koncertFoto: Pero Jovović

U poslednje tri godine evropska koncertna mapa velikih pop turneja pokazala je koliko se savremeni koncerti približavaju formi festivala, ne samo po obimu i produkciji, već i po publici koja putuje, atmosferi u gradu i osećaju da se prisustvuje događaju, a ne samo muzičkom nastupu.

Koncerti Due Lipe, Lejdi Gage i Bijonse, održani u tri različite godine i tri različita grada, nude dobar presek savremenog pop spektakla i njegove publike.

Najskorije iskustvo bio je koncert Due Lipe, o kome je ove godine izveštavao i City Magazine. Već danima pre nastupa bilo je jasno da grad ne živi samo uobičajenim ritmom, hoteli, aerodromi i gradski prevoz bili su puni fanova iz regiona i šire Evrope. Sam koncert bio je oličenje savremene pop-produkcije: precizan zvuk, jasno definisan vizuelni identitet i koreografije koje su savršeno pratile hitove koji su obeležili prethodnu deceniju. Dua Lipa je nastupila sigurno i samouvereno, bez viška improvizacije, ali i bez praznog hoda. Bio je to koncert koji funkcioniše kao dobro uvežban mehanizam i potvrđuje njenu poziciju jedne od najstabilnijih pop zvezda današnjice.

Tri grada, tri publike, tri pop spektakla: Kako su koncerti Lejdi Gage, Bijonse i Dua Lipe danas postali savremeni rituali zajedništva 1
Foto: Pero Jovović

Za razliku od tog gotovo matematički preciznog spektakla, Pariz 2022. i koncert Lejdi Gage ponudili su drugačiji, emotivniji festivalski doživljaj. Grad je tih dana bio preplavljen fanovima iz različitih delova sveta, a atmosfera je više ličila na višednevni događaj nego na jedno veče. Sam nastup bio je obeležen snažnom interakcijom sa publikom, čestim emotivnim obraćanjima i osećajem da se deo koncerta rađa upravo u tom trenutku. Gaga je uspevala da u isto vreme bude velika pop ikona i ranjiva umetnica, a energija publike često je preuzimala primat nad samom produkcijom.

U tehničkom smislu, taj koncert možda nije bio najperfektniji, ali je ostao upamćen po atmosferi, onoj vrsti kolektivnog uzbuđenja koje se ne može precizno isplanirati. Bio je to događaj u kome se brišu granice između bine i gledališta, između izvođača i publike, što je retkost u produkcijama tog obima.

Tri grada, tri publike, tri pop spektakla: Kako su koncerti Lejdi Gage, Bijonse i Dua Lipe danas postali savremeni rituali zajedništva 2
Foto: Pero Jovović

Vrhunac ovog trogodišnjeg koncertnog ciklusa bio je nastup Bijonse u Varšavi 2023. godine, o kome je izveštavala Nova.rs. Taj koncert predstavljao je gotovo školski primer kako izgleda savremeni muzičko-scenski spektakl na najvišem nivou. Svaki segment, od scenografije i rasvete, preko kostima i koreografije, do narativne strukture koncerta, bio je precizno uklopljen u jedinstvenu celinu. Bijonse nije nudila samo niz hitova, već jasno artikulisanu umetničku izjavu, sa snažnim vizuelnim i društvenim podtekstom.

Posebno je bilo upečatljivo kako je publika reagovala na tu vrstu performansa: disciplinovano, ali sa osećajem da prisustvuje nečemu izuzetnom. U tom smislu, koncert u Varšavi delovao je kao centralni festivalski događaj godine, referentna tačka za buduće turneje i produkcije. Objektivno gledano, bio je to najkompletniji koncertni doživljaj među ova tri.

Tri grada, tri publike, tri pop spektakla: Kako su koncerti Lejdi Gage, Bijonse i Dua Lipe danas postali savremeni rituali zajedništva 3
Foto: Pero Jovović

Ipak, razlika između „najboljeg“ i „najenergičnijeg“ ostaje ključna. Dok je Bijonse u Varšavi demonstrirala vrhunac savremene koncertne industrije, energija koja je obeležila nastup Lejdi Gage u Parizu ostaje nenadmašena. Ta razlika govori i o publici, i o gradu, i o trenutku u kome se koncert dogodio, ali i o tome da savremeni pop spektakli, koliko god bili precizno režirani, i dalje zavise od neuhvatljive hemije između izvođača i publike.

Ova tri koncerta zajedno nude i širu sliku današnje muzičke scene: pop više nije samo muzički žanr, već kompleksan kulturni događaj koji uključuje putovanja, identitet, vizuelnu umetnost i kolektivno iskustvo. U tom smislu, koncerti Due Lipe, Lejdi Gage i Bijonse funkcionišu kao svojevrsni festivali, događaji koji traju duže od jedne večeri i ostavljaju trag i u gradu i u publici.

U tom kontekstu, koncerti velikih pop zvezda danas sve češće funkcionišu kao svojevrsne tačke spajanja. U vremenu dubokih društvenih podela, političke polarizacije i fragmentisanih medijskih prostora, ovakvi događaji postaju retka mesta na kojima se okupljaju ljudi različitih generacija, identiteta i iskustava. Publiku na istom koncertu često ne povezuje isto poreklo ili ista svakodnevica, već zajednički emotivni kod, pesme koje su pratile lične prekretnice, osećaj pripadnosti ili potrebu za kolektivnim iskustvom.

Tri grada, tri publike, tri pop spektakla: Kako su koncerti Lejdi Gage, Bijonse i Dua Lipe danas postali savremeni rituali zajedništva 4
Foto: Pero Jovović

Pop koncerti više nisu samo mesta zabave, već i prostori privremenog zajedništva. U njima se brišu uobičajene hijerarhije, publika postaje homogena masa koja reaguje istovremeno, a izvođač preuzima ulogu medijatora između individualnih emocija i kolektivnog doživljaja. Upravo zato energija publike često prevazilazi samu muzičku formu i postaje ključni deo događaja.

Dodatno, u eri digitalne izolacije i života posredovanog ekranima, fizičko prisustvo na koncertu dobija novu vrednost. Putovanja na koncerte, čekanje u redovima, zajedničko pevanje i spontani kontakti sa nepoznatima postaju odgovor na svakodnevnu atomizaciju društva. Koncert se, u tom smislu, pretvara u savremeni ritual, kratkotrajni, ali intenzivan povratak osećaju zajedništva.

Tri godine, tri grada i tri umetnice pokazale su da ne postoji jedinstvena definicija „najboljeg koncerta“. Ako je Bijonse postavila standard savršenstva, Dua Lipa potvrdila stabilnost i formu savremenog popa, onda je Lejdi Gaga podsetila da energija i emocija i dalje imaju presudnu ulogu. Upravo u toj razlici leži razlog zbog kojeg se o ovim koncertima ne govori samo kao o nastupima, već kao o iskustvima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari