Hijerarhija izmanipulisanih potreba 1Foto: Aleksandar Obradinović

Dok nije započeta poslednja politička kampanja, sa beogradskih bilborda beskrupulozno nas je posmatrala reklama klinike za estetsku hirurgiju, koja obećava sveti gral – hirurški preciznu lepotu. Njihovi najstručniji hirurzi tvrde da mogu da stvore tu najnedostižniju vrednost savremenog čoveka. Ne stvaraju oni bilo kakvu lepotu, već hirurški preciznu! Sve funkcioniše vrlo jednostavno – zaspite ružni, a probudite se lepi. Baš kao u bajci!

Ne, nije lepo kao u bajci, nego lažno. Dobijete hirurški preciznu laž, ali ne bilo kakvu, nego estetsku, luksuzno upakovanu. Oštrica skalpela je dizajnirana da precizno reže smisao i oduzima autentičnost, ali zauzvrat daje plastičnu masku kao štit iza koje se samo može naslutiti ljudska ranjivost.

U svoj besomučnoj jurnjavi za lepotom kao jednom od vrhunskih ljudskih vrednosti, zaboravili smo da je to samo jedna od vrednosti. Podigli smo je na pijedestal i proglasili jedinom i vodećom. Proglasili smo simetriju lica i tela, koji uopšte i ne zavise od nas i naše volje i truda, već genetike, vrednošću koju moramo posedovati.

Maslov je u svojoj hijerarhiji potreba razlikovao nekoliko nivoa ljudske motivacije. Na samom vrhu hijerarhijske piramide između ostalog, nalaze se i estetske potrebe.

Pre toga, kao najbazičnije su fiziološke potrebe, zatim se nižu potrebe za sigurnošću, ljubavlju, poštovanjem i samoaktuelizacijom.

Pošto pravilo glasi da se ne mogu zadovoljiti potrebe višeg nivoa, dok se ne zadovolje potrebe nižeg prioriteta, u miru možemo zaključiti da su konzumenti estetske hirurgije visoko ostvarene ličnosti sa zadovoljenim bazičnim potrebama, u stabilnim ljubavnim vezama, uživaju poštovanje društvene zajednice i daju svoj kreativni doprinos svetu.

Očigledan disbalans između Maslovljeve hijerarhije potreba i realnosti, primorava me na dalje razmišljanje.

Estetska hirurgija pretenciozno manipuliše jednom od najfinijih ljudskih potreba.

Poput veštog političara obećava ono što toliko želiš, a svoje obećanje nikada ne ostvaruje.

Jedina je razlika u hijerarhijskom nivou, jer političari manipulišu najbazičnijim, egzistencijalnim potrebama.

Da li postoji ljudska potreba koja nije izmanipulisana? Šta je sa središnjim delovima piramide?

Šta bi se dogodilo kada bi se pojavio neki šaman koji tvrdi da se lepota izgrađuje i da se ne dobija rođenjem?

Ako bi šaman napravio još smeliji korak i rekao da on poznaje tajne prečice do lepote i da je estetska hirurgija laž i zabluda koja nas zamajava na putu izgrađivanja sopstvene vrhunske vrednosti?

Rođeni smo ružni, a umiremo lepi. Ali, ne svi, već samo oni koji su uspeli da izgrade svoj ideal lepote.

Oni koji su sami sebi estetski hirurzi i kreiraju lepšu i bolju verziju sebe. Oni koji mogu postati sve što požele. Oni koji veruju u moć Univerzuma i visoko vibriraju.

Za razliku od estetskog hirurga, šaman će platiti oglašeno sponzorstvo i tiho će nam se ušunjati u dom, nasmejan i elokventan, obećavajući sreću i uspeh.

Razmetaće se svojim dodatnim časovima edukacije kod svetski poznatih stručnjaka naučno nepriznatog ili u najmanju ruku naučno upitnog modaliteta.

Promeniće ti život iz korena i konačno će ti vratiti kontrolnu tablu života koja ti je bila oduzeta, a da to nisi ni primetio.

Kurs na kojem dobijaš nazad svoju kontrolnu tablu, traje par meseci i zove se NLP trening.

U svetu se naziva Neurolingvističkim programiranjem, a kod nas je prekršteno u Nauku Ličnog Prosperiteta, ukoliko se nalazite u ulozi trenera, ili u Nauku Lažnog Prosperiteta, ukoliko se nalazite u ulozi konzumenta.

Dakle, kada je Maslov koncipirao svoju piramidu ljudskih potreba, verovatno nije razmišljao o mogućoj zloupotrebi.

Oslanjajući se na poznavanje naučnog koncepta Maslovljeve hijerarhijske piramide ljudskih potreba, NLP u agresivnom marketingu koristi manipulaciju kako bi prodao iluziju sreće i zadovoljstva.

Uz pomoć piramidalnog marketinga NLP regrutuje nove članove, dok profitiraju oni koji su na vrhu hijerarhije.

Glavne zamerke upućene NLP-u su nedostatak naučnih dokaza, nedostatak jasne teorijske osnove i manipulativnost.

NLP se ne može nazvati naukom, jer očigledan nedostatak teorijske osnove stvara ogroman prostor za površne interpretacije još površnijih NLP trenera.

NLP pozajmljuje tehnike iz pravih nauka i time postaje imitator psihologije i psihoterapije.

Primera radi, ako bismo govorili u terminima Psihopatologije svakodnevnice, to je isto kao kada Šapić imitira Vučiča u vređanju novinara.

Šapić je Vučić sa AliExpressa, Vučić je Tito sa AliExpressa, Jovana Jeremić je jednostavno sa AliExpressa, i tako redom sve do vrha piramide gde pokušava da se umetne NLP, kao Psihologija sa Aliexpressa. (Da li je neko rekao predsedniku da nije on na vrhu piramide i kako je to podneo?)

U rasulu informacija i dezinformacija, stručnjaka i pseudo-stručnjaka, važno je znati kome pokloniti svoje poverenje, a ne osećati se izigrano nakon nekog vremena.

Stručnjak koji se bavi mentalnim zdravljem je stekao obrazovanje koje je dosledno i temeljno i ne meri se satima, nego godinama i decenijama.

Lepota koju nudi je skrovita, nenapadna i postupna. Jedino obećanje koje može da da svom klijentu jeste predanost i trud. On se neće smešiti sa blještavog bilborda i neće se usuditi da poziva ljude na instant rešenja.

On zna da su najbolja reklama klijenti koji su izgradili sopstvenu lepotu kroz psihoterapijski proces zasnovan na nauci.

Uostalom, on ne troši čitavo bogatstvo na marketing, jer mu je ordinacija puna onih klijenata koji su iskusili NLP na svojoj koži.

Autorka je psihološkinja i osnivačica Centra za psihološku podršku, psihoterapiju i edukaciju „Psiho ludens“

https://www.psiholudens.org/

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari