Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net.

Pitanje: Poštovanje gospodine Todoroviću! Pošto sam u potrazi za novijim automobilom često posećujem Vaš sajt Najboljiauto.com ne bi li doneo pravu odluku oko izbora drugog automobila u kući. Mislim da ste veoma kompetentni što se tiče saveta tako da sam rešio da Vam se obratim.

Automobil koji trenutno vozim i koji sam kupio pre 12-tak godina je FIAT Bravo 1.6 16v 1998 god. i do sada me je služio perfektno.

Možda većina ne deli moje mišljenje ali ja sam za sve ove godine sa njim prešao oko 120.000 km bez ikakvih problema a mislim što se motora tiče da može još bar 200. 000 km pa kada uzmem sve u obzir veoma sam zadovoljan. Na žalost limarija i enterijer su u lošijem stanju tako da pokušavam kupiti nešto novije.

Auto koji tražim mora biti isključivo benzinac jer godišnje prelazim izmedju 8000-10000 km tako da kao što i Vi savetujete dizelaš nije isplativ na ove pređene kilometre.Tražim auto sličnih performansi kao što ima ovaj moj „Bravo“.

Naglasiću da nisam zahtevan vozač ,da mi auto služi uglavnom za gradsku vožnju koji se vozi svakodnevno i pali se kada je potrebno preći i 300 metara jer supruga uvek ima „jake argumente“. Godišnje odemo do Grčke na more, dva tri puta mesečno do Novog Sada a sve ovo ostalo je gradska vožnja i vožnja po lokalu. Bitno mi je da auto ima dovoljno snage.

Jako mi je važno da pri obilaženju da ima snage kada mu je uključena i klima a ne mora ići 200 km/h i ne mora da ima ogroman gepek. Na oglasima uglavnom gledam hečbek varijante karoserije sa četvoro vrata ali to nije uslov.

Ne bih voleo da moj budući auto bude manji od trenutnog fiata a isto tako ni puno velik. Zato je moj izbor zbog svega gore navedenog sužen na 3-4 marke, najviše zbog cene i održavanja.

Godište automobila bi bilo poželjno da nije ispod 2009. i zato mislim da je FIAT Bravo 1.4, Ford Focus 1.6 Renault Megane 1.6 i eventualno neka Toyota Yaris ili Auris auto koji sebi mogu da priuštim. Naravno da mi je bitna pređena kilometraža tog mog „novog“automobila jer ja to planiram da vozim opet nekih 10-tak godina i ne bih da kupim nešto što je lepo i našminkano a prešlo „stotine hiljada“. Otprilike sada znate moje želje i ovih gore navedenih par modela nije nešto što želim po svaku cenu tako da bih i Vas da čujem šta mislite i šta bi vi preporučili. Cifra koju bih izdvoji se kreće do 6.000 eura ali ona nije fiksna mada bih iskreno želeo da nađem auto do 5.000 eura maksimalno mada sam svestan da ono što zahtevam ima svoju cenu. Isto tako pošto vidim da Vi možete pronaći automobil po želji spreman sam i na takav dogovor.

Dodao bih da ne žurim i da sam tek sledećeg proleća hteo da se kupovini ozbiljnije posvetim ali kada bi se nešto dobro i povoljno prodavalo spreman sam da uđem u kupovinu. Ukratko bih još jednom naveo sve ovo gore napisano: benzinac, hečbek, dovoljno snage a manje kilometara,2009 god.i mlađe(Fiat,Ford,Renault,Toyota),4/5 vrata ako je moguće. Gledao sam da u opisu budem temeljan kao što tražite ali i da baš ne preteram sa detaljisanjem i ako imate neko pitanje rado ću Vam odgovoriti. Unapred hvala! Zorić Siniša /Senta

Ime i prezime: Siniša Zorić
Kada planirate kupovinu?: proleće 2017
Kakav auto kupujete?: Polovan
Koliko novca želite da potrošite?: do 6000 eura
Šta trenutno vozite?: fiat bravo 1.6 16v 1998
Između kojih se automobila dvoumite?: Bravo, Focus II, Yaris, Megane
Gde ste čuli za ovaj sajt?: pretražujući internet
Koliko kilometara godišnje prelazite?: 8.000-10.000
Da li biste platili da vam pronađem auto?: Da

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g. Zoriću, hvala na zanimljivim pitanjima i poverenju. Drago mi je što redovno posećujete moj portal i što ste odvojili vreme da pročitate odgovore na neka pitanja, ali na jedno pitanje postoji mnogo odgovora. Ne postoje dva kupca sa identičnim potrebama, pa tako ima više odgovora na jedno te isto pitanje. Svako ima svoj stil vožnje i različite potrebe, i ja svakom potencijalnom kupcu dajem savete, praveći analize iz njegovog ugla gledanja, sa mojim znanjem. Vi donosite zaključke i potom pravite uži izbor modela koje želite da kupite, a ja vam samo detaljno opisujem prednosti i mane svakog od modela u odnosu na automobil koji već imate.

Imam utisak da je najveći problem što mislite da je snaga motora ono najvažnije, a vi, zapravo, pišete o obrtnom momentu. Ako želite da motor dobro vuče i kada je uključen klima uređaj, on mora imati veliki obrtni moment.

Sasvim je izvesno da ćete kupiti automobil sa vraćenom kilometražom. Savetujem vam da angažujete nekoliko majstora da sa vama pregledaju automobile koji vam se dopadaju. Tek ako nijedan majstor neće da vam izađe u susret, ja mogu angažovati svoje majstore da pregledaju automobile koje pronađem za vas. Lako je utvrditi da li je kilometraža vraćena, a mnogo je teže ustanoviti za koliko je kilometara vraćena.

Morate znati da i u Nemačkoj, Holandiji ili Francuskoj automobili napuštaju ovlašćenu mrežu servisa i pre nego što automobil napuni četiri godine. Drugim rečima, ja mogu da vam pronađem automobil sa originalnom kilometražom samo ako je auto 2012. godište ili mlađi.

Za novac koji vi imate gotovo da nije moguće pronaći auto sa kilometražom koju vi želite. Ako i pronađete takav auto, on je bio havarisan, ili je bio u poplavi. To je sve moguće utvrditi u dobrim servisima. Morate znati da samo ovlašćeni servisi imaju kompjutere koji vide sve greške. Ako odete u servis koji nije ovlašćen, na njihovom kineskim kompjuterima majstori nemaju sve potrebne parametre na raspolaganju.

Ono što morate znati jeste da vam niko ne može precizno reći koliko će još motor koji proveravate preći kilometara do generalnog remonta. To je moguće samo ako se kompletan motor rastavi i izmeri istrošenost svih delova agregata, što niko ne čini, jer je to apsolutno nerentabilno.

Naveli ste vam je bitna cena održavanja, a onda ste naveli marke automobila kao što su FIAT, Ford, Toyota i Renault. Slične cene delova imaju i Peugeot, Citroen, Opel ili Mazda. Pitanje je samo da li želite originalne delove iz ovlašćenih servisa, navodno „originalne“ delove što oni nikako nisu, ili delove sa otpada. Ako planirate da kupite delove na otpadu, precrtajte Toyotu, jer je ponuda relativno slaba.

Isto tako, moj vam je savet da ne upoređujete automobile različitih klasa, kao što činite, jer je Toyota Yaris mnogo manja od Ford Focusa II generacije ili Renaulta Megane. Ne samo što je manja, nego je i mnogo lakša i nudi mnogo manje bezbednosti. Euro NCAP agencija ocenjuje svaki automobil na kreš testu i dodeljuje malim, nebezbednim automobilima često maksimalnih pet zvezdica, iako ti automobili u sudaru sa vozilima koja su teža za npr. 300 kg, a imaju istu čvrstinu karoserije, nemaju nikakve šanse. Teži automobil će vrlo verovatno ostati na putu, dok će lakši završiti u jarku, reci, na brdu, itd.

Pošto živite u Srbiji, gde su putevi najgore trasirani na Balkanu, i gde ima ubedljivo najviše pijanih vozača za volanom, te je jako mnogo udesa sa smrtnim ishodom, verujem da bi bezbednost automobila morala da vam bude primarna. Kupci kod nas olako gledaju na pasivnu i aktivnu bezbednost, a ja ću detaljno vam opisati svaki model koji ste naveli u tekstu.

Vaš problem je što želite automobil sa benzinskim motorom, jer ste zadovoljni performansama vašeg agregata od 1,6 litara, a niste uzeli u obzir da su moderniji automobili iste klase znatno teži. Moderni motori imaju više snage, ali to vam jako malo znači kod preticanja, jer imaju gotovo isti maksimalni obrtni moment, a ako je on i nešto veći, on je na većem broju obrtaja radilice. Osim toga, dizelaši mnogo bolje podnese rad pod delimičnim opterećenjem, u režimu vožnje stani – kreni, od benzinaca. Istina, potrebno je da jednom u dva meseca provozate automobil i van grada, na regionalnom putu ili autoputu, kako bi se odradila regeneracija DPF filtera. Ona može da se odradi i u servisu, ali za to treba platiti. Moderni turbo dizelaši nude u proseku gotovo dva puta veći obrtni moment od benzinaca, odnosno skoro dva puta bolja međuubrzanja. Pokušaću da vam najjednostavnije opišem šta je to zapravo obrtni moment.

Obrtni moment je proizvod sile i udaljenosti mesta delovanja sile od ose rotacije. To znači da radilica motora koji ima duži hod klipa ima veći obrtni moment od motora iste radne zapremine koji ima manji hod klipa. Time motor sa kraćim hodom po pravilu postiže više obrtaja od ovog prvog.

Zamislite ključ za skidanje šrafova na točkovima. Što dužu polugu imate, to će vam posao odvijanja biti lakši, jer ćete istu silu primenjivati na većoj udaljenosti od ose rotacije (šrafa). Ova se udaljenost zove „krak sile“, a ono što pri odvijanju primenjujete na šrafu zove se „moment“ (jedinica: Nm).

Snaga motora je bitna da bismo znali koliko će automobil ići brzo. Obrtni moment nam je potreban da bismo znali kada će taj automobil ići brzo, odnosno on nam je bitan za međuubrzanja i ubrzanja.

Obrtni moment je vozaču najviše bitan kada je preticanje u pitanju – povlačenje vozila. Takođe je i važno da maksimalni moment bude na što manjem broju obrtaja, jer se time izbegavaju visoki obrtaji, veće trenje i veća potrošnja.

Kada budete kupovali polovan automobil, znajte da su automobili kupljeni i održavani u Srbiji u daleko gorem stanju nego vozila uvezena iz Italije, Nemačke, Holandije ili Francuske. U Srbiji se i dalje prodaje gorivo veoma lošeg kvaliteta, jer je kontrola izuzetno slaba, a inspektori nisu u dovoljnoj meri imuni na mito koje im nude velike kompanije.

Ja sam pre deset i pre dvadeset dana sipao gorivo na Molovoj pumpi, kod Plavog mosta u Beogradu, i motor u mom automobilu je počeo neravnomerno da radi, da na leru i kad je hladan i kad je zagrejao drži obrtaje na 1.100 o./min., a trebalo bi da broj obrtaja radilice bude 900 o./min.

Čim sam sipao gorivo na NIS-ovoj pumpi, Ultra D, posle samo par kilometara sve se vratilo u normalu. Ja ne želim da tvrdim da Mol prodaje loše gorivo u Srbiji, samo želim da istaknem da inspekcije ne rade svoj posao i da je broj inspektora višestruko manji nego što je potrebno (ne navodim koji automobil imam jer ne želim da reklamiram tu marku automobila, a ne želim da navedem ni ko prodaje kvalitetnije gorivo od NIS-a u Srbiji, jer bi to bila besplatna reklama). Problema itekako ima i sa lošim benzinom. A imajte u vidu i da se benzinci kvare, i da atmosferski benzinci ipak prelaze manje kilometara pre nego što dođu do generalnog remonta.

Što se izbora modela tiče, odabrali ste automobile koji se vama dopadaju, ali su veoma različiti. Razumljivo, najbrže biste se navikli na FIAT Stilo, jer već vozite FIAT Bravo, a upravo je Stilo nasledio model Bravo, sa nekim njegovim manama, ali i prednostima.

Toyotu Auris morate da precrtate, jer su dobre polovne Toyote preskupe. Jako se retko uvoze, jer su u Nemačkoj, Holandiji, pa i Italiji na ceni. Toyote bolje drže cenu od popularnog VW-ovog Golfa, sa jednom velikom i bitnom razlikom – Toyote se jako retko kradu, dok to sa Golfovima nije slučaj. Znajte da, ako i poželite da kasko osigurate svoj Auris vredan 6.000 €, platićete kasko osiguranje gotovo dva puta manje nego da osiguravate Golf. Razlog je sasvim jednostavan: osiguravajuće kuće procenjuju rizike i na osnovu toga formiraju cene. Ako želite da vozite auto koji se mnogo krade, moraćete i više da za to platite.

Ako želite solidnu Toyotu Auris, morate da izdvojite bar 8.000 €, koliko i za pristojan Golf. Svako polovan automobil je manje ili više izraubovan i već je posle pravih 150.000 km daleko od novog automobila u svakom pogledu.

Ja uvek preporučujem kupovinu novog automobila, ali većina kupaca u Srbiji sa budžetom od oko 10.000 € radije bira polovan auto, recimo VW Passat četiri godine star sa realnih 400.000 km. Istina, u Srbiji ljudi jako teško prihvataju da neko sa automobilom pređe 100.000 km godišnje, ali to je realnost.

Najbezbedniji automobil od pobrojanih, ali i model koji nudi najbolju voznu dinamiku jeste Focus II. Iako možda nije najracionalniji izbor, jer FIAT Bravo odnosno Astra H imaju daleko pouzdanije FIAT-ove 1.9 Multijet agregate (Opel ugrađuje FIAT-ove motore), ukoliko nađete dobro održavan Ford, nemojte ga tek tako precrtavati.

Vreme benzinaca polako prolazi (u ovoj klasi vozila, dizelaši čine 95% uvezenih automobila u Srbiji), naročito zato što većim i težim automobilima mnogo bolje pristaju moderni common-rail agregati, koji su dovoljno tihi i obiluju velikim obrtnim momentom. Fordov agregat od 1,8 litara nije najmodernije konstrukcije, ima samo dva ventila po cilindru i prilično je letargičan ispod 2.000 o/min., ali na koncu svega nudi dobre performanse i nisku potrošnju, koja je na mom testu iznosila oko 6,5 litara evro dizela. Dobra zvučna izolacija odlično skriva godine motora, koji je proveren i već dokazano dugovečan. U Focusu nema preteranog luksuza: plastika je dobrog kvaliteta, finalna obrada predstavlja uzor u kompakt klasi, ali izbor tapacirunga upućuje da su se inženjeri opredelili za nešto što će trajati, a ne za prefinjene, luksuzne materijale. U putničkom prostoru ima dovoljno mesta za pet odraslih putnika, te je ovaj automobil sasvim dorastao dužim putovanjima, zbog čega može predstavljati i jeftiniju verziju direktorske limuzine.

Common-rail turbo dizelaš od 1,8 litara sa maksimalnim obrtnim momentom od 280 Nm pri 1.900 o/min. lako je osetiti, ali i kontrolisati, zahvaljujući trenutno najboljem ogibljenju u kompakt klasi i vrhunskim pneumaticima. Uz malo strpljenja, ovaj Ford skoro pojuri do magične brzine od 200 km/h, a i tada ostaje prilično miran zahvaljujući dorađenom multi-link oslanjanju Control Blade.

Izuzetan je i elektro-hidraulični servo upravljač, koji je direktan i precizan. Kupite verziju koja ima ESP (svi prodavic, dileri navode da ga Focus ima, ali 50% modela na našem tržištu ga nema – proverite to u ovlašćenom servisu). Focus uvek ostaje stabilan i na željenoj putanji, a kada dosegne granice fizike, počne mirno da proklizava, taman toliko da bude zabavno. Dinamika vožnje je maksimalna, ali Focusu nažalost ne prijaju naši razrovani putevi. Nervozno prenosi do putnika poprečne neravnine, što je valjda danak sportskim afinitetima nemačke limuzine.

Za pasivnu bezbednost zaslužuje čistu peticu, a isto se može reći i za kočnice. Jedina nedoumica u vezi sa ovim modelom može biti izbor motora, pri čemu smatram da snaga 1.8 TDCi agregata u potpunosti odgovara karakteru ovog automobila, s obzirom na to da su međuubrzanja koja nudi ovaj common-rail zapravo sportska, te da izborom nekog slabijeg motora lišavate sebe izuzetno kratkih i bezbednih preticanja.

Detaljniji odgovor, analizu poslao sam g.Zoriću. Svako od vas ima neke svoje afinitete i zahteve od automobila, pa vam ovaj odgovor može biti samo uvod u rešenje vaših dilema. Ja upoređujem automobile iz vašeg ugla gledanja, zato se potrudite da napišete što je moguće detaljnije pitanje.

Pitanja šaljite ovde www.najboljiauto.com ili u komentarima ispod tekstova na portalu Danas.rs