Fotografija iz predstave „Ali grad me je štitio“/Foto: Radovan Baja Vujović

Komad, koji je mlada autorka napisala 2015. godine, dešava se u martu iste godine, kada su građani Frankfurta na Majni protestovali zbog otvaranja još jednog frankfurtskog nebodera – nove zgrade Evropske centralne banke.

„Delom dokumentarna, citatna i metatekstualna drama je kombinacija pop kulture, kasnog kapitalizma i iskustava jugoslovenskih imigranata u Nemačkoj. Likovi variraju od fiktivnih, poput konobarice Željane koja skokom sa zgrade tog dana izvršava samoubistvo, preko stvarnih (Naomi Klajn, Mario Dragi), do fiktivno-stvarnih bosanskih imigranata i same autorke teksta, kao i antropomorfizovanog grada Frankfurta koji takođe govori. Svi oni, jedna visoka staklena falusoidna građevina i jedno pitanje – da li je Frankfurt na Majni kapitalistički raj ili pakao?“, navela je Tanja Šljivar.

Neobični komad, koji baca svetlo na globalnu i lokalnu svakodnevicu, kako navodi autorka, zamišljen je „kao inscenacija „sudara“ – finansijske elite i građanstva, zapada i istoka, aktivističkog jezika političkih parola i sočnog jezika gastarbajtera, superiornog i svemoćnog otelovljenog grada Frankfurta i jedne Željane, gastarbajterske Lulu, čiji život doslovno završava u „sudaru“ sa materijalnošću grada – staklom solitera i asfaltom“.

„Postoji još jedna zanimljiva lokalno-specifična dijalektika, naime i Užice i Frankfurt su poznati kao gradovi solitera“, objasnila je autorka, koja je deo građe za komad prikupila intervjuišući jugoslovenske gastarbajtere i imigrante u Frankfurtu.

Navodeći da je u pitanju tekst „sažete eksplozivne f(r)akture, fokusiran na konkretan događaj – velike proteste povodom otvaranja nove zgrade Evropske centralne banke u Frankfurtu u proleće 2015. godine“, reditelj Bojan Đorđev ističe da je komad „vrlo precizno utemeljen u lokalnoj priči o postjugoslovenskim migrantima“.

Tekst, kako ističe, uspostavlja „široku panoramu savremenog trenutka: jalovost otpora i pobune srednje klase, žilavost kapitalizma čiji je sastavni deo kriza“ i objašnjava da se u komadu prepliću poetski, dokumentaristički i dramski žanrovi.

„Živimo u vreme kada bi trebalo da budemo svesni sličnosti koje nas povezuju sa onim što se ovih danas dešava u Parizu i tadašnjih dešavanja u Frankfurtu, a koja se odnose na ceo svet i koji su prikaz „prskanja“ kapitalizma po šavovima. Komad Tanje Šljivar je dragocen jer, u sažetoj formi, uspeva da zahavati mnoštvo elemenata naše stvarnosti: migracije, ekonomsku krizu kao integralni deo kapitalizma i sve što učestvuje u izgradnji sveta u kom živimo“, objasnio je reditelj i izrazio zadovoljstvo odličnom saradnjom sa užičkim ansamblom.

U komadu igraju: Tijana Karajičić, Bojana Zečević, Igor Borojević, Momčilo Murić, Nikola Penezić, Branislav Ljubičić, Hadži Nemanja Jovanović i Dušan Radojičić. Scenografiju je osmislio Siniša Ilić, kostime Maja Mirković i Biljana Tegeltija Bojanić, muziku i video radove Luka Papić, scenski pokret Čarni Đerić, a asistentkinja reditelja je Ivana Pavićević Lazić.

Taj projekat su podržali Ministarstvo kulture i Grad Užice, a reprizno izvođenje komada je 18. decembra, takođe od 20 časova.