Foto: NISNaftna kompanija Srbije (NIS) muči se da kupuje naftu od trgovaca u inostranstvu, dok kod kuće njeni bivši klijenti traže alternativne dobavljače goriva, jer su sankcije SAD koje su na čekanju uticale na poslovanje, rekli su za Rojters izvori upoznati sa tim.
NIS je u većinskom vlasništvu ruskog Gazprom njefta i kao takav je jedna od poslednjih preostalih ruskih naftnih aktiva u Evropi. To je ključno za energetsku bezbednost Srbije jer upravlja jedinom rafinerijom nafte u balkanskoj zemlji.
Teško je za druge kompanije da rade sa NIS jer je njegova dominantna pozicija na srpskom tržištu dodatno otežana logističkim ograničenjima u zemlji bez izlaza na more.
NIS snabdeva oko 80 odsto srpske benzinske i dizel energije, kao i 90 odsto ili više avio goriva i teškog lož ulja, prema rečima jednog trgovca.
Međutim, nedavni problemi kompanije ukazuju na ono što bi moglo uslediti ukoliko američke sankcije stupe na snagu, pri čemu je predsednik Aleksandar Vučić upozorio da bi Srbija mogla izgubiti pristup uvozima nafte.
Američki Trezor, tačnije Kancelarija za kontrolu stranih sredstava (OFAC), označila je NIS AD Novi Sad kao sankcionisanu entitet 10. januara, dajući Gazprom Neftu 45 dana da se povuče iz svoje investicije, pre nego što je produžila taj rok sa još dva uzastopna 30-dnevna moratorijuma.
NIS, koji obično kupuje sirovu naftu putem dugoročnih ugovora, otkazao je svoj tender za 2025, pokazuju podaci sa sajta za nabavku kompanije.
Umesto toga, kompanija pravi kupovine na kraći rok na tržištu po spot cenama od međunarodnih trgovinskih kuća koje su još uvek voljne da rade sa njom, rekli su za Rojters dva izvora.
O promenama u nabavci sirove nafte od strane NIS-a do sada nisu bile izveštaja.
NIS je rekao da je nedavno uspešno zaključio dogovor za kupovinu nafte i da nabavlja sirovu naftu od više dobavljača, ne iznoseći detalje.
„Kompanija prilagođava svoje poslovne aktivnosti novonastalim okolnostima“, rekli su za Rojters iz NIS-a.
Prosečni dnevni uvoz sirove nafte NIS-a preko hrvatske luke Omisalj, kroz koju dolazi 80 odsto snabdevanja sirovom naftom putem JANAF-a, iznosi oko 28.000 barela dnevno ove godine, prema globalnim podacima i analitičkoj firmi Kpler.
To je u poređenju sa 40.000 barela dnevno u 2024. i 70.000 barela dnevno u 2023. godini.
U međuvremenu, dobavljači goriva OMV iz Austrije i Eko u grčkom vlasništvu sada uvoze ključna transportna goriva za svoje maloprodajne mreže u Srbiji umesto da kupuju od NIS-a, rekli su Rojtersu iz tih kompanija. O ovome nije bilo izveštaja ranije, napominje Rojters.
OMV uvozi gorivo na baržama na Dunavu iz svojih drugih evropskih rafinerija, navodi se, dok Eko isporučuje proizvode iz Grčke, rekao je zvaničnik kompanije, tražeći da ostane neimenovan.
Obe kompanije obustavile su kupovinu goriva od NIS-a zbog američkih sankcija, rekli su oni.
Uvoz bi se teško mogao nositi sa srpskom potrošnjom dizela od 44.000-49.000 barela dnevno i potrošnjom benzina od 14.000 barela dnevno zbog ograničenih kapaciteta i infrastrukture za barže, vagone i kamione, rekao je jedan srpski trgovac gorivima.
Iz NIS-a je Rojters rečeno da su „spremni da ispune sve ugovorne obaveze, uključujući one sa korporativnim klijentima i velikim kupcima, kao što su druge naftne kompanije“, dodajući da Rafinerija nafte Pančevo normalno radi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


