko nekim drugim zakonom ova oblast nije drugačije regulisana“. Svaki zakon kod nas drugačije to reguliše i onda vidimo da ovaj zakon nije dobar – ističe Jovanović i napominje da su udruženja pripremila izmene zakona, jer je to preko potrebno da bi postao primenjiv.

Goran Papović, predsednik Nacionalne asocijacije potrošača Srbije kaže za Danas da aktuelni Zakon više čini ustupke trgovcima nego potrošačima i da je najveći problem nemogućnost sprovođenja. Njegova najveća zamerka je što udruženja nemaju ovlašćenja da se bore za potrošače, a na pitanje šta može da kaže o radu inspekcija odgovara sa „ništa lepo“.

– Ili su inspekcije zbunjene ili ne znaju da rade posao, ali čini se da ovaj zakon otvara mogućnosti da svako tumači pravila kako hoće – kaže Papović i dodaje da se hitno moraju izmeniti neke odredbe kako bi se udruženjima, kojih u Srbiji ima petnaestak, dala veća ovlašćenja. Predsednica UO Asocijacije potrošača Srbije Edina Popov ističe za Danas da udruženja imaju ovlašćenja po Zakonu, zajedno sa državnim organima, ali je problem što kod nas ne postoji sistem, i ne zna se ko šta radi.

– Zakonom je tačno propisano, naš zadatak nije da sudimo, kontrolišemo, već da savetujemo potrošače šta treba da rade, kome dalje da se obrate. Problem je što je Ministarstvo sve ćušnulo organizacijama potrošača i što ne postoji organizovan sistem – kaže Popova. Postoje dva načina da se potrošač u Srbiji izbori za svoja prava, napominje ona. Jedan je sudski i to kod nas ide jako sporo, drugi je vansudski i tu tek treba da se uspostavi mehanizam. Ona ne misli da je postojeći Zakon toliko loš, ali ne negira da ga treba menjati i dopunjavati. „Moramo da gledamo kako se radi u Evropi i da sledimo primere kako valja“, naglašava Edina Popov.

Novi Zakon o zaštiti potrošača u koji je implementirano 15 evropskih direktiva usvojen je oktobra 2010. a na snagu je stupio januara prošle godine. Zakon je predvideo strože zahteve trgovcima koji će morati da daju jasna obaveštenja potrošaču o proizvodu koji prodaju. Zakonska garancija za prodatu robu i usluge je dve godine, a u slučaju nedostatka u prvih šest meseci, Zakon predviđa da potrošač ne mora da dokazuje da nije prouzrokovao taj nedostatak već da je on postojao prilikom kupovine. U praksi često nije tako.

Najviše se žale na obuću i hranu

Gotovo sva udruženja potrošača u Srbiji dnevno primaju na desetine prijava od nezadovoljnih kupaca koji se najviše žale na kvalitet obuće, odeće, ali i hranu koja na rafovima prodavnica stoji i posle isteka roka. Veliki broj prijava odnosi se i na belu tehniku, najviše mašine za pranje veša, mobilne telefone i računare, ali i na cene raznih usluga.

Ombudsman: Potrošači i dalje nezaštićeni

Novi Sad – Vojvodjanski ombudsman saopštio je juče da je primio veliki broj predstavki građana povodom kršenja njihovih potrošačkih prava i ocenio da su prava potrošača u Srbiji i dalje nezaštićena jer zakon koji to reguliše ne može da se sprovede. Ombudsman je u saopštenju za javnost povodom Međunarodnog dana prava potrošača naveo da je primljen veliki broj predstavki koje se tiču komunalnih delatnosti, snabdevanja električnom energijom, prirodnim gasom i slično. Žalbe građana uglavnom se odnose na onemogućen ili otežan pristup uslugama, nezadovoljavajući obim i kvalitet pruženih usluga i zloupotrebu monopolskog položaja javnih preduzeća. Beta

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari