
Kako Danas saznaje, pozorišnom reditelju Nikiti Milivojeviću nije produžen dvogodišnji mandat na mestu umetničkog direktora Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala (Bitef), a iako je već mart, novi „prvi čovek“ jedne od najznačajnijih kulturnih manifestacija koja našu zemlju već blizu šest decenija proslavlja u svetu, nije imenovan.
I kako izgleda, okolnosti se ponavljaju – Milivojević je na ovu funkciju došao odlukom Skupštine grada 21. februara 2023, u „cajtnotu“ za pravljenje selekcije međunarodnog festivala koji ima specifičnu tehnologiju rada, a razlog tome je nemar osnivača festivala.
Podsećanja radi, dotadašnji umetnički direktor Bitefa, profesor Fakulteta dramskih umetnosti i teatrolog Ivan Medenica ni do decembra 2022. nije zvanično obavešten da li mu je produžen mandat i da li treba da radi na selekciji 57. festivala, pa se on iz ovog vakuma, o čemu je Danas već pisao, sam povukao tako što je prekinuo svaku saradnju sa Bitefom.
Međutim, kako bi neke činjenice mogle da pokažu, ključ ovog problema nije samo nemar Skupštine grada prema značajnim festivalima (nedavno smo imali i primer Festa), već i pokušaj disciplinovanja i režimskog kontrolisanja celokupne kulture. Medenici je, uprkos velikom uspehu kojim se Bitef vratio na svetsku scenu, zamerano javno svrstavanje najpre uz građansku inicijativu Ne davimo Beograd (prvi pokušaj njegove smene bio je 2017.), potom uz stranku Zeleno-levi front, dovođenje „nepodobnih“ umetnika na festival.
A Nikita Milivojević je, kako ocenjuju sagovornici Danasa, očigledno „pao“ zbog Mila Raua, jednog od najnagrađivanijih i najkontroverznijih reditelja današnjice. Otvarajući prošlogodišnji Bitef na koji je došao sa predstavom “Antigona u Amazonu”, Milo Rau je svojim govorom gurnuo „prst u oko“ vlasti – pozvao je naše građane na aktivizam, da nikako ne dozvole iskopavanje litijuma i dolazak kompanije Rio Tinto u Srbiju.
I bez obzira što je celokupni program 58. Bitefa, po mišljenju i publike i kritike ocenjen kao jedno od odličnih izdanja festivala, Skupština grada, smatraju naši sagovornici, nije u tome našla najvažniji razlog da Milivojeviću produži mandat.
Prema rečima Maje Pelević, dramaturškinje čiji su se projekti poslednjih godina igrali u glavnom programu Bitefa, ona uopšte nije iznenađena ovim događajem.
– Iznenadilo bi me da se dogodilo suprotno, jer se ovo ne dešava samo Bitefu, nego i Festu koji je evidentno odložen s razlogom, kao i mnogim drugim institucijama kulture, zato što vlast na sve moguće načine pokušava da sabotira bilo kakav oblik kritičke misli i kritičke kulture – kaže za Danas.
– A Bitef to jeste – prethodnih godina, u vreme Ivana Medenice, bio je festival koji je na sve moguće načine kritički komentarisao društvo u kojem se nalazimo, i tu nit je zadržao i u ove dve godine, sa Nikitom Milivojevićem i koselektorkama Ksenijom Đurović i Tijanom Grumić.
Mislim da u ovom trenutku treba da razmišljamo o tome da će Bitef moći da bude ono što jeste – angažovani festival koji će i svojim programima i javnim nastupima umetnika moći da kritikuje svaku vlast i svako društvo, onog trenutka kada budemo mogli da imamo državu u kojoj možemo glasno i jasno da kažemo šta mislimo, i da slobodno kritički govorimo o svim problemima, bez straha od režimskih posledica.
Kako objašnjava Pelević, strašno je što se ovakvim potezima vlasti sada dovodi u pitanje program i organizacija i 59. Bitefa, i jako je zanima kakav je plan i koga će Skupština grada sada da dovede na mesto umetničkog direktora festivala.
– Posebno me zanima kako će kulturna javnost da reaguje na sve ovo, a verujem da hoće, i da ćemo svi stati u odbranu Bitefa. Posebno mi koji smo za ovaj festival radili, i koji planiramo da i u budućnosti radimo. Jer, Bitef je zaista neka poslednja instanca kritičke misli u našoj pozorišnoj umetnosti i javnosti – navodi Pelević.
– Vidimo šta se dešava sa budžetom za pozorište, koji je zbog Expa „skresan“ na maltene nepostojeći, i ovo je poslednji udarac kulturi na koji svi moramo da reagujemo. U tom smislu, pozvala bih celu kulturnu javnost da se u narednom periodu oglasi po pitanju Bitefa. Naravno, 15. mart se probližava i svi se nadamo da će do neke promene doći, iako ne gajim iluziju da je kultura toliko moćna da iznese takve promene. Pre će ih doneti radnici nego mi, ali umetnici su prisutni u javnom životu i glasni, njihova reč se čuje među ljudima i ima nekakav odjek, i zato smetamo ovoj vlasti.
Zato nas kažnjava najmanjim budžetom za kulturu u regionu, zato nas njeni funkcioneri javno vređaju i mrze, i očigledno je da bi oni u ovom trenutku najradije ukinuli i umetnost, i umetnike i kulturu. Ali, sve nas je više koji se okupljamo sa studentima, i sve je više građana, čak i u najmanjim mestima u Srbiji koji se priključuju ovim protestima – ističe Maja Pelević.
Kako za Danas objašnjava Ivan Medenica, to što nije izabran umetnički direktor Bitefa otvara pitanje ko će i da li će uopšte uspeti da pripremi ovogodišnje izdanje festivala, ali i to da je sada i Milivojević postao „nepodoban“ za ovo mesto.
– Iz mog iskustva, pouzdano tvrdim da se selekcija za ovako veliki i istinski međunarodni festival u ovo doba godine skoro mora da završava, a ne da počinje. Od juna se već potpisuju ugovori sa stranim trupama, tako da bi novi umetnički direktor, kad bi postojao, imao svega tri meseca da ga pripremi. Ne vidim ni jedan jedini razlog, a s obzirom na to kako su se prema njemu poneli, da Nikita Milivojević „pokloni“ svoju selekciju na kojoj je radio mesecima unazad, sve i da takvu ponudu dobije – kaže Medenica.
– Sada je najveća odgovornost na novom predsedniku Odbora festivala, Svetozaru Cvetkoviću, što je najviša funkcija na festivalu, mada u normalnoj situaciji protokolarna. Da li će on, uz pomoć drugih članova Saveta, sastaviti program? Iskreno, ne znam šta je ovo Cvetkoviću bilo potrebno kada svi znamo da Milivojević nije dobio drugi od smešno kratkih mandata (dve godine) samo zbog govora Mila Raua na otvaranju poslednjeg Bitefa, a u kome se oštro kritikuje politika Rio Tinta i zapadnih zemalja, prevashodno Nemačke, u vezi s kopanjem litijuma u Srbiji – smatra Medenica.
– Očito je došlo vreme da se i Bitef disciplinuje, a takav bi Bitef izneverio svoju suštinu, jer on nije svih ovih decenija promovisao samo umetničku avangardu, nego i sve društvene slobode. Mnoge je udare je Bitef preživeo u svojoj istoriji pa će i ovaj, zaboravićemo jednom i anonimusa od aktuelne gradske sekretarke za kulturu, ali nećemo nikad zaboraviti da se iza ovih udara nije krila samo nekompetentnost (ona je nesporna), nego i zla namera – ističe Ivan Medenica.
Ksenija Đurović, producentkinja i koselektorka Bitefa u timu Nikite Milivojevića, kaže da je program prethodna dva izdanja Bitefa biran i realizovan po principima zajedničkog rada selektorskog trojca pod vođstvom Milivojevića, u kojem je i dramaturškinja Tijana Grumić.
– Prva godina skraćenog mandata 2023. od samo sedam meseci bila je veoma izazovna, dok smo druge godine pokazali kako program može da izgleda kada na raspolaganju imamo više vremena i kada se okrenemo privlačenju nove publike i širenju delovanja. U godini kada su organizovana istorijska gostovanja u Beogradu, kada su autorke dobile sve nagrade 58. Bitefa, kada su mladi pokazali ogromno interesovanje za program baš kao i lokalna/regionalna umetnička scena, ispostavlja se da Bitef umesto podstreka nailazi na neizvesnost – objašnjava Đurović.
Đurović kao argument navodi da je pšte poznato da je za festivale Bitefovog ranga potrebno barem dve godine priprema kako bi se realizovali, a trenutna situacija Bitefu nudi ni celih šest meseci.
– Treba uzeti u obziri činjenicu da Bitef trenutno nema umetničkog direktora jer je mandat Nikite Milivojevića istekao 21. februara, kao i mandat Odbora festivala koji je suštinski nosilac odgovornosti za realizaciju programa prema aktuelnim Pravilima o manifestacijama, zajedno sa Gradom Beogradom. Različite nezvanične informacije u vezi sa imenovanjem novog Odbora za nas su i dalje samo to – nezvanične. Imajući na umu sve navedeno, a na pragu jubilarnog 60. Bitefa, lako je zaključiti da je kontinuitet manifestacije od značaja za Grad Beograd ugrožen – ocenjuje Ksenija Đurović.
Jelena Knežević, asistentkinja na FDU koja je bila dugogodišnja izvršna direktorka Bitefa, smatra ključnim problemom to što se u poslednjih deset i nešto godina sistematski urušavaju gradske manifestacije, pretežno zbog nestručnog i neplanskog vođenja gradske kulturne politike od strane Gradskog sekretarijata za kulturu, koji je u političkoj raspodeli pripao Socijaldemokratskoj partiji Rasima Ljajića, te oni moraju preuzeti odgovornost za ovo stanje.
– Ove godine to je kulminiralo. Nedopustivo je da se donese odluka da se Fest održava u septembru, u isto vreme kad i Bitef, kao i situacija u kojoj nisu na vreme imenovani umetnički direktori za oba festivala. Sada je već sredina marta, Bitef je u septembru, a još uvek nije jasno ko će praviti program. Svi znamo da je nemoguće organizovati međunarodni pozorišni festival poput Bitefa za samo šest meseci. Predložen je, koliko je meni poznato, Odbor Bitefa, na čelu sa Svetozarom Cvetkovićem, i iskreno se nadam da će članovi Odbora iskoristiti svoj profesionalni i umetnički integritet, te postaviti ultimatum da se hitno imenuje umetnički direktor Bitefa – navodi Knežević.
Takođe, kako smatra, neophodno je hitno promeniti pravne akte koji regulišu rad Bitefa i drugih gradskih manifestacija, kako bi se obezbedila stabilnost i očuvao umetnički integritet naših najznačajnijih festivala.
– Ne mogu da zamislim kako bilo koja osoba od integriteta, a posebno gospodin Cvetković koga vrlo cenim, može da pristane da bude član Odbora u ovakvim okolnostima ukoliko se one ne promene. Očigledno je da Nikiti Milivojeviću nije produžen mandat zbog govora Mila Raua na otvaranju prošlogodišnjeg Bitefa, koji nije odgovarao našim političarima, iako je sam festival bio više nego uspešan kako u umetničkom, tako i u produkcionom smislu.
Rau nije rekao ništa revolucionarno niti radikalno, ali u atmosferi opšteg straha i cenzure i najmanja pobuna je pogubna. Posebno je, dakle, bitno da se potencijalno takav neki „incident“ na sve načine spreči ove godine. Meni deluje da se sada u žurbi traži politički podobna i poslušna ličnost ili Odbor koji će moći u potpunosti da se kontroliše, i jedino u šta sada možemo da se uzdamo jeste profesionalnost i solidarnost svojih kolega koji na to ne smeju da pristanu – ističe Jelena Knežević.
Izjavu od Nikite Milivijevića povodom ovog događaja nismo uspeli da dobijemo, a do zaključenja broja ni od Svetozara Cvetkovića, koji je, kako saznajemo, sa predstavom na gostovanju u Dubrovniku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.