
Krajem prošle godine, tačnije 29. decembra, navršilo se sto godina od rođenja plodnog pisca Dobrice Ćosića.
Prva knjiga koja je povodom te godišnjice objavljena jeste delo sociologa Zorana Avramovića Dobrica Ćosić i politika.
Autor knjige se i ranije zanimao za neknjiževne tekstove srpskih pisaca, i još 1989. objavio je delo Politički spisi Miloša Crnjanskog.
Na početku knjige Dobrica Ćosić i politika Avramović iznosi razloge zbog kojih se upustio u istraživanje političkog delovanja ovog pisca, revolucionara, disidenta i čoveka na vlasti, koji je ostavio duboki trag ne samo u književnosti već i u društvenom, kulturnom, intelektualnom i političkom životu zemlje.
Ćosić, od čije je smrti (8. maja 2014) u 2021. prošlo sedam godina sve je vreme svog bogatog književnog rada posvećivao pažnju različitim društvenim fenomenima, i reagovao na događaje i ljude koji su imali značajnu ulogu u tim događajima.
On, piše Avramović, „nije bio pisac koji se ograđivao estetizmom i pritom ignorisao probleme države i društva“.
Zato jedan od razloga zbog kojih je odlučio da istražuje Ćosićeve neknjiževne tekstove i njegovo praktično delovanje u politici jeste upravo uticaj koji su oni imali na društvo, i intelektualnu klimu u zemlji.
Misao pisca bila je „društvenoistorijski uslovljena“, i nju je od 1954, pa sve do smrti pisca, Avramović pratio, analizirao i manje-više uspeo da stavi u kontekst iz kojeg se iščitavaju odjeci i značaj takvog delovanja za društvo u celini.
Prema autorovom gledištu, Ćosić je modele mišljenja u tekstovima različitih žanrova najjasnije izražavao u političkim esejima.
„Po načinu saznavanja i kazivanja, esej lako povezuje elemente nauke, filozofije, književnosti i novinarstva“. Avramović to ističe jer je uočio da „nije mala razlika između njegovih eseja, i zapisa i intervjua“.
U širokoj lepezi tekstova kojima se Ćosić različitim povodima oglašavao, autor knjige Ćosić i politika vidi da je misao u tim tekstovima ideološki i politički razuđena, „vijugava, žanrovski bogata, ali sa vremenskim određenjima“.
Ti tekstovi koje prati od 1954. sve do kraja piščevog života, „kreću se u krugu proverenih činjenica“.
Ćosić svoju misao saopštava logično, ali povremeno ima i „protivrečnosti u iskazima“ pa, ponekad, ne samo u ličnim zapisima, nalazimo, emotivno obojene stavove“.
Uz svu piščevu razboritost, povremene emotivne reakcije u opisu događaja i ljudi Avramović vidi u činjenici da Ćosić nije naučnik, već pisac.
Neknjižene teksove objavio je u pet knjiga, plus dve pod nazivom U tuđem veku.
Od 1951. Dobrica Ćosić zapisuje mišljenja, ocene i vrednovanje javnih ličnosti i događaja u državi i društvu, i sve ono šta mu se lično i porodično događalo.
Kao mladi komunista, 1941, Ćosić ima samo 20 godina, „ulazi u partizansku borbu za odbranu jugoslovenske države“.
Ta Jugoslavija stvorena je „sa komunističkim idejama“, te budući pisac iz rata izlazi pun optimizma i vere u novu državu.
To je vreme kad (i ne samo on), veruje da u Jugoslaviji „interes nacije zastupa radnička klasa i njena avangarda, Komunistička partija“.
Kako je vreme odmicalo, Ćosić počinje da uočava mnoge nepravilnosti u partiji i društvu, na koje reaguje.
Značajniji događaj u kojem se zatekao posle rata bio je u Budimpešti 1956. godine – slučaj je hteo da se nađe u vrtlogu revolucije.
Sledi Sedmi konngres SKJ 1958. u Ljubljani, te polemika sa Dušanom Pirjevcem 1961, u kojoj Ćosić „brani jugoslovensvo i ideale revolucije, Pirjevec nacionalne vrednosti“.
Na Osmom kongresu SKJ 1964, zapisaće mnogo godina kasnije,1982, razišao se sa Krležom zbog umanjenja broja jasenovačkih žrtava…
Iščitavajući i analizirajući Ćosićeve tekstove, Avramović pokazuje kako pisac, slučajno ili namerno, u svojim beleškama prati rastakanje Jugoslavije.
Te zapise, mišljenja i pojave beležiće skoro do pred smrt, 2014. godine.
Nacionalizam se, napisaće, javlja u svim republikama; u nekima agresivno i javno, sa neskrivenim separatističkim namerama, u drugima potajno, postepeno vodeći ka raspadu zemlje.
Pojavu nacionalizma pisac primećuje i u Srbiji. Kako je zapisao 1966, ovde se „iz rezignacije i tradicionalne grandomanije“ pojavilo „ćiftinsko srbovanje, ohola srpska taština i jedan potmuli revolt“.
Izlaskom iz Partije Dobrica Ćosić još izvesno vreme ostaje veran idealima mladosti, a potom se zalaže za pluralizam i demokratiju.
U Jugoslaviji se zauzima za slobodu i pravdu za sve – „ali kad brani srpska prava, on ne osporava prava drugih nacija“.
Vrlina poduhvata sociologa Avramovića jeste u tome što je analizirao sveukupni prozni opus Dobrice Ćosića, njegove knjige i tekstove, izdvajajući posebno onaj njegov deo koji je u trenutku objavljivanja imao naročitu težinu i uticaj na javno mnjenje.
Knjiga donosi i brojne Ćosićeve fotografije iz svih perioda njegovog života, što dopunjuje sliku o ovom važnom piscu. Zasluga za to pripada izdavaču, Pravoslavnoj reči iz Novog Sada.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


