Jugoslav Pantelić za Danas: Nisam iznenađen što sam smenjen sa mesta direktora Kinoteke, ova odluka vlasti i nije bila tako neočekivana 1Foto promo Fest

Jugoslav Pantelić od četvrtka, 11. septembra, više nije direktor Državnog audiovizuelnog arhiva – Jugoslovenske kinoteke, odlukom koju je Vlade Srbije donela na svojoj sednici, a kako je objavio Službeni glasnik, na mesto v. d. direktora imenovan je Aleksandar Saša Erdeljanović, upravnik Arhiva Jugoslovenske kinoteke od 2001. godine.

I mada je ime Erdeljanovića profesionalno neosporno u oblasti filmske baštine, ova smena se ipak može razumeti kao potez kojim vlast pojačava represiju i kažnjavanje neposlušnih kadrova i zaposlenih u državnim ustanovama.

Podsećanja radi, Pantelić je od početka blokada javno podržao studente, a Jugoslovenska kinoteka se pridruživala štrajkovima kulturnih ustanova na koje su prethodnih meseci pozivali studenti.

U izjavi za Danas, Pantelić je potvrdio da je smenjen, ali kaže da nije iznenađen.

– Razlozi za ovu odluku nisu mi jasno predočeni, pa je teško i da je konkretnije komentarišem. Moj drugi mandat kao direktora Jugoslovenske kinoteke istekao je u februaru prošle godine, nakon čega me je tadašnji Upravni odbor, na javnom konkursu, ponovo izabrao na to mesto.

Ali, Ministarstvo kulture se nikada nije izjasnilo o tome, tačnije, nije ni potvrdilo ni odbacilo izbor Upravnog odbora. Odluka o smeni stoga i nije bila tako neočekivana, jer sam to dugo ćutanje ministarstva mogao da tumačim na jedan jedini način. O nekim konkretnijim zaključcima, kao što rekoh, kao i svojim daljim koracima i aktivnostima, pozabaviću se u narednom periodu – objašnjava Pantelić.

Tokom svog mandata koji je započeo 2016, Pantelić je pokrenuo veliki i jedan od najvažnijih projekata, A1 Kinoteka, digitalnu restauraciju domaćih igranih filmova kojom je od propadanja do sada sačuvano blizu 40 klasika, od kojih su neki prikazivani u prestižnom programu Kanskog festivala Kan klasik, kao i na festivalu u Berlinu.

Jugoslovenska kinoteka je u ovom periodu potpisala i brojne ugovore o saradnji sa filmskim arhivima iz regiona i Evrope, učestvovala je na međunarodnim simpozijumima o filmskoj baštini.

Tu su i neka vrhunska priznanja – Nacionalni komitet Međunarodnog saveta muzeja (ICOM), proglasio je Jugoslovensku kinoteku 2020. za najbolji muzej u Srbiji u toj godini, a na Kanskom festivalu 2024,  Asocijacija evropskih filmskih arhiva i kinoteka (ACE) dodelila je podršku za zajedničku restauraciju projekta čiji je nosilac Državni audiovizuelni arhiv Srbije.

Od svih ponuđenih predloga koje su podneli evropski arhivi, žiri je odabrao film „Kradljivac bresaka“ (1964), bugarskog reditelja Vula Radeva, sa Radetom Markovićem u glavnoj ulozi.

Pantelić je inicirao „Naš muzej filma“, prvu i jedinu muzejsku stalnu postavku na ovim prostorima koja u novom svetlu i na savremen način prikazuje razvoj srpske i jugoslovenske kinematografije, a obuhvata period od predistorije filma pa sve do kraja 20. veka.

Za svoj rad Pantelić je odlikovan Ordenom književnosti i umetnosti u rangu viteza, koji mu je dodelilo Ministarstvo kulture Francuske.

Uprkos ovim uspesima, naše Ministarstvo kulture ipak je bilo opredeljeno da kazni Pantelića i da mu ne dozvoli novi mandat koji mu je regularno, putem konkursa i izbora UO Jugoslovenske kinoteke, pripao februara prošle godine.

Na ovu odluku svakako je, recimo, uticalo i to što je u vreme najstrašnijih, najagresivnijih i najprimitivnijih napada visokih funkcionera vlasti na reditelja Gorana Markovića, u Jugoslovenskoj kinoteci priredio premijeru njegovog digitalno restaurisanog filma „Tajvanska kanasta“ kao gala kulturni događaj, i što su se tu okupljali filmski stvaraoci koji su kritičari vlasti.

Kad se na to doda i podrška studentima u blokadi i štrajkovima, onda je jasno da nam režim sasvim otvoreno poručuje da za one koji nisu njeni sledbenici, bez obzira na profesionalnost, više nema mesta u državnim ustanovama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari