Džon Vilijams kaže da nikada nije baš bio ljubitelj filmske muzike

Ostavite komentar


  1. Žao mi je što ovaj velikan filmske muzike smanjuje vrednost tog izuzetno važnog pravca u muzici. Ona je često putokaz manje obrazovanim slušaocima ka neiscrpnom bogatstvu klasične muzike. To prihvatam kao izraz njegove skromnosti, koju poseduju najčešće upravo veliki stvaraoci, a možda čak i kao ironiju.

    Kao posvećeni slušalac tzv „dobre“ muzike, izložen raznim uticajima tokom poslednjih 65 godina, ono što sam shvatio jeste žrtvovanje ideala „lepog“ u XX veku novostvorenom idealu „ružnog“ kroz afirmaciju tzv. estetike ružnog u kome se bilo kakva lepa melodija proglašava sladunjavom, kičem itd.

    Tako široko primenjena dogma u krugovima kompozitora klasične muzike dovodi do hiperprodukcije disonantne, često agresivne kakofonije koju retko ko može da sluša, da u njoj uživa ili da je ne daj bože zapamti i u svojoj glavi pevuši. Naspram sklada melodije, harmonije i ritma, afirmiše se komplikovanost, teškoća izviđenja i virtuoznost po svaku cenu. Slušaoci treba da se dive zanatskom umeću, a od muzike nema ništa osim na silu spojenih zvukova. Zapravo, muzika se otuđila ne samo od slušalaca, već i od samih muzičara koji su prinuđeni da je izvode.

    U redu, gospodo, ako vi nećete, onda će traganje za „lepotom“ preuzeti često samouki kompozitori za bluz, džez, rok i pop bendove i pevače. Tako su nastala remek dela tih pravaca koja sada koriste aranžeri da od „lepih“ nezaboravnih tema naprave klasičnu izvedbu.

    A u filmu se odustalo od ideala da muzika bude isključivo primenjena, da podrži sliku a da je gledaoci zapravo ne primećuju. (Mislim da je maestro Vilijams mislio upravo na to).

    Međutim, mnogi kompozitori su shvatili da je komponovanje muzike koja će samo u pozadini podsticati radnju za njih samo zanatski dei, a da bi se istakli, moraju da komponuju deo (bilo u maniru klasične, pop ili druge muzike) koji će kao „naslovna tema“ koja se ponavlja u gledaocima pobuditi plemenita osećanja, izmamiti i po koju suzu (zašto da ne?), te kod njih stvoriti potrebu da ponovo vide film i da ponovo čuju tu muziku.

    Tako su razmišljali i radili Dimitrij Tjomkin, Kol Porter, Max Štajner, Viktor Jang, Moris Žar, Fransis Lei, Mišel Legran, Hans Cimer, Enio Morikone, Nino Rota, Bakalov i mnogi drugi. Recimo tema za film Stivena Spilberga A.I. (Veštačka inteligencija) samog Džona Vilijamsa je remek delo, a zove se „When dreams are born“.

Ostavite komentar


Kultura

Naslovna strana

Naslovna strana za 8. decembar 2025.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.