Oni već mesecima zahtevaju isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža za period od 2010. do 2016, kad su i poslednje „kamiondžije“, uz neku od opcija iz ponuđenog socijalnog programa, napustile fabričke hale. Radnici smatraju da ih je Vlada nedavno ponovo, po drugi put za minulih godinu dana, prevarila podnošenjem inicijative za pokretanje predstečajnog postupka u Zastavi kamionima, i tvrde da su sa predstavnicima Ministarstva privrede ranije postigli drugačiji dogovor. Najavljuju da će se u ponedeljak, 3. septembra, ponovo okupiti na centralnom kragujevačkom trgu kako bi još jednom podsetili Vladu na svoje zahteve. Oni su pozvali i ostale Zastavine i srpske radnike kojima se, takođe, duguju zaostale zarade i kojima staž nije povezan, da im se pridruže, a ne isključuju mogućnost da će se dogovoriti oko radikalizacije protesta i eventualne blokade fabrike.

U Organizacionom odboru protesta pojašnjavaju da je Ministarstvo privrede, umesto da, po dogovoru počne da rešava njihove zahteve, Privrednom sudu u Kragujevcu podnelo predlog za pokretanje stečaja u Zastavi kamionima. Predstečajni postupak je, tako, već u toku, a prvo ročište, na kojem će stečaj u Kamionima i zvanično biti pokrenut jer je fabrika u teškoj finansijskoj situaciji, zakazano je za 11. septembar. Time će ostvarivanje prava radnika na isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža, najozbiljnije biti dovedeno u pitanje.

Poslovodstvu Kamiona nedavno je saopštilo da je preostala imovina fabrike procenjena na oko devet miliona evra. Međutim, imovina u vrednosti od oko pet miliona evra je pod hipotekama banaka, dok je najveći deo ostatka „premet potraživanja na osnovu sudskih presuda i izvršnih rešenja upravo za naplatu zaostalih plata radnika“. Problem je što oni to mogu da naplate do pokretanja stečaja, a nakon toga će morati da čekaju raspodelu iz stečajne mase, iz koje se najpre isplaćuju najveći poverioci, dok radnici najčešće ostaju „kratkih rukava“.

– Vlada i Ministarstvo privrede prvi put su nas prevarili prošle godine kad su u pogonima naše fabrike, bez pravnog osnova, formirali preduzeće Zastava terenska vozila, odnosno Zastava TERVO, koje na našoj opremi proizvodi vojna vozila. Drugi put to čine sada, inicijativom za pokretanje stečaja, iako smo im predočili da bi u tom slučaju bivši radnici mogli da ostanu bez zaostalih zarada – rekao je za lokalne medije bivši sindikalni lider kragujevačkih „kamiondžija“ Goran Miletić.

On kaže da država samo bivšim radnicima Kamiona, na ime zaostalih zarada i nepovezanog radnog staža, duguje nekoliko stotina miliona dinara. Oko 300 radnika od fabrike, na ime neisplaćenih zarada potražuje oko 80 miliona dinara, dok se pojedincima duguje između 150.000 i milion dinara, u zavisnosti od toga koliko im zarada nije isplaćeno u vreme dok su radili.

Radnici Zastave kamioni deo su armije od najmanje 20.000 prekobrojnih iz ostalih fabrika Grupe Zastava vozila, ali i iz Goše u Smederevskoj Palanci, te kruševačkog „14. oktobra“, Prve petoletke iz Trstenika, niške Mašinske industrije, Magnohroma iz Kraljeva i drugih propalih fabrika. Reč je o kategoriji zaposlenih koji su u prvoj polovini ove decenije, uz neku od opcija iz socijalnog programa, napustili preduzeća, a da im zaostale zarade i PIO doprinosi nisu uplaćeni, zbog čega mnogi ne mogu da ostvare pravo na penziju. Zbog toga predstavnici Organizacionog odbora najavljuju da će i radnike iz drugih gradova pozvati da se pridruže protestima. Ističu da još uvek ne znaju kakav je stav Vlade i premijerke Ane Brnabić posle javnog upozorenja da se ta fabrika „bahato razvlači i otuđuje“, dok se njima uskraćuju zarađene plate uprkos pravosnažnim sudskim rešenjima.

Rasprodaja imovine

Kragujevačke „kamiondžije“ su pre tri meseca upozorili premijerku Anu Brnabić da je država netransparentno prošle godine uzela hale i najbolju opremu Zastave kamiona za proizvodnju vojnih vozila u novoformiranom preduzeću Zastava TERVO, koje je u ingerenciji Ministarstva odbrane. Ukazali su i da njihovom poslovnom zgradom sada gazduju država i kragujevačka gradska uprava, a da se ne zna pa kom osnovu je otuđen taj objekat. Na sumnjiv način i po neshvatljivo niskoj ceni, tvrde „kamiondžije“, otuđena je i nekadašnja upravna zgrada Zastava tapacirnice koja je bila u vlasništvu Kamiona, a po sramotno niskoj ceni prodat je i deo kamionskog programa u Zastavi rezervnim delovima.