Premijerno izvođenje komada „Kardanus“, dramskog prvenca Gorana Ibrajtera, u režiji Ljuboslava Majere, užička publika je nagradila velikim aplazuom, pa su joj se, osim glumaca na bis, poklonili i pisac i reditelj. Majera je i autor zanimljive minimalističke scenografije, Snežana Kovačević je osmislila odlične kostime, a Miroljub Aranđelović Rasinski muzički je obojio komad.

Premijerno izvođenje komada „Kardanus“, dramskog prvenca Gorana Ibrajtera, u režiji Ljuboslava Majere, užička publika je nagradila velikim aplazuom, pa su joj se, osim glumaca na bis, poklonili i pisac i reditelj. Majera je i autor zanimljive minimalističke scenografije, Snežana Kovačević je osmislila odlične kostime, a Miroljub Aranđelović Rasinski muzički je obojio komad. Asistent reditelja je užički glumac Vladimir Kurćubić.

Glumci i Majera su odlični

„Komad zaista predstavlja ono što sam tekstom hteo da kažem. U estetiku Ljube Majere nisam sumnjao i od početka sam verovao u užički ansambl. Glumci su odlični“, rekao je Danasu Goran Ibrajter, nakon premijere svog komada, dodavši da je veoma zadovoljan aplauzom i reakcijom užičke publike, iako, kako kaže, ovaj komad nije napisan kao urnebesna komedija.

Priču smeštenu u doba renesanse, najveće tranzicije u Evropi, Ibrajter je napisao tako da se ona tiče i nas. To nije učinio plakatski niti dnevnopolitički, već sofisticirano, služeći se tananim humorom, prizivajući povratak univerzalnim ljudskim vrednostima. Tekst koji je svojevrsna saga o etici i smislu ljudskosti, sa rezimeom u činjenici da je odgovornost pojedinca temelj humanog društva, Majera je inscenirao pažljivo, mirno, skoro setno, poštujući tekst, nudeći komad na „drugu loptu“. Majstorski vodeći „bitke“ između racionalnog i emocionalnog u čoveku, kao dve ravnopravne odrednice ljudskosti, u kojima etika najčešće izgubi rat, uspeo je da načini komad koji nema nijednu primesu sve prisutnije pozorišno-banalne estetike o našoj svakodnevici, a ipak joj se i te kako približio. Reklo bi se da je dodirnuo njen epicentar.
„Ako nema Boga, nema ni greha, pa ni odgovornosti“, kaže glavni lik Hijeronimus Kardanus, istorijska ličnost, lekar, naučnik, astrolog, povremeno ludak, ali i još mnogo toga. On obmanjuje, prisvaja i pod svojim imenom objavljuje otkrića Leonarda da Vinčija i drugih naučnika, ali to, kako kaže, čini u ime dobrobiti čovečanstva, znači iz „plemenitih pobuda“. Koliko puta smo bili svedoci ovakve rečenice? Koliko puta smo poverovali da za naše dobro, drugome treba učiniti zlo?
Lik Kardanusa, glumački veoma zahtevan, odlično je odigrao Slobodan Ljubičić, prvak drame užičkog ansambla. On je uspeo da kombinacijom izmene glasa i pokretom, dočara višeslojnost i komplikovanost Kardanusa, njegove emotivne i etičke razvaline.
Služeći se bogatim glumačkim iskustvom, Ljubičić je sve vreme bio glumačka „kardanska osovina“, koja je pokretala veoma dobru energiju i kolektivnu igru. Tanja Jovanović je šarmantno ponudila lik njegove supruge Lucije, a i ostali glumci dokazali su značaj kolektivnog glumačkog rada. Komad bi bio efektniji da su pojedine glumačke replike bile razgovetnije i da su se bolje čule, a dobrom učinku ansambla doprinelo bi, možda, jasnije isticanje duhovite potke samog teksta. Kako posle zasluženog aplauza na premijeri, slede i druga izvođenja, sigurno će ona biti dodatni motiv užičkom ansamblu da svoju igru učini još uigranijom i efektnijom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari