U nesrećama sa autobusima strada 5,5 odsto žrtava 1Foto: V. Maričić

Manjak od 2.000 vozača, veliki broj saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju vozila gradskog prevoza, kao i visoke akcize na gorivo i porezi koji sprečavaju ulaganja privatnika u kvalitet prevoza, samo su neki od gorućih problema sa kojima se Srbija suočava, zaključci su stručnjaka sa okruglog stola o bezbednosti prevoza putnika koji je juče održan na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu.

Na skupu je istaknuto da će se problemi u javnom saobraćaju nesumnjivo samo gomilati, ukoliko se sistematski ne budu rešavali.

– Procenat poginulih u saobraćajnim nesrećama u kojima učestvuju autobusi kao najčešći vid prevoza u Srbiji je 5,5 odsto, dok je u Evropskoj uniji 2,5 odsto, što predstavlja značajnu razliku. Saobraćajni rizici u Srbiji su znatno veći nego u zemljama Evropske unije, a glavni problem je neadekvatno odvajanje pešačkih i biciklističkih staza u odnosu na drumski saobraćaj, što nam govori podatak da se najveći procenat saobraćajnih nesreća dešava u naseljima i na prolascima državnih puteva kroz naselja. Zbog bezbednosti svih aktera u saobraćaju, veoma je važno adekvatno odvajanje trotoara i kolovoza u celoj Srbiji, rekao je profesor Saobraćajnog fakulteta Krsto Lipovac.

On je naveo da su problemi rešivi, ali isključivo kroz unapređenje voznih parkova, puteva, organizacije transporta, pravnog okvira i uslova poslovanja.

Goran Aleksić, direktor PU „Srbijatransport“, je istakao da čak 61 odsto bruto zarade prevoznika pripadne državi, što ostavlja mali prostor za ulaganja u bezbednost i kvalitet saobraćaja.

– Kada bi se akciza na gorivo izjednačila sa direktivom Evropske unije, došlo bi se do sredstava sa kojima bi svake godine vozni park bio obnovljen sa 850 autobusa, što bi značilo da bi za 17 godina Srbija kompletno obnovila javni prevoz. Potrebna je značajna pomoć države, jer bezbednost i kvalitet saobraćaj košta. GSP Beograd godišnje dobija 130 miliona evra subvencija od Grada Beograda, što je veći iznos od godišnjeg prihoda samog preduzeća. Smanjivanjem nameta, Grad bi uštedeo, dok bi se kvalitetom prevoza sigurno povećao i prihod preduzeća, naveo je Aleksić.

Predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova i Ministarstva za građevinu, saobraćaj i infrastrukturu pojavili su se na skupu i istakli da je formirana Radna grupa za donošenje Zakona o bezbednosti saobraćaja, kao i da su otvoreni za predloge rešenja kako poboljšati bezbednost i kvalitet građana u saobraćaju. Pored nadležnih institucija, okruglom stolu su prisustvovali i predstavnici Auto-moto saveza Srbije i svi veći prevoznici.

Organizatori događaja, Saobraćajni fakultet Univerziteta u Beogradu i Unija poslodavaca Srbije, istakli su da je vrlo bitno, na osnovu prakse i ekspertske analize, utvrditi kako probleme rešiti i omogućiti građanima bezbedan i kvalitetan saobraćaj u čitavoj državi. Oni se nadaju da je ovo samo početak razgovora nakon kojih će doći do konkretnih rešenja u ovoj oblasti.

Autobus prešao dečaku preko noge

Poslednji slučaj saobraćajne nezgode u kom je učestvovalo vozilo gradskog prevoza dogodio se prekjuče kada je autobus u Borskoj ulici na Miljakovcu, prešao dečaku preko noge. Srećom, dečak je zadobio samo lakše povrede, utvrđeno je na Institutu za majku i dete, gde ga je nakon nesreće prevezla Hitna pomoć, preneli su beogradski mediji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari