Foto: Zvezdara teatar

Ovakav naslov proistekao je iz opservacije selektora festivala Zorana Karajića, koji je primetio da je ogromna većina predstava koje je pogledao rađena po tekstovima starijih, značajnih pisaca. – Bilo je i nekoliko značajnih ostvarenja nastalih po delima savremenih dramskih pisaca, ali su se klasici nametnuli kao tema ovogodišnje selekcije. Otuda i predlog da se ova selekcija naslovi sa „Neprilagođeni u klasici“. Klasici to i jesu zato što su i u svom vremenu i ispred svog vremena, ali i zato što su buntovni, neprilagođeni – objasnio je Karajić. On je rekao da je razmatrao mogućnost da odabere samo domaće tekstove, zato što bi i takva selekcija bila vrlo kvalitetna, ali je zaključio da bi time isključio neka od najboljih ostvarenja.

– Odlučio sam se za sedam predstava, a umesto mog komentara citiraću teatarske poslenike čiji sud mi je bio dragocen pri izboru – kazao je Karajić i nabrojao sedam naslova: Predstavu „Balkanski špijun“ prema tekstu Duška Kovačevića, u režiji Tanje Mandić Rigonat i u izvođenju Narodnog pozorišta iz Beograda. U središtu ovog višestruko nagrađivanog komada je Ilija Čvorović, simbol političke paranoje, manije gonjenja, koji je u čitanju Tanje Mandić Rigonat kontaminiran vestima koje govore o dobroj vlasti i o opasnostima koje joj (nam) prete od „stranih plaćenika i domaćih izdajnika“. U izvođenju Ateljea 212 biće izvedena ogoljena i dirljiva predstava „Petrijin venac“ prema tekstu Dragoslava Mihailovića i u režiji Bobana Skerlića. U teatarskom nadmetanju učestvovaće i Zvezdara teatar s „Korešpodencijom“ Borislava Pekića u režiji Gorčina Stojanovića i Srpsko narodno pozorište sa „Vešticama iz Salema“ prema tekstu A. Milera i u režiji Nikite Milivojevića. Somborsko Narodno pozorište i Srpsko narodno pozorište izvešće „Tartifa“ u režiji Igora Vuka Torbice koji je pozorišna kritičarka Ana Tasić ocenila kao izuzetno preciznu i bolno savremenu dramu dok je tekst Isidore Sekulić „Hronika palanačkog groblja“ u režiji Ivana Vukovića i izvođenju Kruševačkog narodnog pozorišta , prema “ politički matriks“ koji publika otkriva na kraju. U takmičarskom programu učestvuje i Jugoslovensko dramsko pozorište s „Ujka Vanjom“ u režiji Egona Savina a završne večeri, u čast nagrađenih biće odigrana predstava: Limunacija (1888 -1978) prema tekstu Duška Kovačevića u režiji Nebojše Bradića i u izvođenju Narodnog pozorišta iz Niša .

Ovakva selekcija u prvi plan stavlja jedan od glavnih zadataka teatra: da bude ozbiljan kritičar društva i vlasti, ocenjeno je juče u Zvezdara teatru. Kada je reč o pratećim programima festivala njega je najavila Minja Bogavac, v. d. direktorka Šabačkog narodnog pozorišta koja je istakla da je njihova glavna ideja da ova smotra iskorači iz zgrade pozorišta, u ulicu, trg, u grad.

– Pored tradicionalnih okruglih stolova, nakon predstava iz glavnog programa, prateći programi uključuju: uličnu izložbu i koreografski performans otvaranja; program za decu; radionicu pozorišne kritike namenjenu studentima i ceremoniju zatvaranja, koja uključuje premijernu projekciju kratkog dokumentarnog filma o festivalu – rekla je Minja Bogavac. Prema njenim rečima … ceremonija otvaranja, počeće na Trgu Šabačkih žrtava, gde će, tokom trajanja Festivala, biti postavljena izložba posvećena Pozorišnom proleću, to jest: retrospektivi prethodnih izdanja ovog festivala.

– Izložbu će činiti izbor fotografija iz nagrađenih predstava, ali i fotografije festivalske publike i različitih zbivanja sa samog Festivala. Poseban deo biće posvećen ovogodišnjoj selekciji, a fotografije prate kratki tekstovi kojima se objašnjavaju dosadašnja postignuća Festivala, kao što su broj posetilaca, nagrađenih glumaca, reditelja, pozorišta i slično… Izložba nastaje u saradnji Šabačkog pozorišta i likovne grupe Kombinart – objasnila je Bogavac. Ona je rekla da će deo izložbe činiti i mini-skulpture legendarnih glumaca Šabačkog pozorišta, među kojima su: Ljubiša Jovanović, Mira Stupica, Boris Kovač, Branka Crnomarković i Cane Firaunović.

– Ovi radovi ostaće u javnom prostoru, sve do kraja Festivala, a publika i prolaznici, moći će da se slikaju sa njima. Ovim delom izložbe, želimo da stavimo akcenat na povezivanje Pozorišnog proleća i Šabačkog pozorišta, ali i obe institucije sa samim gradom i njegovom kulturnom istorijom. – istakla je Minja Bogavac. Zvanični žiri festivala Pozorišnog proleća čine reditelj i pisac Karpo Godina iz Ljubljane, glumac Nikola Ristanovski iz Skoplja i reditelj i profesor Petar Kukov iz Sofije, dok novinarski žiri čine Teofil Pančić, Gordana Manjenčić, dopisništvo RTS Šabac i Aleksandra Ćuk, dnevni list Danas.

Povezani tekstovi