Dobitnik prestižne nagrade za fotografiju je odbio da primi ovo priznanje pošto je obelodanio da je njegovo delo nastalo pomoću veštačke inteligencije.

Boris Eldagsen, nemački umetnik, osvojio je nagradu u kategoriji za kreativnost za fotografiju Pseudoamnezija: Električar.

Dodela Soni nagrada za najbolje svetske fotografije organizovana je prošle nedelje.

Eldagsen kaže da je želeo da testira ovo takmičenje i započne razgovor o budućnosti fotografije.

Organizatori dodele nagrade rekli su za BBC Njuz da ih je Eldagsen obmanuo po pitanju toga u kojoj meri je korišćena veštačka inteligencija.

U saopštenju objavljenom na njegovoj internet stranici, Eldagsen je priznao da je bio „nevaljao“ i zahvalio se žiriju što je „izabrao njegovu fotografiju i pretvorio ovo u istorijski trenutak“.

Istovremeno se zapitao da li je bilo ko od njih uopšte „znao ili posumnjao da je fotografija nastala pomoću veštačke inteligencije“.

„Slike nastale pomoću veštačke inteligencije i fotografije ne bi smele da se takmiče zajedno za jednu ovakvu nagradu“, naveo je on.

Dodao je da su to potpuno različita dela.

„Veštačka inteligencija ne može da stvori fotografiju, stoga neću primiti ovu nagradu“, rekao je Eldagsen.

Dotična fotografija predstavlja sablasni portret dve žene, različitih generacija.

Ali kao što je Eldagsen istakao u njegovom saopštenju: „Nešto u vezi sa ovim ne štima, zar ne?“.

To nešto je, naravno, činjenica da se uopšte ne radi o pravoj fotografiji – već sintetički stvorenoj slici.

O upotrebi veštačke inteligencije u svemu, od pisanja pesama i eseja, do vožnje automatskih vozila, četboks terapeuta i izrade lekova, naširoko se raspravlja prethodnih meseci.

Sada je u prvi plan izbila i njena prikladnost i upotreba kad je u pitanju fotografija, pogotovo dipfejkovi.

Portparol Svetske fotografske organizacije je rekao da je umetnik potvrdio da je koristio veštačku inteligenciju pre nego što je proglašen pobednikom.

Dodao je da je Eldagsen istakao interesovanje za „kreativne mogućnosti generatora veštačke inteligencije“.

„Istovremeno je naveo da se fotografija umnogome oslanja na njegovo bogato znanje o ovoj vrsti umetnosti“, dodao je portparol.

„Kreativna kategorija na takmičenju ohrabruje razne eksperimentalne pristupe stvaranju slika od cijanotipa i rejografa do najsavremenijih digitalnih praksi.

„Stoga smo, posle prepiske sa Borisom i garancija koje nam je pružio, smatrali da njegov rad ispunjava kriterijume za ovu kategoriju i podržali smo njegovo učešće“, naveo je portparol.

Dodaje da su želeli da se upuste u temeljniju raspravu na ovu temu i da su pozdravili Borisovu želju za dijalogom tako što su pripremili pitanja za poseban intervju s njim za njihov sajt.

„Budući da je on odlučio da ne primi nagradu, prekinuli smo rad sa njim i, u skladu sa njegovim željama, eliminisali smo ga iz takmičenja“, navode iz Svetske fotografske organizacije.

Portparol kaže da je „svestan važnosti ove teme i njenog uticaja na stvaranje fotografija danas“, ali je istakao da su nagrade „oduvek bile i nastavljaju da budu platforma za promovisanje izvrsnosti i veštine fotografa i umetnika koji rade u ovom medijumu“.


Ai-Da, prva umetnica robot na svetu:

Ai- Da je napravljena uz pomoć algoritama veštačke inteligencije.
The British Broadcasting Corporation

Analiza Krisa Valansa, novinara BBC-ja za tehnologiju

Kad je fotografija nastala pomoću veštačke inteligencije pobedila na američkom državnom takmičenju iz umetnosti, u septembru prošle godine, to je pokrenulo raspravu koja od tada ne jenjava.

Za to vreme, moć tehnologije samo raste iz nedelje u nedelju.

Fotografi i umetnici koji su ranije mogli da se teše isticanjem nesavršenosti i grešaka u slikama nastalim pomoću veštačke inteligencije, sada su ustanovili da ih je sve teže uočiti.

Prošlog meseca mi je Tim Fleč, predsednik Udruženja fotografa, pričao o njegovoj zapanjenosti kad je shvatio koliko je lako napraviti sliku tigra pomoću veštačke inteligencije, a koja izuzetno liči na fotografiju za koju je morao da uđe direktno u kavez da bi je uslikao.

Student fotografije koji je razgovarao sa mnom u ono vreme, brinuo se da li će njegova karijera uopšte postojati za nekoliko godina.

Mnogi umetnici i fotografi optužuju sisteme veštačke inteligencije za zloupotrebu radova stotine hiljada drugih ljudskih stvaralaca zato što se na njima ovi sistemi treniraju.

Neki su čak zbog toga podneli tužbe na sudu.

Ali drugi se odnose prema veštačkoj inteligenciji kao prema još jednoj alatki, možda i novoj grani umetnosti, ali zato ništa manje vrednoj.

I sama fotografija je nekada bila nova, a neki su smatrali da će ih ovaj izum ugroziti.

Ali pregršt problema i dalje nemaju rešenje, a među njima je i pitanje ko je vlasnik autorskih prava za fotografiju nastalu pomoću veštačke inteligencije.

Veštačka inteligencija je stvorila čitavu gomilu etičkih i pravnih pitanja koja još uvek nemaju odgovore.


‘Ne krivim Borisa’

Eldgasen je za BBC rekao da je jasno stavio do znanja organizatorima da i on želi da učestvuje u ovoj raspravi u medijima.

Dodaje da je to napomenuo u mnogo ranijoj fazi procesa dodeljivanja nagrade, ali da to nije urodilo plodom.

Takođe je predložio da se njegova nagrada pokloni fotografskom festivalu koji se održava u Odesi, u Ukrajini.

Feroz Kan, fotograf i bloger, posebno se zainteresovao za to kako su se odvijali događaji prošle nedelje.

Kaže da ne može da krivi umetnika zato što je pokazao da „postoji problem u njihovoj fotografskoj profesiji“.

„Za početak, većina ljudi ima problema da razlikuje slike nastale pomoću veštačke inteligencije od pravih fotografija, makar na prvi pogled.

„Za nekoliko meseci, postaće verovatno još teže utvrditi ključne razlike ukoliko se fotografija ne podvrgne detaljnoj analizi“, napisao je on.

Dodao je da je Boris jasno stavio do znanja da želi da organizatori fotografskog takmičenja imaju posebne kategorije za slike nastale pomoću veštačke inteligencije.

„Cenim što on želi da ova razlika bude jasno postavljena na fotografskim takmičenjima.

„Jeste, poslao je na takmičenje sliku nastalu pomoću veštačke inteligencije, ali ne deluje kao da je želeo bilo koga da prevari.

„Hteo je da istakne problem koji svakako zahteva mnogo više svačije pažnje“, naveo je Kan.

On je zaključio da je Eldagsen „jasno pokazao da čak i iskusni fotografi i stručnjaci za umetnost mogu da budu prevareni“.

Izložba pobednika i slika iz najuže konkurencije sa ovogodišnje Soni nagrade za najbolju svetsku fotografiju održava se u Somerset Hausu, u Londonu, i biće otvorena do 1. maja 2023. godine.


Šta je veštačka inteligencija:

Kako veštačka inteligencija odlučuje umesto vas.
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari