Iako je ovogodišnji, 30. po redu, Međunarodni sajam turizma održan u promenjenom terminu, ranije nego prethodnih godina, oko 800 turističkih poslenika, koliko je predstavilo svoju ponudu, zadovoljno trlja ruke i nada se dobroj turističkoj žetvi. Ponuda je bila šarolika i bogata, dovoljna za gotovo sve ukuse i mogućnosti zainteresovanih: od sve popularnijeg seoskog turizma, aktivnog odmora na splavarenju Drinom i Tarom, tradicionalne ponude u banjama i na planinama, obalama Grčke i Turske, sve do udaljenih (i skupih) destinacija.

Iako je ovogodišnji, 30. po redu, Međunarodni sajam turizma održan u promenjenom terminu, ranije nego prethodnih godina, oko 800 turističkih poslenika, koliko je predstavilo svoju ponudu, zadovoljno trlja ruke i nada se dobroj turističkoj žetvi. Ponuda je bila šarolika i bogata, dovoljna za gotovo sve ukuse i mogućnosti zainteresovanih: od sve popularnijeg seoskog turizma, aktivnog odmora na splavarenju Drinom i Tarom, tradicionalne ponude u banjama i na planinama, obalama Grčke i Turske, sve do udaljenih (i skupih) destinacija.

Srbija nedovoljno konkurentna?

Prema nedavno objavljenom istraživanju Svetskog ekonomskog foruma o konkurentnosti turizma i putovanja, Srbija je zauzela 78. mesto od ukupno 130 zemalja, što je pad od 17 mesta u odnosu na prošlogodišnji rejting.

Najkonkurentnije turističke zemlje su Švajcarska, Austrija i Nemačka, a među prvih pet su još Australija i Španija koje su s tih pozicija potisnule Island i SAD. Inače, indeks turističke konkurentnosti meri uspešnost pojedine zemlje u sektoru putovanja i turizma, a podeljen je u tri kategorije koje obuhvataju zakonodavnu regulativu, poslovno okruženje i infrastrukturu, kao i bogatstvo ljudskih, kulturnih i nacionalnih dobara. Istraživanje je sprovedeno u 130 zemalja.

U agenciji Džoli travel kažu da su zadovoljni kako je Sajam protekao, jer su zabeležili ne samo veću posetu na štandu nego i veće interesovanje za rezervacije i prodaju aranžmana. Novi termin održavanja Sajma, prema oceni Jasmine Končar, marketing menadžera Džoli travela, ide u prilog građanima. Oni se ranije odlučuju za destinaciju na kojoj će provesti odmor, a prodajni popust koji je ova agencija ponudila za rane rezervacije (erli buking) omogućava i uštedu novca.
– Prodaja je tek počela kada je leto u pitanju, a naši ljudi i dalje pokazuju veliko interesovanje za Grčku, naročito ostrva i severni deo, zatim Tursku, Egipat i Sredozemlje. Ove godine imaćemo i čarter letove za Španiju, a u ponudi je i Maroko. Naši turisti traže i vikend ture i letnje paket-aranžmane za Istru i Kvarnerska ostrva, za koje potražnja ne jenjava tokom cele godine. Kada je reč o Grčkoj, Džoli travel je prvi put ponudio i letovanja na ostrvu Zakintosi. Domaće banje i planine takođe su dostupne pod standardnim uslovima, ali u ovo doba godine to nisu naročito atraktivne destinacije. Naša agencija je tokom Sajma davala i sajamski popust od pet odsto na objavljene cene, a turistima koji žele da letuju u Turskoj, za uplate koje izvrše do kraja marta, odobravamo popust od 10 do 20 odsto – ističe za Danas Jasmina Končar.
Prema rečima Aleksandre Radeč, PR menadžera turističke agencije Konte, programi za udaljene destinacije koje je ova kuća predstavila na sajmu u Beogradu, naišli su na veliko interesovanje među posetiocima. Na sve aranžmane uplaćene do kraja marta agencija Konte odobrava popust od 10 odsto. Osim uobičajeno dobre prodaje za crnogorsku obalu, izuzetno su traženi paketi za letovanje ili obilazak Brazila. Cena devetodnevne ture Mini Brazil iznosi 1.275 evra, a osim Rio de Žaneira, turisti imaju priliku da obiđu još tri grada. U ponudi su, takođe, Kuba i Indonezija. Ljubitelje egzotičnih putovanja obradovaće i aranžman Put oko sveta, koji će trajati nešto kraće od mesec dana, a čija priprema još traje.
– Sajam turizma u Beogradu definitivno je postao lider među turističkim manifestacijama u jugoistočnoj Evropi, i sigurno je nadmašio sajmove u Atini, Solunu ili Budimpešti. I pored problema političke prirode koji su iskrsli uoči samog sajma, 80 zemalja predstavilo je svoju ponudu. To potvrđuje da je pomeranje sajma iz aprila za februar bilo pravi poslovni i turistički potez – ocenjuje za Danas Rade Stanković, direktor JUTE, najbrojnijeg udruženja turističkih agencija, i napominje da, iako je Istra zvanično odustala od učešća kao regija partner, njeni turistički poslenici posetili su sajam u Beogradu.
Novi termin održavanja Sajma turizma podstakao je agencije da blagovremeno pripreme dobre aranžmane, ali i da prodaja počne znatno ranije nego što je to do sada bilo uobičajeno. Stanković smatra da dobri rezultati ukazuju da bi novi termin održavanja sajma trebalo ustaliti. Komentarišući nedavno objavljene rezultate istraživanja Svetskog ekonomskog foruma o konkurentnosti turizma i putovanja, prema kojem je Srbija zauzela 78. mesto, dok su ispred nje Hrvatska (34), Slovenija (36) i Crna Gora (59), Stanković kaže:
– Rang-lista nije sačinjena prema pravim potencijalima, već i pod uticajem svetskih političkih trendova. Kao sasvim nova država Srbija, definitivno, prema specifičnoj turističkoj ponudi, može da bude među prvih 10, naravno ako se ispoštuje sve ono što smo na nivou Vlade dogovorili. Imamo šansu koju treba iskoristiti, da ponudimo svetu Srbiju kao novu turističku destinaciju, jer su sve ostale već otkrivene. S druge strane, nadam se da ćemo se uskoro naći na Beloj šengenskoj listi i da će naš narod uskoro moći normalno da putuje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari