The Titan sub being prepared on the surface

PA Media

Spasilački timovi su u trci sa vremenom pošto je turistička podmornica sa pet ljudi nestala tokom ronjenja do olupine Titanika.

Ali kako spasioci pokušavaju da pronađu plovilo koje je nestalo pre skoro dva dana u ogromnim dubinama Atlantskog okeana i koji će izazovi biti kada to učine?

Na šta je usredsređena pretraga?

Posada podmornice Titan izgubila je kontakt sa površinskim brodom – „Polarnim princom“ – sat i 45 minuta pošto je u nedelju počela da roni ka olupini.

U ponedeljak uveče, stručnjaci su procenili da u podmornici ima dovoljno kiseonika za oko četiri dana.

Olupina Titanika leži oko 700 kilometara južno od Sent Džonsa u Njufaundlendu, iako se spasilačka misija vodi iz Bostona u Masačusetsu.

Američke i kanadske agencije, mornarice i komercijalne kompanije za istraživanje dubokog mora pomažu operaciju spasavanja, koristeći vojne avione, podmornicu i sonarske bove.

„Polarnom princu“ se u tom području pridružio i brod za polaganje kablova Deep Energy, dok je na putu tegljač i brod za snabdevanje Atlantik Merlin.

Alister Grig, profesor pomorskog inženjerstva na UCL, kaže da je jedan od velikih problema to što spasioci ne znaju da li da gledaju površinu ili morsko dno – „malo je verovatno“ da će biti između – i upozorava da pretraga sva tri dela predstavlja izazov.

grafika

BBC

Pretraživanje površine

Američka obalska straža saopštila je da je istraživački brod „Polarni princ“ – koji se koristi za transport podmornica do mesta olupine izvršio površinsku potragu za podmornicom u ponedeljak uveče.

Tri aviona C-130 Herkules – dva iz SAD i jedan iz Kanade – takođe su uključena u potragu na površini, pokušavajući da otkriju podmornicu iz vazduha.

USCG je saopštila da je do utorka pretraženo 10.000 kvadratnih milja.

Frenk Oven, bivši direktor australijskog projekta za spasavanje iz podmornica, rekao je za BBC da bi plovilo moglo da upozori spasioce ako uspe da izađe na površinu.

„Biće radio predajnici, GPS signali“, kaže on.

„Biće stroboskopa i radarskih reflektora koji će pomoći timovima za pretragu da ih pronađu.“

Ali ako iz bilo kog razloga ne može da pošalje signale za pomoć, profesor Grejg kaže:

„Veličine je velikog kombija za prevoz i ofarbana u belo, tako da će biti pravi izazov pokušati da se to vidi iz vazduha“.

Promenljivo vreme i loša vidljivost su takođe izazovi sa kojima se timovi suočavaju.

Pretraživanje dubokog okeana

Spasioci takođe moraju da pročešljaju dubine koje mogu dostići skoro četiri kilometra, a traže podmornicu dužine 6,7 metara.

Radio i GPS signali ne mogu da putuju kroz vodu.

Američka obalska straža potvrdila je u utorak da proširuje potragu u dublje vode.

Kanadski avion P3 Aurora stigao je na lice mesta da izvrši sonarne pretrage, a sonarne bove su takođe raspoređene u tom području.

Sonarne plutače otkrivaju i identifikuju objekte koji se kreću u vodi – i često se koriste u lovu na neprijateljske podmornice.

Oni ili osluškuju zvuke koje proizvode propeleri i mašine (pasivna detekcija) – u šta spada i kada posada pravi buku udarajući o trup podmornice – ili odbijanjem sonara „ping“ od površine plovila (aktivna detekcija) i slušanja povratnog eha.

Oven upozorava da će biti veoma teško pronaći podmornicu dok je pod vodom zbog njene veličine i zato što se nalazi u sredini polja krhotina koje je rezultat potonuća Titanika.

„To je kao da tražite minu u minskom polju“, kaže on za BBC i dodaje da će biti teško znati šta je stena, a šta nije.

grafika 2

BBC

Koje hitne mere ima plovilo?

Podvodno plovilo se razlikuje od podmornice.

Prema Nacionalnoj upravi za okeane i atmosferu, podmornica se može samostalno porinuti u okean iz luke, dok podvodno plovilo ima veoma ograničene rezerve snage, pa joj je potreban matični brod koji može da je lansira i povrati.

grafika

BBC

Prošle godine Dejvid Pog, iz američke televizijske mreže CBS, pridružio se ekspediciji OceanGate na Titanik i rečeno mu je da podmornica ima sedam sigurnosnih sistema koji će joj pomoći da se vrati na površinu.

  • Trostruki utezi: tri olovne cevi koje se mogu ispustiti pomoću hidraulike da bi se dobila plovnost
  • Tegovi za kotrljanje: ako se hidraulički sistemi pokvare, oni unutar plovila mogu nagnuti podmornicu tako što će se pomeriti na svaku stranu oslobađajući tegove koji se drže zahvaljujući gravitaciji
  • Balastne vreće: motori se mogu koristiti za oslobađanje vreća punih metalnih čaura koje visi ispod podmornice
  • Topljive veze: veze koje se raspadaju posle 16 sati u morskoj vodi da bi ispustile balastne vreće ako se elektrika i hidraulika pokvare
  • Potisci: da gurnu plovilo na površinu
  • Noge podmornice: pilot može da odbaci noge podmornice kao nepotrebni teret
  • Vazdušni jastuk: posada može da naduva vazdušni jastuk da obezbedi uzgonu

Šta će spasioci da rade ako je na morskom dnu?

Kontraadmiral američke obalske straže Džon Mauger rekao je da će biti potrebna dodatna ekspertiza za izvlačenje podmornice ako se nađe pod vodom i da je zato potrebna pomoć američke mornarice i privatnog sektora.

Prema navodima OceanGate, Titan je jedan od samo pet podmornica sa ljudskom posadom na svetu koje mogu da dođu do olupine Titanika, koja se nalazi na 3.800 metara ispod površine.

Image shows the wreck of the Titanic

Reuters
The Titanic sits 3,800m (12,500ft) down at the bottom of the Atlantic (file image)

Ako je Titan na morskom dnu i ne može da se vrati sopstvenim snagama, opcije su veoma ograničene, kaže stručnjak za podmornice profesor Alister Grig sa Univerzitetskog koledža u Londonu.

„Iako je podmornica još uvek netaknuta, ako je na dubini većoj od 200 metara ili više, postoji vrlo malo plovila koja mogu da dođu tamo, a ronioci svakako ne mogu.

Vozila dizajnirana za spasavanje mornaričkih podmornica sigurno se ne mogu spustiti bilo gde blizu dubine Titanika.“

Svaki pokušaj pretraživanja dna okeana u toj oblasti verovatno bi izveo bespilotnog daljinskog vozilo (ROV).

Brod za polaganje kablova Deep Energy koji je stigao na lice mesta u utorak ima ROV mogućnosti, kaže pomorski naučnik Dejvid Mirns, ali nije jasno da li je već postavio podvodno vozilo i da li može da dostigne potrebne dubine.

Američka mornarica ima ROV koji može da radi na toj dubini i koristila ga je za lociranje i izvlačenje srušenog borbenog aviona sa dubine od 3.780 metara u Južnom kineskom moru prošle godine.

U tom slučaju, američka vojska je koristila ROV da pričvrsti opremu oko aviona i poveže ga sa kukom za podizanje koja je spuštena sa dizalice na spasilačkom plovilu na površini.

Stručnjak za oporavak okeana Dejvid Mirns kaže da ako ROV može da locira Titan onda bi trebalo da bude u stanju da ga vrati.

„ROV svetske klase sa dvostrukim manipulatorima zapravo može da zgrabi [Titan] ili da zakači žicu za podizanje i polako ga izvuče na površinu“, rekao je Mirns za BBC.


Pogledajte video

Spasioci imaju malo vremena da spasu posadu i goste iz podmornice.
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari