Prof. dr Zoran Ivošević Nova vlada još nije rođena, a već je u cajtnotu. Začeta je tek posle šoka izazvanog „taktičkim“ protivprirodnim bludom Demokratske stranke Srbije sa Srpskom radikalnom strankom. Blud je trajao kratko, ali ipak dovoljno da se građani naježe od predočene mogućnosti zavođenja vanrednog stanja i gubernizacije.

Prof. dr Zoran Ivošević Nova vlada još nije rođena, a već je u cajtnotu. Začeta je tek posle šoka izazvanog „taktičkim“ protivprirodnim bludom Demokratske stranke Srbije sa Srpskom radikalnom strankom. Blud je trajao kratko, ali ipak dovoljno da se građani naježe od predočene mogućnosti zavođenja vanrednog stanja i gubernizacije.
Pošto je shvatila da je „vrag odneo šalu“, Demokratska stranka Srbije odustala je od vanizbornog osvajanja vlasti, detinjastim uzvikivanjem: „Puj pike, ne važi!“, „Puj pike, nevaži!“ Ipak, „zaigrala“ se više no što je smela, i uvela Srbiju u cajtnot sa izborom vlade. Ako vlada ne bude izabrana, država će ostati ne samo bez nje, nego i bez parlamenta. Član 109. stav 3. Ustava je jasan: „Narodna skupština se raspušta ako u roku od 90 dana od dana konstituisanja ne izabere vladu.“
Devedesetodnevni rok ističe danas, 15. maja 2007. godine, u 24 časa. Da li će biti vremena da Narodna skupština izabere vladu, ako pre toga, po članu 4. Ustavnog zakona za sprovođenje Ustava, mora da donese i zakon o ministarstvima.
Zna se da je na Predlog zakona o ministarstvima upućeno više desetina amandmana. O njima se ima raspravljati u okviru pretresa o pojedinostima, a on se, po članu 140. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine, otvara tek kad prođe najmanje 24 časa od završenog načelnog pretresa.
Preostalo vreme roka već se meri časovima. Javnost se, stoga, s pravom pita da li će vlada u nastajanju umaći cajtnotu?
Hoće, ako bude dobre volje.
Ali, šta ako je ne bude?
E, tada bi se moglo uzeti da je rok za izbor vlade očuvan, ako bi pre njegovog isteka otpočeo tok sednice Narodne skupštine po dnevnom redu u koji je uvršćen i Predlog zakona o ministarstvima i Predlog za izbor vlade.
U dnevni red sednice parlamenta, po članu 83. Poslovnika Narodne skupštine, mogu biti uvršćeni samo predlozi koji su pripremljeni u skladu sa Ustavom. Kako su oba predloga u skladu sa Ustavom, usvojeni dnevni red bi obvezivao Narodnu skupštinu da po njemu postupa sve dok ne bude iscrpljen, svejedno da li će se to dogoditi istog ili nekog kasnijeg dana.
Prema članu 4. Ustavnog zakona za sprovođenje Ustava, prva sednica novoizabranog saziva Narodne skupštine traje dok se ne donese zakon o ministarstvima i dok se ne izabere vlada. Otuda, ako ova sednica otpočne dok je devedesetodnevni rok još otvoren, predsednik Republike bi se morao uzdržati od donošenja ukaza o raspuštanju parlamenta, sve dok ona ne bude okončana. Ukaz o njegovom raspuštanju mogao bi biti donet samo ako narodni poslanici do kraja te sednice ne izaberu vladu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari