"Kraljica Marija je bila prva žena reli vozač na ovim prostorima": Čuveni Gran Pri oko Beograda iz 1939. ponovo na ulicama srpske prestonice 1Foto: Wikipedia

Velika nagrada Beograda ili Beogradski Gran Pri bio je ne samo prva Beogradska međunarodna automobilska i motociklistička trka nego i poslednja auto-moto trka ove klase održana pred Drugi svetski rat, 3. septembra 1939, dva dana posle Hitlerove Invazije na Poljsku i zvaničnog početka Drugog svetskog rata, zbog čega ima i status jedine ratne auto-moto trke u svetu.

Zahvaljući Ambasadi Italije i Italijanskom kulturnom centru u Srbiji, srpskom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, AMSS i kompaniji Motor Heritage Consulting u nedelju 3. septembra ova istorijska trka biće “rekonstruisana” posle 84. godine u znaku njenog pobednika italijanskog automobilskog asa Tacija Nuvolarija (1892-1953).

Kako je najavljeno na konferenciji za novinare u sedištu Ambasade Italije u Srbiji, na defileu oko Beogradske tvrđave, što je originalna trasa Velike nagrade Beograda, učestvovaće dvadesetak vozila – oladajmera na četiri i dav točka iz Italije, Slovenije i Srbije. Voziće ih uglavnom vlasnici. U nedelju vozila će najpre biti izložena ispred Beogradske tvrđave oko koje će potom, u grupama po pet voziti tri kruga. Dodela nagrada planirana je ispred Skupštine grada Beograda, gde će oldtajmeni ponovo biti izloženi.

Najstarije vozilo na ovoj “trci sećanja” biće Kiribiri iz 1913, za koji je rečeno da “radi savršeno”. Vozilo je reastaurirao Dino Konjolato, napoznatiji restaurator u Italiji, koji dolazi 3. septembra u Beograd. U Beograd su stigla i i dva autobila koje je vozio “leteći Matovljanin” Tacio Nuvolari – njegovo poslednje privatno vozilo Fiat 1400 koji se čuva u muzeju u Mantovi i Fiat 1500 koji je vozio u dve trke.

– Ovaj projekat je spoj sporta, tehnologije, kulture i istorije. Istovremeno želimo da odamo počast pobedniku jedinog Beogradskog gran prija Taciju Nuvolariju, ali i italijanskoj tradiciji dobrih konstruktora automobila i auto-moto vozača koji su udarili temelj našoj autoindustriji i razvoju tehnologije. Italiju i Srbiju spaja i strast prema automobilima: upravo ovde u Beogradu Nuvolari, koji je nazvan najboljim vozačem prošlih, sadašnjih i budućih vremena,pobedio je u svojoj poslednjoj međunarodnoj trci – rekao je ambasador Italije u Srbiji Luka Gori.

Roberto Činkota, direktor Italijanskog kulturnog centra, ocenio je da “rekonstrukcija” jedinog ratnog Gran prija “nije samo sport, nego kulturni događaj”. Povodom “rekonstrukcije” Velike nagrade Beograda za subotu u Italijanskom kulturnom centru najavljeni su izložba fotografija i panel diskusija koja bi trebalo da okupi kolekcionare i ljubitelje starih vozila.

– Imali smo san i ostvarili smo ga – poručio je Đorđo Andrijan, osnivač Kulturne baštine auto-industrije (Motor Heritage Consulting) pred “rekonstrukciju” jedine beogradske Gran pri trke, poznat i po tome što je doveo u red “fiću” – Zastavu 750 koju je glumac Dragan Nikolić vozio u kultnom filmu Gorana Markovića „Nacionalna klasa”.

Pokrovitelj trke 1939. bio je kralj Petar Drugi, koji je uručio pobednički pehar Taciju Nuvolariju. Tri dana posle “rekonstrukcije” trke 6. septembra navršava se 100 godina od rođenja kralja Petra Drugog.

Đorđo Andrijan kaže da je o svemu što će se događati u nedelju obavešten Kraljevski dom Karađođević, kao što je prestolonaslednik Aleksandar bio ukljućen i kad je povodom 80. godišnjice Velike nagrade Beograda u prestonicu Srbije donet originalni Nuvolarijev trofej iz 1939. godine.

– Trka Velika nagrada Beograda 1939. organizovana je u čast rođendana kralja Petra Drugog. Njemu je ljubav prema automobilima i trkama usadila njegova majka kraljivca Marija. Ona je bila prva žena reli vozač u Srbiji i jedna od retkih žena reli vozača u Evropi. Čak je i na veridbu u Beograd došla vozeći iz Rumunije. Imala je velike zasluge za razvoj automobilizma u Srbiji i Jugosvaviji – rekao je Goran Vesić, ministar za građevinu, infrastrukturu i saobraćaj u Vladi Srbije na konferenciji za novinare u Ambasadi Italije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari