Patrijarhat kao paravan za nasilje nad ženama 1Iz predstave "Boli kolo"/Foto: NP Užice

Predstava „Boli kolo“, po tekstu Dimitrija Kokanova i u režiji Jovane Tomić, biće premijerno prikazana u Narodnom pozorištu Užice u nedelju, 14. februara, od 19.30.

Od početka godine biće to prvi susret glumaca i publike u užičkom teatru.

Komad je trebalo je da bude premijerno prikazan 5. novembra prošle godine, ali izvođenje je odgođeno zbog loše epidemijske situacije. Ovoga puta, komad će se igrati uz poštovanje protivepidemijskih mera, tako da je publika u obavezi da nosi zaštitne maske, a ograničen je i broj gledalaca.

Pisac Dimitrije Kokanov navodi da tekst, koji je u podnaslovu legitimisao kao „Narodnu ljubavnu igru“, ukazuje na nasilje nad ženama, koje se neretko tretira „kao regularna folklorna praksa patrijarhata“.

„Prestanak negovanja patrijarhata je, možda, jedini način da se taj krug nasilja u kome se vrtimo pokida, a da bol nasilja, bol diskriminacije i bol hijerarhizacije prestane“, naveo je Kokanov.

On objašnjava da kolo „nije samo odrednica za folklornu igru u tekstu“, već je to „bolno kolo“ i njegov „odgovor na praćenje dokumentarnih materijala o porastu broja žena žrtava, žena koje su ubili njihovi muški partneri“.

„Obradom tih dokumentarnih informacija nastaje potpuno fikcionalni sadržaj govora dve žene i njihovih partnera.

Taj govor za cilj ima da mapira odnose stvaranja nasilne patrijarhalne socijalne koreografije koja podrazumeva kontrolu, nadzor, kaznu i likvidaciju partnerke od strane ljubomornog muškarca. Takođe, ta mapa za cilj ima i da pozicionira problem ženske mizoginije, kao jednog od preduslova za tu i takvu socijalnu koreografiju“, objašnjava pisac.

Polazna tačka komada je, navodi rediteljka Jovana Tomić, stvarno ubistvo čiji izvršilac je, na društvenim mrežama, obrazložio svoj postupak, ukazao na uzroke i krivce, odao počast svojoj ubijenoj ljubavi i celu ispovest završio izjavom: „Nisam hteo, jbg.“

Ova rečenica je, dodaje, „postala deo pop kulture, prepoznatljiva je kao toponim za – u ovom konkretnom slučaju krajnje paradoksalno – neostvarenu ljubav, oslanjajući se na čuveni lokalni mit o strasti “na balkanski način“, gde se ljubav graniči i/ili izjednačava sa smrću, emocije su afektirane, krvoločne u svojoj manifestaciji, život je dert, a nagoni uzimaju primat nad etikom i zakonima.

Pisac je osmislio dva heteroseksualna para koji su, zahvaljujući svojim biografijama, arhetipski predstavnici društva.

Razlikuju se u ekonomskom, društvenom, akademskom kontekstu – jedna visokoobrazovana žena i naučnica je u vezi sa mlađim čovekom iz radničke klase, dok drugi par čine moćan čovek sumnjivog biznisa i lepotica, fitnes instruktorka i model.

„Pokretač dramskog sukoba je prevara. ‘Potlačeni’ se usuđuju na neverstvo svojih moćnijih partnera, pa se uloge menjaju i, naizgled, dominantni postaju žrtve. Likovi odlučuju da napuste zadate društvene obrasce i da potraže slobodu u drugim okvirima, što dovodi do tragičnog kraja“, objašnjava rediteljka.

Glumci i autorski tim

U predstavi igraju: Biljana Zdravković, Branislav Ljubičić, Vanja Kovačević i Hadži Nemanja Jovanović. Koreograf je Igor Koruga, kostimografkinja Maja Mirković, a muziku je komponovao Luka Mejdžor.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari