Foto: Privatna arhiva

To je ocenio Bojan Avramović, doskorašnji direktor Regionalne razvojne agencije Jug, koja uređuje poslovanje „Konstantina Velikog“ u redovnom saobraćaju i određuje cene aerodromskih usluga.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je takvu mogućnost prošlog petka i precizirao da se pregovara sa Er Srbijom da „uvede pojedine letove iz Niša za različite svetske destinacije“. On je kazao da je „uveren da će to biti velika i veoma značajna novost“, dodajući da će niški aerodrom, kada koncesionar Vansi erport preuzme „Nikolu Teslu“, „praktično biti glavni srpski aerodrom“, u koji će država uložiti mnogo više novca nego do sada.

– Dolazak Er Srbije u Niš je pitanje političke volje, odnosno političke odluke, što ne mora biti loše, ukoliko je takva odluka dobra, a ova jeste. Er Srbijom sada upravlja i Srbija, pošto se Etihad ervejz povukao iz menadžmenta, tako da je odluka i realna. Mi smo prethodno razgovarali sa Er Srbijom da leti iz Niša, ali takva odluka dosad nije doneta. Pošto smo radili analize za sve linije sa niškog aerodroma, imamo jasne podatke da bi, recimo, linija Er Srbije do Pariza, bez obzira ne cenu karte, bila popunjena i isplativa. To bi mogla da bude i linija do Frankfurta, rekao je Avramović za Danas.

Avramović je kazao da je pogrešan utisak u javnosti da sa niškog aerodroma lete samo lou kost kompanije – Rajaner i Viz er. Iz Niša godinu i po dana leti i švajcarska nacionalna kompanija Svis erlajns, koja je deo grupe Lufthanze. Ona „ima odlične rezultate“ i „veoma je zadovoljna komercijalnim efektima“, rekao je on.

Zvaničnici grada Niša i niškog aerodroma prethodno su saopštavali da su razgovore sa predstavnicima Er Srbije vodili od 2014. godine, te da je početna ideja bila uspostavljanje linije Niš – Beograd. Prema njihovim objašnjenjima, ideja nije realizovana jer je Er Srbija „izrazila sumnju u rentabilnost takve linije“.

Prethodna obećanja neispunjena

Prethodna nacionalna avio kompanija, Jat ervejz do gašenja deceniju unazad nije letela iz Niša, a njeno „interesovanje“ za „Konstantina Velikog“ i pre toga bilo je sporadično. Jat je poslednji put u kontinuitetu leteo iz Niša od 2004. do 2007. godine, a svoju poslednju liniju, do Ciriha, ugasio je 2009. Uprkos drugačijim najavama više srpskih zvaničnika, među kojima je prednjačio tadašnji resorni ministar Velimir Ilić, kao i spremnosti države na subvencije Jatu za letove iz Niša, nove linije nisu uspostavljene.

Aerodrom nije nezakonito prebacivao novac

Bojan Avramović je demantovao najnovije tvrdnje Vučića da je u prethodnom periodu bilo „prebacivanja para sa aerodroma na određene agencije bez ikakvog zakonskog osnova“. „Prema informacijama koje imam, Vučić je to rekao zbog pozajmice od milion dinara koju je Regionalna razvojna agencija Jug prošlog meseca uzela od niškog aerodroma za isplatu zarada, a sa rokom vraćanja od 90 dana. Pozajmica je uzeta u skladu sa zakonom, a nije je uzela „neka“ agencija, već RRA Jug, kao državna agencija. A zašto? Zato što su naši osnivači, odnosno Grad Niš, još od marta ove godine obustavili finansiranje RRA Jug, te nismo mogli da isplatimo ni plate.