„Infrastruktura mora da se modernizuje i učini bezbednom”: Micotakis nakon masovnih protesta dok se vlada suočava s glasanjem o nepoverenju 1Foto: EPA-EFE/YANNIS KOLESIDIS

Grčki premijer Kirijakos Micotakis obećao je da će nadograditi železnice u zemlji dok se njegova vlada priprema za izglasavanje nepoverenja nakon ogromnih protesta koji su izbili zbog železničke nesreće 2023. u kojoj je poginulo 57 ljudi.

Dva dana nakon što je stotine hiljada ljudi izašlo na ulice u besu zbog odgovora na katastrofu na njenu drugu godišnjicu, Kirijakos Micotakis je priznao da nije urađeno dovoljno na izgradnji „bezbednog i modernog“ transportnog sistema, rekavši da su najveći protesti u novijoj istoriji naglasili zahtev za akcijom, piše Gardijan.

Do sudara je došlo na pruzi Atina-Solun kada je međugradski voz krcat studentima udario u teretni voz u klisuri Tempe.

„Naša infrastruktura mora da se modernizuje i učini bezbednom, jer ono što je urađeno poslednjih godina jednostavno nije dovoljno“, rekao je Micotakis u nedeljnom onlajn-obraćanju, posvećenom isključivo katastrofi u kojoj je u noći 28. februara 2023. poginulo 57 uglavnom mladih ljudi dok je veliki broj povređen.

„Građani – i oni koji su marširali u znak protesta, i oni koji su tugovali u tišini – tražili su očigledno: istinu i pravdu za žrtve, državu koja preduzima mere da se takva tragedija nikada ne ponovi [i] bezbedan i moderan javni prevoz kakav zemlja zaslužuje.”

Promena će, obećao je, početi sa prugom Atina-Solun gde su lokomotive jurile jedna prema drugoj velikom brzinom duž istog koloseka.
Obim protesta u petak je nesumnjivo pokazao da se Micotakis suočava sa najvećim testom od izbora u julu 2019.

Kritičari ga optužuju da je stavio potrebe svoje stranke Nova demokratija ispred negodovanja javnosti, što se smatra retkim pogrešnim proračunom političara koji se ponosio svojom sposobnošću da se nosi sa krizama.

Pouzdanje u njegovu sposobnost da ispuni sve više nestaje“, rekla je istaknuta politička analitičarka Marija Karaklijumi.
„Ovo je prvi put da se ova vlast suočila sa tako velikim protivljenjem društva u celini. Ljudi su krajnje malodušni. Više se ne radi samo o železničkoj nesreći, već o mnogo široj političkoj krizi.”

Dve godine kasnije, nijedan zvanični ili državni organ nije smatran odgovornim za tragediju, a glacijalni tempo grčkog pravosuđa znači da suđenje tek treba da se održi.

Dve godine kasnije, nijedan zvanični ili državni organ nije smatran odgovornim za tragediju, a spori tempo grčkog pravosuđa znači da suđenje tek treba da se održi.

Gnev je dodatno podstaknut osećajem zataškavanja, što je pogoršano time što je grčka uprava za vazdušne i železničke nesreće objavila izveštaj od 178 stranica uoči protesta koji otkriva moguće prisustvo nepoznate i veoma zapaljive supstance na mestu nesreće – povećavajući sumnje da je teretni voz krijumčario hemijski eksploziv.

Izveštaj je naglasio nedostatak „poštovanja i reda” koji su pokazali zvaničnici kada su izabrali da očiste mesto nesreće, što je, kako su rekli, „dovelo do gubitka dokaza”.

Očekuje se da će pravosudni istražitelji ove nedelje pozvati nove svedoke da svedoče zbog sve veće zabrinutosti da su ključni dokazi namerno prikriveni.

Micotakis je u nedelju prihvatio da su nalazi izveštaja razotkrili situaciju „daleko od onoga čemu težimo“ i apelovao na Grke da ne gube veru u pravosuđe.

„U pravnoj državi, samo pravosuđe ima odgovornost, autoritet i sposobnost da razjasni slučaj koji nam je naneo toliko bola – a ne političke stranke, niti javno mnjenje“, napisao je on.

Ali sa anketama koje pokazuju da ogromna većina Grka više nema poverenja u javne institucije ili pravosudni sistem, opozicione stranke su odlučne da nastave sa pritiskom.

Glavna opoziciona stranka Pasok nagovestila je da će u sredu podneti glasanje o nepoverenju, za koje se očekuje da će pokrenuti dane žestoke debate u parlamentu, dok demonstranti nastavljaju da drže bdenje u čast mrtvih ispred zgrade.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari