Britanski umetnik grafita Banksi, čiji je pravi identitet i dalje misterija, došao je na 60. Berlinale u nedelju kako bi predstavio svoj rediteljski debi. Čovek, čiji se radovi mogu videti na gradskim zidovima širom sveta, doneo je u Berlin „Exit Through the Gift Shop“, koji je prikazan van konkurencije.
„On će biti tu, ali ga niko neće videti. Niko ga nikada nije video“, rekao je direktor Berlinala Diter Košlik. Predstavnica Festivala je potvrdila da je Banksi u Berlinu, ali da neće prisustvovati pres konferenciji i da će biti prikazana samo kratak video snimak pre projekcije. Kada je emitovana poruka autora u njoj je rekao da je moguće kako će njegov film izazvati sasvim drugačiji efekat od planiranog. „Mislim da je moja ambicija bila da napravim film koji bi za svet umetnosti grafita bio isto što i ‘Karate kid’ za borilačke sportove. Međutim, možda će on za uličnu umetnost biti isto što i ‘Ajkula’ za skijanje na vodi“, rekao je umetnik. U dokumentarcu se prikazuje Banksijevo lice i čuje se njegov glas, ali su i jedno i drugo elektronski modifikovani kako ne bi bio prepoznat. Film se reklamira kao „prvi ulični art-katastrofa film“ i bavi se francuskim videografom Tjerijem Guetom i njegovim unutrašnjim pogledom na rad adergraund umetnika.
Banksi, čiji su se radovi pojavili kako na Zapadnoj obali tako i u Nju Orleansu posle uragana Katrina – i koji se sada prodaju za desetine hiljada dolara, naziva film „delom o čoveku koji je pokušao da snimi film o meni“. U njemu se daje i komentar o komercijalizaciji umetničkog sveta pošto ludi ili genijalni Gueta (svako će odlučiti o „epitetu“) postaje preko noći senzacija u Los Anđelesu.
Mnogima je bila interesantna činjenica da Banksijevo „skrivanje“ i odbijanje da bude viđen dolazi samo par dana posle projekcije filma Romana Polanskog koji nije mogao da „bude viđen“ na Berlinalu pošto je u kućnom pritvoru u Švajcarskoj. Banksi, koji potiče iz Bristola, do sada je imao četiri izložbe u Velikoj Britaniji i SAD, a broj posetilaca koji su došli da vide njegove radove iznosio je preko 550.000.
Kineski rimejk braće Koen
Kineski rimejk debi filma braće Koen „Blood Simple“ naišao je na topao doček berlinske publike. To je već drugi kineski predstavnik u takmičarskoj konkurenciji. Reditelj Žang Jimou (58), koji je Zlatnog medveda osvojio 1988. za „Red Shorghum“ (prvi azijski trijumf u Belrinu), svojom verzijom „A Woman, A Gun and Noodle Shop“ želeo je da „očara publiku“ kineskim prepričavanjem neo-noar klasika. Inače, braća Koen su videla film i napisala imejl Žangu u kojem mu kažu da smatraju da je njegova verzija „veoma, veoma zabavna“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


