Proteklih sedmica su internet i druge medije preplavile vesti čije su glavne zvezde bile dve „sestrinske“ skraćenice – SOPA i PIPA. I dok su mlađu, poznatu pod krštenim imenom Stop Online Piracy Act, zbog kritika iz Silikonske doline (ne ove beogradske!) američke vlasti odlučile da (trenutno) sklone sa očiju javnosti, starija sestrica Protect IP Act je još u maju 2011. skoro neopaženo prošla nekakav pravnički komitet i samo je jedan korak (glasanje u Senatu) deli od toga da postane i zvanična svetska anti-piratska batina. Ok, reći ćete vi, čuli smo to, pratimo i mi vesti, ali kakve veze SOPA i PIPA imaju sa bendom koji je ime dobio po priboru za prvu pomoć i za koji, uzgred, do sada ni čuli nismo?


First Aid Kit čine Johana i Klara Soderberg, rođene sestre iz Stokholma, koje su 2008. godine postale svetski poznate zahvaljujući aktivnosti koja u budućnosti – kad se vlasti dočepaju sestrice zlice iz prvog pasusa – neće biti moguća: na YouTube su postavile svoju obradu pesme „Tiger Mountain Peasant Song“ grupe Fleet Foxes. Usvajanje pomenutih zakonskih odredbi primoraće vlasnike YouTube-a i ostalih sajtova da sa svojih servera skinu sve „materijale“ koje je postavio neko ko na njih nema autorska prava (dakle, i pomenutu obradu), što će predstavljanje neafirmisanih muzičara širokoj publici svesti na nastupe u komercijalnim TV emisijama tipa „Ja imam nešto“ ili „Prvi glas nečega“. Pre nego što se to desi (a izgleda da hoće), uputite se na YouTube i pogledajte zašto se ceo (muzički) svet trenutno divi sestrama Soderberg.

Sadržaj videa koji su postavile Johana i Klara je naizgled sasvim običan, pa i dosadan. Njih dve (tada su imale 15 i 18 godina) u flanelskim košuljama sede u nekakvoj šumi, pri čemu jedna drži akustičnu gitaru i poručuje grupi Fleet Foxes da je ovo mali dar od njih dve, dok se druga stidljivo smejulji. Pesma zatim počinje i nakon trideset sekundi bez daha vas ostavljaju sledeće činjenice: 1. Sestra u prvom planu sjajno svira i još bolje peva; 2. U trenutku kada joj se pridruži druga, iz zvučnika dopiru harmonije za koje, na mahove, pomislite da nisu ovozemaljske; 3. Zrelost interpretacije i način na koji su sestre obradile (a ne samo reprodukovale) jednu ne baš jednostavnu pesmu, apsolutno su u neskladu sa brojem leta koje su Johana i Klara do tada videle. Oduševljeni su bili i članovi Fleet Foxes pa su, kao u bajci, devojke dobile poziv od svog idola, pevača Robina Peknolda (Pecknold), da sa bendom nastupaju na turneji. Vest o „čudu iz Stokholma“ tako se još brže proširila, ali niko nije znao da li sem sjajnih interpretatorskih veština sestre poseduju i još neke. A onda je 2009. izašao „The Big Black and The Blue“ kojeg je dočekalo opšte oduševljenje kritike i kolega muzičara, jer su sve pesme na njemu komponovale – Johana i Klara lično!

Ono što je većini poznavalaca muzike bilo gotovo neshvatljivo jesu mudrost i zrelost koje su stihovima i muzikom sestre tinejdžerke demonstrirale u svom viđenju američke kantri-folk tradicije, pa je došlo čak i do pojava „teorija zavere“ sličnim onima koje su svojevremeno pratile Bitlse (navodno, pesme nisu pisali Džon i Pol, već tim vrhunskih muzičkih eksperata). Devojke se nisu na to obazirale, a svoj raskošni talenat su pokazale i na dodeli muzičkih Polar nagrada, gde su svojom verzijom „Dancing Barefoot“ rasplakale Peti Smit. Potencijal dua su uočile velike zverke šou-biznisa, a devojke su novac dobijen za snimanje pametno investirale – za producenta drugog albuma „Lion’s Roar“ angažovale su Majka Mogisa, poznatog po radu sa bendovima Bright Eyes i Rilo Kiley (takođe, među omiljenim grupama mlađanih Šveđanki). I tako smo već u januaru dobili možda i glavnog kandidata za najbolji album 2012. godine, koja je u kalendaru Maja, iz nekog razloga, ostala obeležena crvenom bojom.

„Lion’s Roar“ se i muzički i tekstualno „oslanja“ na alt-kantri prethodnika, s tom (bitnom) razlikom da na njemu, pored sestara, svira cela armija muzičara, uključujući i njihovog ponosnog oca (da, u teorijama zavere on je glavni osumnjičeni „autor iz senke“). Naslovna „Lion’s Roar“, koja i otvara album, počinje slično šumskoj verziji „Tiger Mountain“: kratak uvod na akustičnoj gitari prati prva strofa otpevana melanholičnim, ali snažnim Johaninim glasom, kojem se u drugoj strofi priključuje nežni Klarin vokal i – nebeske harmonije su tu. U pozadini se tada već čuju i klavijature i udaraljke, a nakon prvog refrena teško je identifikovati sve instrumente koje je Mogis precizno upakovao. Pesma, mada potpuno druge tematike, atmosferom podseća na Springstinovu „Youngstown“, kao što i uvod u prelepu „Emmylou“ – odsviran na pedal stil gitari uz pratnju zvuka bubnjarskih metlica – podseća na Stingovu „I’m So Happy That I Can’t Stop Crying“. I uticaji drugih muzičara jasno su vidljivi („Dance To Another Tune“, na primer, preuzima estetiku Florens Velč), a sestre ih i ne kriju, već najvećim uzorima i javno odaju počast: „I’ll be your Emmylou, and I’ll be your June, If you’ll be my Gram and my Johnny, too.“ Radi se, naravno, o Emilu Haris, Džun Karter, Džoniju Kešu i Gremu Parsonsu, što je dokaz da su devojke od malena pravilno muzički usmeravane.

Iako je, za razliku od „The Big Black“ albuma, u većini pesama moguće čuti pregršt instrumentalista (u završnoj „King of the World“ i ceo marijači bend), fenomenalni glasovi sestara Soderberg, melanholični Amerikana zvuk i odlična lirika ostaju glavni vezivni elementi First Aid Kit alhemije. Kao i ranije, nevericu izaziva ozbiljnost i višeznačnost stihova tipa „There’s a heavy load upon our backs, Of things we carry from the past, My guilt-filled mind, it tried to run, But it traced us back to where we begun“ jer ih je napisao neko ko ima tek dvadesetak godina i kome engleski nije maternji jezik, ali je to još jedan razlog više zašto je „Lion’s Roar“ tako teško ne voleti.

Johani i Klari možemo, na kraju, samo poželeti da što pre dostignu slavu svojih sunarodnika iz grupe ABBA, a najvišu ocenu im nećemo dati iz jednog jedinog razloga: da se ne bi previše uobrazile.

Ocena: 9/10

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari