crna svadba piraterijaFoto: Promo

Nedavno je cela druga sezona domaće serije „Crna svadba“ završila na internetu pre zvanične premijere. Fanovi su oduševljeni – deset epizoda dostupno je za gledanje u trenucima kada bi emitovanje tek trebalo da počne.

Komentari su puni rečenica poput „kida“, „vredi svake sekunde“, ali iza tog uživanja krije se ozbiljan problem za domaću produkciju: svaka nelegalna reprodukcija znači direktan gubitak prihoda i signal industriji da se kvalitetan sadržaj masovno gleda „na crno“.

Ovo nije jedini slučaj u svetu i kod nas. U Americi, „Igra prestola“ i njen spin-of „Kuća zmaja“ imali su epizode koje su procurele pre premijere, dok su filmovi poput „Avengers: Endgame“ i „Star Wars: The Force Awakens“ doživeli curenja scena i gotovih materijala na internetu.

Razlozi su razni – od grešaka distributera do hakovanja servera, ali posledice su slične: gubitak kontrole nad proizvodom, finansijski gubici i kompromitovanje same umetničke vizije autora.

Kada piraterija udari domaću scenu: Film „Toma“

Slučaj filma „Toma“ iz 2021. godine domaća publika još pamti. Film Dragana Bjelogrlića i Željka Joksimovića, posvećen legendarnom Tomi Zdravkoviću, bio je meta piraterije nekoliko dana nakon premijere.

Neovlašćeno deljenje linka na društvenim mrežama izazvalo je reakciju nadležnih organa, a Dragan Bjelogrlić je tada jasno poručio:

„Nikad nećemo znati koliko ljudi je moglo da vidi film u bioskopu zato što je neko hteo da ispadne mangup u društvu. To prosto nije fer.“

Produkcijske kuće MinaCord i CobraFilm prijavile su slučaj Odeljenju za visokotehnološki kriminal MUP-a, dok je Antipiratska agencija Srbije (SAPA) identifikovala stotine linkova i proslavila ih nadležnim institucijama.

Bjelogrlić je tada dodao: „Najžalije mi je što se to uopšte desilo, što kod naših ljudi još ne postoji svest koja je to vrsta zločina prema svima nama koji smo uložili trud u ovo delo i prema ljudima koji treba da uživaju u filmu. Taj osećaj kolektivne katarze u publici se ne može doživeti kad se gleda na telefonu ili laptopu. Ja sam i dalje optimista.“

Ovo je bio ozbiljan signal: čak i u Srbiji, piraterija može da ugrozi visokoprofilne projekte, bez obzira na to koliko su popularni.

Osim ovog slučaja, desila se i nelegalna distribucija filma „Nedelja“ o Džeju Ramadanovskom samo sedam dana nakon premijere.

Nakon nedelju dana deljenja, uhapšen je krivac, a film je ipak uspeo da ostvari zapažene rezultate na bioskopskim blagajnama.

Posledice curenja pre premijere

Piraterija pre premijere nije samo finansijski problem. Ona narušava integritet same produkcije – kvalitet slike i zvuka često je loš, a kreativni detalji i ambijent koji su pažljivo osmišljeni za bioskopski doživljaj gube efekat.

Stručnjaci upozoravaju da ovakve prakse ugrožavaju budućnost produkcije domaćih filmova i serija.

Globalno, studiji su počeli da primenjuju razne metode zaštite: digitalni vodeni žigovi, DRM sistemi, kontrola pristupa fajlovima, pa čak i praćenje zaposlenih sa pristupom materijalu.

U domaćim uslovima, rešenja su uglavnom pravna, ali piraterija ne jenjava – linkovi se pojavljuju gotovo istog trenutka kada materijal postane dostupan.

Paradoks piraterije: Buzz i gubitak

Ipak, piraterija nosi i paradoksalnu dimenziju. Dok krši zakon, u isto vreme stvara buzz i viralnost. „Igra prestola“ i „Squid Game“ postali su globalni fenomeni delom zahvaljujući deljenju sadržaja online, pre premijere u nekim regionima.

U slučaju „Crne svadbe“, slična dinamika je u toku – piratske kopije podgrevaju interesovanje, ali dugoročno ugrožavaju održivost domaće produkcije.

Bjelogrlić je svojevremeno objasnio i zašto je gledanje „Tome“ u bioskopu neuporedivo sa gledanjem na telefonu: „Svaki kadar, svaka kompozicija u filmu snimljena je tako da se u njoj uživa na velikom platnu i svim pogodnostima koje nude današnji bioskopi. I upravo tu emociju nikada ne možete doživeti na monitorima kompjutera ili ekranima telefona.“

Pouka za domaću industriju

Za „Crnu svadbu“ i sve slične projekte, poruka je jasna: piraterija može stvoriti kratkotrajnu popularnost, ali dugoročno narušava održivost i kvalitet. Ako publika nastavi da konzumira sadržaj nelegalno, autori i produkcije gube motivaciju i resurse za nove projekte.

Piraterija pre premijere nije samo digitalni problem – to je izazov za sve koji žele da domaći film i serije razvijaju profesionalno, a publika istovremeno doživi priču onako kako je zamišljena.

Poznati primeri u svetu

Game of Thrones — višestruka curenja

HBO je tokom godina doživeo više značajnih curenja epizoda pre zvaničnog emitovanja; npr. četiri epizode pete sezone procurele su pre premijere, a tokom drugih sezona pojedine epizode pojavile su se na internetu ranije. Ovo je bio veliki problem za mrežu i podstaklo je žestoke mere protiv curenja.

House of the Dragon — isečci i klipovi pre premijere (interni distribucijski problem)

Primer novijeg curenja: epizode (ili njihovi delovi/klipovi) su procureli online i na TikToku, a HBO je potvrdio da je curenje nastalo greškom kod međunarodnog distributera.

The Hateful Eight (Kventin Tarantino) — screener procureo pre bioskopske premijere

Pre nego što je film bio u bioskopima, grupa koja je kopirala „screener“ (kopije poslate za nagrade/recenzente) pustila je film na mrežu. On je preuzet stotina hiljada puta i izazvao je gomilu problema, pa su krivci kasnije i javno govorili o posledicama.

The Expendables 3 — procurela verzija u DVD kvalitetu pre premijere filma

Kvalitetna, gotova kopija filma procurela je nekoliko nedelja pre premijere; samo u prvih 24 sata snimak je preuzet stotinama hiljada puta, što je studiju nanosilo finansijsku štetu.

Razne radne i nezavršene verzije

Ne samo kompletne gotove kopije, ponekad procure tzv. workprint verzije (nerenderovani ili nezavršeni isečci) — primeri uključuju radne verzije raznih holivudskih filmova i čak epizode TV serija kao što su Doctor Who i druge koje su procurele mesecima pre premijere. Takva „insajder“ curenja često sadrže vodene žigove ili nedovršene efekte.

Greške distributera i platformi koje daju rani pristup (DirecTV / HBO primer)

Nekoliko puta je došlo do slučajeva da kablovski ili streaming provajder nehotično pusti epizodu ili ceo sadržaj ranije (primer: DirecTV je greškom omogućio pristup epizodi Game of Thrones nekoliko sati ranije). Takve greške brzo se šire internetom.

Piraterija i autorska prava u muzici

I u svetu muzike dolazilo je do objavljivanja pesama i albuma bez dozvole, pa je tako poznat slučaj YouTube kanala Croatia Records, na kome su kršena brojna autorska prava.

Na ovom kanalu našli su se spotovi i snimci bez dozvole autora, nakon čega su usledile tužbe i gašenje istog kanala.

Piraterija u svetu knjiga

Ni svet izdavaštva nije imun na piratske kopije, pa se tako na Beogradskom sajmu knjiga pre dve godine diskutovalo na ovu temu.

Izdavači i nosioci prava danas su zaštićeniji nego ranije, ali internet i digitalna izdanja ipak zaobilaze brojne prepreke.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari