Najzagađenije lokacije u Beogradu su raskrsnica Ulica kneza Miloša i kralja Milana, Glavna pošta, Autokomanda, Mostarska petlja, Narodna skupština, Šumice i tržni centri Ušće i Piramida, rezultati su projekta „Biomonitoring teških metala u vazduhu/edukacija o uticaju saobraćaja na kvalitet vazduha“, koji je finansijski podržala kompanija Naftna industrija Srbije (NIS) u okviru javnog konkursa „Zajednici zajedno“.


– Biomonitoring predstavlja jeftiniju, ali i jednostavniju alternativnu metodu u poređenju sa standardnim instrumentalnim merenjima. Biomonitori predstavljaju organizme, delove ili zajednicu organizama koji izloženi različitim vrstama zagađenja daju informacije o kvalitetu i stanju životne sredine – rekla je Mirjana Aničić Urošević, menadžerka projekta.

U Laboratoriji za fiziku okoline Instituta za fiziku u Beogradu, korišćenjem aktivne metode utvrđivanja teških metala u vazduhu uz pomoć vrećica sa mahovinom, utvrđeno je da na najzagađenijim ulicama i raskrsnicama u prestonici na svakih sat vremena prođe više od 3.500 automobila.

Manje zagađene lokacije, kojima prođe između 2.000 i 3.000 vozila po času, su Zeleni venac, Dom Omladine, Knez Mihailova, Savski trg, Višnjićeva ulica, Karaburma i drugi delovi grada. Manje od hiljadu automobila i drugih prevoznih sredstava prođe jednosmernim ulicama i to Sinđelićevom, Resavskom, Ulicom Triše Keclerovića i Balkanskom, gde je neznatno zagađen vazduh.

Tokom 2014. godine kada je realizovan projekat, mahovine u vrećici su izlagane atmosferskoj depoziciji na 48 mernih mesta uključujući glavne gradske raskrsnice, saobraćajne petlje, kružne tokove, prometne ulice, ali i one sa manjim protokom vozila. Istraživanjem je utvrđeno prisustvo kancerogenih i toksičnih elemenata kao što su cink, olovo, arsen, kobalt, nikl, platina i mnogi drugi.

Rezultati projekta „Biomonitoring teških metala u vazduhu/edukacija o uticaju saobraćaja na kvalitet vazduha“, koristiće se za izradu planova upravljanja koji se odnose na kvalitet vazduha i održivi transport kao što su promena prioritetnih tokova vozila, izmeštanje tranzitnog saobraćaja iz centralnih ka perifernim zonama grada i obezbeđivanje pešačkih zona i biciklističkih staza, planiranje i projektovanje ozelenjavanja urbanih i zagađenih oblasti radi smanjivanja uticaja zagađenja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari