Foto: Medija centar

 Najviše novca na ovogodišnjim konkursima za sufinansiranje medijskih projekata, na republičkom nivou kao i na lokalu, dobili su mediji koji ni ne kriju da su provladini, ukazano je na jučerašnjoj konferenciji Nezavisnog udruženja novinara Srbije i Nezavisnog društva novinara Vojvodine.

Tim rečima je Svetozar Raković, genrealni sekretar NUNS, otpočeo kritike na račun konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja koji je ove godine sprovelo Ministarstvo kulture i infomrisanja. On je istakao da je ovo ministarstvo u prethodnim godinama bilo primer i uzor dobre prakse u sprovođenju konkursa ali da su sada napravljene iste neregularnosti koje se već godinama pojavljuju na lokalnim konukursima. Najveći prostor za zloupotrebe u ovim procedurama, ističe Raković, stvara se izborom nestručnih ljudi za članove komisija koje odlučuju o dodeli sredstava.

- Ako tamo ne sede ljudi od digniteta, autoriteta i kredibiliteta koji znaju šta je projektno finasiranje i javni interes u medijima, nego se dovode ljudi iz nekih fantomskih organizacija, formalno registrovanih kao medijska udruženja o čijim aktivnostima se ništa ne zna javno a neka od njih su osnovana neposredno pre konkursa, kada takvi ljudi odlučuju o javnom novcu dobijate porazne rezultate, naglašava on. Ovakve situacije koje su več ponavljaju bez izuzetaka, upozorava Raković, dešavaju se na štetu ozbiljnih profesionalnih i odgovornih medija koji se polako gase. Raković je naglasio da ovaj konkurs potvrрuje ono što su NUNS i NDNV govorili, a to je da se radi o „organizovanom kriminalnom poduhvatu“.

Nedim Sejdinović, Predsednik NDNV, ističe da novinarska i medijska udruženja, kada su se zalagala za projektno finansiranje, „ni u najgorim noćnim morama“ nisu zamišljala da će se taj mehanizam pretvoriti u svoju suprotnost, kako je učinjeno. On je, međutim, ukazao da država na druge načine, kroz javne nabavke, oglašavanje, sporazume o poslovno-tehničkoj saradnji, promociji, ulaže mnogo veći novac u medije.

U komisijama za dodelu novca i Đura Mornar

Glavni i odgovorni urednik televizije T1 Dušan Vojvodić, koji se takođe bavio analizom ovih konkursa, podsetio je na brojne otkrivene neregularnosti u vezi sa firmama koje su dobile najviše novca, kao i da se zanimljive promene u njihovom poslovanju još uvek otkrivaju. On je podsetio na slučaj firme “Essentis”, o kome su i UNS i Danas pisali, koja je dobila najviše novca na konkursu a koja je ubrzo preprodata. “Firma bez ijednog zaposlenog, prihoda i rashoda, sa 4,9 miliona državnog novca je promenila vlasnika, rekao je Vojvodić i napomenuo da je to Vladimir Đurić, poznatiji kao Đura Mornar iako on demantuje da je vlasnik firme. “On je ujedno bio član jedne od komisija koje su dodeljivale novac”, podsetio je Vojvodić.