Kad građani izgube poverenje u vlast, država postaje policijska 1Ilustracija Foto: Danas/A. L.

Poznato je da, sa jedne strane, teorija osvetljava put praksi, a sa druge, da praksa tu teoriju potvrđuje. U teoriji države i prava, ali i u realnom životu, kada policija i parapolicijske partijske snage, pod komandom otuđenih vrhova vlasti i (policijskih) ministara preuzmu tzv. pro patria agendu, tj. kada „spas za sebe“ lažno prikazuju kao „spas za državu“, nastaje deformisana državna tvorevina nazvana Polizeistaat.

Prema važećoj definiciji: „policijska država je država u kojoj režim vrši strogu kontrolu nad životima građana, često uz pomoć tajne policije i ograničavanja sloboda. Ovaj termin se koristi za opisivanje režima koji karakteriše preterana prisutnost vlasti i nadzor nad stanovništvom, što dovodi do ograničenja slobode izražavanja i kretanja, kao i drugih osnovnih sloboda.“

U ovakvoj policijskoj državi, na vrhu piramide sede moralno i politički korumpirana lica koja preko uzurpiranih nacionalnih frekvencija šire narativ o nekakvom pokretu za „spas naroda i države“. Svakodnevna policijska brutalnost, u koordinaciji sa nasiljem maskiranih partijskih poslušnika, međutim govori suprotno. Umesto „za narod i državu“, ovi su pokreti ustrojeni po principu „država protiv naroda“.

U ovakvoj situaciji, korumpirana vladajuća politička klika uzurpira demokratske institucije zakonodavne, izvršne i sudske vlasti, a kao posledica toga, pravna država sa demokratskim institucijama i procedurama pretvara se u policijsku državu sa centrima političke i finansijske moći van ustavnih i zakonskih okvira i kontrole.

Devet dugih meseci svakodnevnih mirnih protesta širom Srbije doveli su do toga da je režimska politička Polizeistaat piramida u potpunosti izgubila svaki moralni kredibilitet i politički legitimitet: od tvrdnje da je pad nadstrešnice posledica diverzije terorista i zvučnog topa protiv „tišine“ 15. marta, preko amnestiranja partijskih batinaša i žene koja kolima namerno gazi studentkinju, do topovskih udara na demonstrante i brutalne policijske sile u Vrbasu, Valjevu i Bačkoj Palanci. Naš Ustav je izričit – suverenost pripada građanima, a ne državi: „…nijedan državni organ, politička organizacija, grupa ili pojedinac ne može prisvojiti suverenost od građana…“ (član 2).

Kad građani izgube poverenje u vlast, država postaje policijska 2
Foto: Medija centar

Država nije, niti je ikada bila, neka natprirodna tvorevina božanskog proviđenja (divina providentia) ili emanacija narodnog duha (Volksgeist), već jedan funkcionalni i strukturalni sistem za socijalnu regulaciju (E. Pusić). Međutim, država Srbija to danas nije: pod aktuelnim rukovodstvom izgubila je svoja zakonska i pravna obeležja i postala policijska država u kojoj je politička i institucionalna destabilizacija društva prevazišla čak i zlo vreme Miloševićevog režima.

Polizeistaat Srbija, međutim, ima i drugu stranu medalje. Kada se država okrene protiv sopstvenog naroda, ona postaje i „grobar“ političkog režima koji takvu državu stvara. Uvođenjem policijske države, režimska koalicija sa satelitima stvara „bumerang efekat“, koji se manifestuje kao trajni gubitak poverenja građana u osnovni vrednosni supstrat vladajuće političke formacije.

Kao i kod novca – kada se izgubi poverenje u valutu, cifre na papirnoj novčanici više nemaju naznačenu vrednost. Tako i kod režima na vlasti – kada građani izgube poverenje u vladajuću političku strukturu, nestaje legitimitet i pravna se država degradira u Polizeistaat.

Politika režimske koalicije sa satelitima ne doprinosi stabilizaciji društvenih, političkih i ekonomskih prilika, već upravo suprotno: generiše neprimerene javne nastupe najviših državnih funkcionera i propagandu režimskih medija. Gubitak legitimiteta aktuelnog režima i destabilizacija javnih institucija nalažu resetovanje političkog i ustavnog sistema putem parlamentarnih, lokalnih i predsedničkih izbora u najskorije vreme.

Kao preduslov za to potreban je neki oblik „all-inclusive“ društvenog dogovora relevantnih društvenih i političkih faktora (npr. trilateralni okrugli sto: akademska zajednica, civilni sektor, parlamentarni subjekti). Da bi se efikasno neutralisali uzroci postojeće krize, za razliku od 5. oktobra 2000. godine, vinovnici ovih političkih devijacija moraju se podvrgnuti političkoj lustraciji i odgovarajućim sankcijama.

Autor je univerzitetski profesor prava

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari