Zlatni lav na 71. Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji dodeljen je Šveđaninu Roju Andersonu za film „Golub sedi na grani razmišljajući o postojanju“. Radi se o filmu sastavljenom od humorističnih vinjeta, koji su neki kritičari obožavali, a druge je ostavio zbunjenim. Radnja se događa u savremenoj Švedskoj sa povremenim trenucima nadrealizma i pesme, i ovlaš prati dvoje ljudi koji bezuspešno pokušavaju da prodaju vampirske zube i druge predmete za prerušavanje.

Primajući nagradu, Anderson je naveo italijanski neorealistički film „Kradljivci bicikala“ kao ostvarenje koje je na njega jako uticalo. Međutim, ovaj 71-godišnjak, koji je karijeru započeo „Švedskom ljubavnom pričom“ (1970) kaže da su mu realistički filmovi ubrzo dosadili – tačnije njihov sled priče i da mu je daleko interesantnije da svoja dela prikazuje kroz „fragmente postojanja, iz života“.

Njegov pobednički film je deo trilogije koja će, kako sam kaže, možda imati i četvrti deo. Crni humor je nešto što karakteriše njegova dela, tako da iako ume da portretiše i smrt – zbog čega postoji tendencija da ga porede sa zemljakom Ingmarom Bergmanom, tu leži jedna od razlika između njih.

Inače, to što glavni junaci „Goluba“ podsećaju na Vladimira i Estragona, junake iz dela irskog dramskog pisca Semjuela Beketa i „Čekajući Godoa“ je namerno, kaže Anderson.

„Za mene je to delo veliki izvor inspiracije. To je jasno – tri sata predstave gde oni pričaju gluposti sve vreme, a to je i dalje interesantno. To mi se stvarno sviđa. Tačan opis ljudskog bića“, dodaje reditelj.

Srebrni lav za najboljeg reditelja dodeljen je Rusu Andreju Končalovskom za skoro nemi film „Poštareve Bele noći“ , dok su glavne glumačke nagrade dobili holivudska zvezda u usponu Adam Drajver i italijanska glumica Alba Rorvaher za fim „Gladna srca“. Snažni dokumentarac Džošue Openhajmera o masakru u Indoneziji „Pogled tišine“ osvojio je Veliku nagradu žirija.

Žiri, kome je predsedavao kompozitor Aleksander Depla, dao je nagradu za scenario za film „Priče“, o seriji priča koje se događaju u Teheranu, iranskom reditelju Rahstani Bani-Etemadi, a turski reditelj Kan Miždedži dobio je specijalnu nagradu za dramu „Sivas“ o zanemarenom dečaku koji se zbliži sa psom.

Američki mediji prenose kako su njihova dela uredno „zaobiđena“ i naročito ističu da su bez nagrada ostali „Dobro ubistvo“ o pilotu dron-letelica kojima ubija američke protivnike, kao i Al Paćina za ulogu u filmu „Manglehorn“. Skot Roksboro, evropski filmski kritičar, kaže da je, recimo, u slučaju filma „Čovek ptica“ koji je takođe ostao bez nagrade, žiri ostao dosledan podršci „velikoj tradiciji evropsko umetničke kinematografije“.

Inače, pre dodele nagrada kod kritičara su za glavne favorite važili „Čovek ptica“ s Majklom Kitonom u glavnoj ulozi i ostvarenje „Pogled tišine“. Ova dva filma ponela su najviše nezvaničnih priznanja. Openhajmer je nagrađen

FIPRESCI nagradom za najbolji film, priznanjem FEDEORA za najbolji evromediteranski film, te nagradom onlajn kritike i priznanjem za ljudska prava, zajedno sa italijanskim filmom „Io sto con la sposa“. „Čovek ptica“ je osvojio Future Film Festival Digital Award, Leoncino d’Oro Agiscuola Award, Padre Nazareno Taddei Award i Soundtrack Stars Award.

Nagrada za Emira Hadžihafizbegovića

„Lava budućnosti – nagradu Luiđi de Laurentis“ za najbolji debitantski film osvojio je indijski reditelj Čaitanija Tamahane, autor filma „Sud“ koji je bio prikazan u programu Horizonti. Žiri ove takmičarske selekcije svoju glavnu nagradu takođe je dodelio ovom filmu, dok je nagrada za najbolju režiju u pripala jordanskom ostvarenju „Teba“ Nadži Abu Novara. Za najboljeg glumca/icu u programu Horizonti proglašen je Emir Hadžihafizbegović za ulogu oca u filmu hrvatskog reditelja Ognjena Sviličića „Takva su pravila“. Najbolji kratki film 71. Mostre je izraelski „Dnevni hleb“ Idana Hubela.

Trijumf filma „Ničije dete“

Film „Ničije dete“ scenariste i reditelja Vuka Ršumovića poneo je nagradu publike na Venecijanskom festivalu koja se dodeljuje za najbolji film prikazan u selekciji „Nedelja međunarodne filmske kritike“. U pitanju je jedina nagrada koju zvanično dodeljuje ova selekcija, a nagrada se dodeljuje na osnovu glasova svih onih koji su gledali film na festivalu u Veneciji.

Pored glavne, film je osvojio još dve nagrade, koje dodeljuju kritičari: nagradu FIPRESCI za najbolji film u selekciji koju čine svi prateći programi Filmskog festivala u Veneciji, koju dodeljuje Međunarodno udruženje filmskih kritičara iz celog sveta, kao i nagradu za najbolji scenario u okviru selekcije „Nedelja međunarodne filmske kritike“ koju je film dobio od strane Federacije filmskih kritičara iz Evrope i mediteranskih zemalja – FEDEORA.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari