Novaković: Rizik od prebrzog zaduživanja Srbije kod Kineza 1Foto: BETAPHOTO/ DRAGAN GOJIC (Arhiva)

Kineska kompanija CRBC izradiće plansku i tehničku dokumentaciju i gradiće projekat obilaznice oko Novog Sada sa mostom preko Dunava, rezultat je Memoranduma o razumevanju za taj projekat koji je ministar Tomislav Momirović potpisao sa predstavnicima te kineske kompanije.

Obilaznica će voditi od auto-puta Novi Sad-Beograd preko Koviljskog rita i mosta preko Dunava i ispod Petrovaradina spojiće se sa Fruškogorskim koridorom. Cilj je da se značajan deo saobraćaja, pogotovo teretnog, izmesti iz Novog Sada. Izgradnja obilaznice i mosta planirana je odavno, a prema rečima ministra Momirovića vrednost tog projekta je 130 miliona evra i će se raditi u saradnji sa kineskom kompanijom CRBC i Koridorima Srbije.

Dakle, taj projekat nije sporan ni za vlast, ali ni za opoziciju, niti stručnu javnost. Ipak, ukazuje se da u tome ima i više spornih elemenata.

Bivši novosadski gradonačelnik i predsednik Gradskog odbora Narodne stranke Borislav Novaković ističe da je za te projekte kreditor i izvođač iz iste zemlje, Kine, u ukupnom iznosu od 736 miliona evra.

„Obim i brzina kojom se zadužujemo na ovaj način, već sada dovodi u pitanje mogućnost buduće otplate kredita“, smatra Novaković.

Ova „investicija“ kao i brojne druge kineske investicije proglašena je „projektom od nacionalnog značaja“, što znači mogućnost direktnog dogovaranja i pregovaranja sa investitorom i izvođačem radova. Novaković kaže da se tako potpuno očito i grubo izbegava Zakon o javnim nabavkama.

„Umesto da se od projektovanja do izgradnje infrastrukturnih objekata raspiše međunarodni tender i pozovu najuglednije svetske kompanije da konkurišu, u Srbiji se neposrednom pogodbom biraju izvođači radova. Država, dakle, ne sprečava nego omogućuje i podstiče korupciju. Ne samo da se izbegava konkurencija kroz otvoren postupak javnih nabavki, nego se neskriveno favorizuje jedna firma“, ističe Novaković i ocenjuje da to našu zemlju, koja je kandidat za pristupanje EU, udaljava ne samo od standarda i prakse u EU, nego onemogućuje i domaću građevinsku operativu da konkuriše i zaradi na poslovima u vlastitoj zemlji.

Bivši novosadski gradonačelnik zaključuje da je reč o saobraćajno i ekološki neopravdanom i neodrživom rešenju.

„Ovaj most Novom Sadu treba, ali ponovo je struka grubo odstranjena. Sve primedbe koje se mogu uputiti ovom projektu, mogle su biti prevenirane i otklonjene kroz stručnu raspravu i uključivanje javnosti. Nažalost, učinjeno je sve da se to ne desi“, konstatuje Novaković.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

4 reagovanja na “Novaković: Rizik od prebrzog zaduživanja Srbije kod Kineza”

  1. Zar neko ima iluziju da kukavni ministar Momirović uopšte zna ša je potpisao. Čovek se u građevinske investicije i prećenje projekata ne razume, a potpisaće sve što mu njegov idol naloži.

    • Šta se više može očekivati od lika koji se tek ponešto razume u drikere i rajsferšluse?

  2. Sistem kreditiranja saobracajnica dobro su razradili sadasnji vladari sveta,uzimajuci u vlasnistvo zemljiste na kojem se gradi infrastruktura.Najnoviji primer je CG i vec vidimo sta se desava.U kojim je sve hipotekama Srbija jos od Pasica je tema za ozbiljna istrazivanja.

  3. „Umesto da se od projektovanja do izgradnje infrastrukturnih objekata raspiše međunarodni tender i pozovu najuglednije svetske kompanije da konkurišu.. “

    Oa to smo imali „u prethodnom periodu“ gde je redovno pobeđivala „izvesna austrijska firma“ sa „najboljom ponudom“, koja posle nabubri do neslućenih razmera – i nikom ništa, sve po zakonu.

    Najbolje bi bilo da država uopšte ni ne pravi te puteve, nego da to ostavi privatnom sektoru – po uzoru na mobilnu telefoniju. Ali – u velikom bure meda ima mesta za sve prstiće…

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.