Kakvi su to avioni "Tajfuni", koje je kupila Turska? 1EPA/ROBERT GHEMENT

Turska i Velika Britanija su u ponedeljak potpisale ugovor vredan osam milijardi funti (10,7 milijardi dolara) za dvadeset aviona Jurofajter Tajfun.

Sporazum o jačanju turskih vazdušnih kapaciteta potpisan je u Ankari tokom prve posete britanskog premijera Kira Starmera zemlji. To označava prvu novu porudžbinu britanskih Tajfuna od 2017. godine.

„Naše zemlje možda leže na oba kraja Evrope, ali mi smo jaki partneri, koji sada sarađujemo bliže nego ikada ranije“, rekao je Starmer tokom ceremonije potpisivanja zajedno sa turskim predsednikom Redžepom Tajipom Erdoganom, piše agencija AP.

Ovo će, dodao je Starmer, ojačati bezbednost širom NATO-a, produbiti našu bilateralnu odbrambenu saradnju i podstaći ekonomski rast ovde i u Ujedinjenom Kraljevstvu, obezbeđujući 20.000 britanskih radnih mesta.

„Ponosan sam što će britanski Tajfuni činiti vitalni deo turskog vazduhoplovstva dugi niz godina“, naglasio je Starmer.

Erdogan je pozdravio sporazum kao „novi simbol strateškog odnosa između nas kao dva bliska saveznika“.

Turska i Velika Britanija su u julu potpisale preliminarni sporazum za avione Jurofajtere, koje proizvodi konzorcijum koji čine Velika Britanija, Nemačka, Italija i Španija, a predvodi ga britanska kompanija BAE Systems. Sporazum je usledio nakon što je Nemačka, kako se navodi, ukinula svoje dugogodišnje protivljenje prodaji aviona Turskoj.

Prošle nedelje, Erdogan je obišao tri zemlje Persijskog zaliva i razgovarao o potencijalnoj nabavci polovnih aviona Tajfun iz Katara i Omana. Pored dvadeset novih aviona Tajfun, Turska planira da kupi 12 polovnih mlaznjaka iz Katara i 12 drugih iz Omana, izvestio je turski novinski kanal „A Haber“, pozivajući se na ministra odbrane Jašara Gulera.

Starmerova poseta dolazi u trenutku kada su turski tužioci u ponedeljak podigli nove optužnice protiv gradonačelnika Istanbula Ekrema Imamoglua koji je u zatvoru, optužujući političara, koji se smatra ključnim izazivačem Erdogana, za umešanost u „špijunske“ aktivnosti. Imamoglu je uhapšen u martu pod optužbama za korupciju, što on snažno poriče.

Glavna turska opoziciona Republikanska narodna partija (CHP) kritikovala je evropske vlade zbog njihovih prigušenih reakcija na ono što vidi kao politički motivisani vladin obračun sa Imamogluom i drugim zatvorenim opozicionim gradonačelnicima. Erdoganova vlada insistira da sudovi deluju nezavisno.

Starmer se nije osvrnuo na to pitanje. Ranije je njegov portparol Tom Vels rekao da Velika Britanija očekuje od Turske „da poštuje svoje međunarodne obaveze i vladavinu prava, uključujući pravo na pravedno suđenje“, dodajući da je London pokrenuo pitanje hapšenja turskoj vladi „na više nivoa“.

Šta su „Tajfuni“?

Jurofajter Tajfun je jedan od ključnih aviona Kraljevskih vazduhoplovnih snaga već dve decenije. Učestvovao je  u borbama u Iraku i presretao je ruske avione od kada je Moskva izvršila invaziju punih razmera na Ukrajinu.

Narudžbina dolazi nakon što je generalni direktor programa „Tajfun“, Ričard Hamilton, rekao novinarima u julu da je „zaista uveren“ u dobijanje izvoznih porudžbina kako bi se sačuvala proizvodna linija u Vortonu u Lankaširu, piše Gardijan.

Kompanija BAE Sistems će sklapati turske avione u Velikoj Britaniji, a prva isporuka se očekuje 2030. godine. Narudžbina će obezbediti posao za oko 500 radnika na lokaciji kompanije u Vortonu i koristiće postrojenju za proizvodnju prednjih trupova u Samlsberiju, 20 km istočno. Takođe će dati posao fabrikama širom Evrope, gde zemlje partneri prave delove aviona.

Tajfunom upravljaju i Austrija, Oman, Katar, Kuvajt i Saudijska Arabija. Prodaja aviona Rijadu usledila je tek nakon što je Nemačka odustala od zabrinutosti u vezi sa ljudskim pravima koja je bila istaknuta ubistvom saudijskog novinara Džamala Kašogija. Američke obaveštajne agencije su došle do zaključka da je saudijski prestolonaslednik Mohamed bin Salman odobrio ubistvo.

Izvršni direktor kompanije BAE Čarls Vudbern istakao je da je „Tajfun“ priča o uspehu izvoza i pokazuje kako ulaganje u odbranu može podstaći značajan ekonomski rast i povraćaj investicija širom Velike Britanije.

„Današnja objava produžava proizvodnju Tajfuna i čuva ključne suverene veštine koje su temelj odbrane i bezbednosti Velike Britanije“, naveo je Vudbern.

Jurofajter tajfun je manevarski, višenamenski, dvomotorni lovački avion četvrte generacije, stoji na Vikipediji.

Prvi let prototipa realizovan je 27. marta 1994, a u operativnu upotrebu uveden je 4. avgusta 2003. Kao i kod svih ostalih naprednih evropskih projekata tog vremena – Rafala, JAS 39 gripena i Novog aviona – koncepcija Tajfuna zasniva se na aerodinamičkoj šemi kanarda i delta krila.

Tajfun je veoma agilan avion, poseduje napredne sisteme i smanjenu uočljivost za neprijateljske senzore, što ga svrstava u svetski vrh lovačkih aviona.

Integracija sistema je izvršena na osnovu standarda magistrale podataka MIL-1553, uz podršku preko 80 računara, što avionu daje veliku operativnu efikasnost, funkcionalnu pouzdanost, rasterećenje pilota od suvišnih radnji i potencijal za dalju nadgradnju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari