Foto promo Dragana Udovičić/BDPPosle gotovo četvoromesečne krize u kojoj se odvijao izbor za umetničkog direktora Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala, na mesto novog „prvog čoveka“ Bitefa dolazi Miloš Lolić, jedan od naših najuspešnijih reditelja, i možda jedini koji je osvojio brojna priznanja i u evropskim pozorištima.
Kako je u jučerašnjem razgovoru za Danas potvrdio glumac Svetozar Cvetković, predsednik Odbora Bitef festivala, sa Lolićem je sve dogovoreno oko njegovog preuzimanja funkcije, a zbog kašnjenja sa procedurom imenovanja novog umetničkog direktora, koje je dovelo u „cajtnot“ ovogodišnju selekciju, predloženo je da se 59. Bitef umesto u septembru održi krajem novembra.
Lolić je u stručnoj javnosti poznat kao reditelj eksperimentalnog scenskog jezika, u čijim se ostvarenjima možda i najviše prepoznaje uticaj Bitefa. Na 43. Bitefu osvojio je Gran pri „Mira Trailović“ za predstavu „Sanjari“, a na 46, sa predstavom „Krvave svadbe” koju je režirao u čuvenom minhenskom Folksbine teatru, „Politikinu nagradu“ za najbolju režiju. U njegovoj biografiji se beleže i prestižna austrijska nagrada „Nestroj“ za najboljeg mladog umetnika, Gran pri festivala Borštnikovo srečanje, nagrada za režiju Festivala Bayerische Theatertage Augsburg…
Laureat je i nagrada „Ljubomir Muci Draškić“, Sterijine i nagrade „Bojan Stupica“ koju dodeljuje Udruženje dramskih umetnika Srbije, kao i nekoliko godišnjih nagrada Jugoslovenskog dramskog pozorišta, nagrada Narodnog pozorišta u Beogradu…
Na čelo Bitefa Lolić dolazi po predlogu Odbora festivala, i u nimalo lakoj situaciji za bilo koga ko se prihvati tog mesta – posle puno javnih polemika jer prethodni umetnički direktor, reditelj Nikita Milivojević, od Skupštine grada februara ove godine nije dobio još jedan mandat.
Podsećanja radi, kako su za Danas ocenili brojni sagovornici, to je bila odmazda vlasti zbog govora Mila Raua, jednog od najpriznatijih reditelja današnjice, koji je otvarajući prošlogodišnji Bitef pozvao naše građane na aktivizam protiv iskopavanja litijuma i dolaska kompanije Rio Tinto u Srbiju.
Tako je ovogodišnje, 59. izdanje Bitefa, umesto da do sada već ima gotovo završenu selekciju, s obzirom da se festival tradicionalno održava krajem septembra, uvedeno u krizu. Novi Odbor Bitefa, kojim predsedava glumac Svetozar Cvetković (imenovan je tek početkom aprila), kao rešenje za izlazak iz komplikovane situacije uputio je predlog Skupštini grada da Nikita Milivojević dobije još jedan mandat. Međutim, Milivojević to nije prihvatio.
Kako Cvetković objašnjava za Danas, Odbor festivala je čekao da se na jučerašnjoj sednici Gradske skupštine usvoje nova pravila za sve gradske manifestacije kulture, dakle i za Bitef.
– Po tim novim pravilima, Odbor festivala bira i imenuje umetničkog direktora, a Bitef teatar, kao producent festivala, sa njim sklapa ugovor. Do sada je sve to bila nadležnost Skupštine grada. Sa tim ovlašćenjima, Odbor će na današnjem sastanku, 21. maja, doneti odluku da će reditelj Miloš Lolić kreirati umetnički program ovogodišnjeg Bitefa – kaže Cvetković.
Prema rečima Ivana Medenice, profesora FDU, koji je u dva mandata bio umetnički direktor Bitefa, ovim odlukama Odbora nazire se izlazak iz krize 59. festivala, ali…
– Izbor Miloša Lolića na mesto umetničkog direktora Bitefa izvesno je veoma dobro rešenje, a s obzirom na njegovo poznavanje prevashodno pozorišta nemačkog govornog područja u kome uspešno stvara već godinama. Takođe je dobro što je festival pomeren za novembar, jer jedino tako on ove godine može da se desi. Od kraja maja do septembra to nikako ne bi bilo moguće – kaže Medenica za Danas.
– Iako se nazire rešenje krize u vezi s Bitefom, nikako ne smemo da zaboravimo da ona apsolutno nije morala da se desi i da odgovornost za nju snosi isključivo gradska vlast. Da bi se status Bitefa održao, neophodno je i da festival ima veća sredstva nego što ih danas ima. Siguran sam, takođe, da je u razmišljanjima oko prihvatanja ove funkcije Lolić imao u vidu i to da njegov prethodnik nije dobio novi mandat najverovatnije iz političkih razloga – smatra Ivan Medenica.
Ksenija Radulović, dramaturškinja i profesorke FDU, autorka knjige „Otvaranje granica: stručna recepcija Bitefa u Srbiji“, smatra da profesionalna reputacija Miloša Lolića nije sporna, i veruje da se oko toga svi slažu.
– Tema od značaja za kulturnu javnost jeste celokupan kontekst dešavanja u vezi s Bitefom poslednjih meseci, a reč je, u izvesnom smislu, i o nastavku jedne prakse koja je započeta pre nešto više od dve godine, kada je za umetničkog direktora ovog festivala imenovan Nikita Milivojević. To je obavljeno oko pola godine pre početka festivala, koji se tradicionalno održava u septembru.
Skrenuta je i tada pažnja da tih nekoliko meseci nije period u kojem je u uobičajenim uslovima moguće realizovati selekciju sa svim pratećim produkcionim i tehničkim poslovima. U dobroj meri i zato što je ovde reč o inostranim pozorištima, od kojih mnoga planiraju za naše pojmove dugoročno, s unapred zauzetim terminima, i tome slično – objašnjava Radulović.
– Sada je, pod sličnim vremenskim okolnostima, najavljeno i imenovanje Miloša Lolića, koji, kao prethodno i Milivojević, pristupa realizaciji festivala u jednako kratkom roku – čime se na neki način „istorija ponavlja“.
Ovogodišnje pomeranje Bitefa sa septembra na novembar, kako navodi, svakako je tehnički opravdano i može bar donekle da pomogne, ali i dalje je to srazmerno kratak period.
– Pored toga, s obzirom na poznate okolnosti vezane za budžete u oblasti kulture, otvoreno pitanje je i na kolika finansijska sredstva ove godine festival, odnosno novi umetnički direktor može da računa. Na kraju, možda je najvažnije od svega da se podsetimo da Bitef, kao jedna od vodećih institucija naše kulture, u svojoj sad već dugoj istoriji i prolazeći kroz razne turbulentne faze u kojima je delio sudbinu društva, nije pravio one kompromise koji bi ozbiljno ugrozili njegovu reputaciju.
To je značajna tekovina Bitefa i svi treba da je imamo u vidu i da je održavamo, ali prirodno je da to najviše zavisi od onih koji neposredno učestvuju u njegovoj realizaciji – ističe Ksenija Radulović.
Prema rečima Jelene Knežević, asistentkinje FDU koja je bila dugogodišnja izvršna direktorka Bitefa, za nju je Bitef, u institucionalnom i sistemskom smislu, već urušen.
– Jedini smisleni odgovor na ovu situaciju jeste da ovogodišnji Bitef bude eksplicitan i jasan odgovor na sve što mu se dogodilo. Verujem da će Miloš Lolić uspeti da to ostvari na najbolji mogući način. Lolić poseduje integritet i kapacitet da stvori Bitef na njegovom sopstvenom zgarištu, i verujem da će ovogodišnji festival hrabro izneti stav o tome šta se dešava u našoj zemlji i šta mu je učinjeno – ističe Knežević.
Kako podseća, do sada smo svedočili nepoštovanju zakona i demonstraciji sile.
– To je rezultiralo time da, po prvi put, imamo ovakav diskontinuitet — već tri meseca niko ne radi na organizaciji Bitefa, već je kraj maja i nemamo nijednu predstavu planiranu za festival koji se tradicionalno održava u septembru, i ovakvoj situaciji legitimitet su dali i članovi Odbora, uz obrazloženje da spasavaju festival. A odluke od ovakvog značaja ne bi smele da se donose ad hoc, bez jasne strategije i plana – smatra Jelena Knežević.
Šta je strategija Miloša Lolića za 59. festival, ostaje nam da vidimo, ali je svakako činjenica da on preuzima funkciju umetničkog direktora koja je možda i najveći test u njegovoj dosadašnjoj karijeri, jer se odvija u jednom od najtežih momenata u istoriji Bitefa.
U godini povećane represije vlasti nad umetnicima koji već mesecima na scenama i ulicama daju podršku studentskim protestima i blokadama, u godini kada su glumački ansambli gotovo svih pozorišta bili u sedmodnevnom štrajku, što je nezapamćeno do sada, a novo „spuštanje zavese“ bi opet moglo da se desi.
U godini kada predstavnici svih umetničkih udruženja konstantno protestuju ispred Ministarstva za kulturu jer je ionako mizeran budžet od 0, 67 odsto u februaru dodatno smanjen, a konkurs gradskog Sekretarijata za kulturu za sufinansiranje projekata opet poništen, što dovodi u pitanje realizaciju mnogih programa i manifestacija u 2025…
Svi mi koji volimo Bitef zato što nam uz nove pozorišne tendencije odvažno detektuje naše i svetske društvene i političke prilike, što mu je i u svetu donelo ugled festivala koji je mesto umetničkih i građanskih sloboda, navijamo da to ostane i ove godine, uprkos svemu. I navijamo za Miloša Lolića. A možda ovaj režim do kraja novembra više i ne bude na vlasti…
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


