Od nekoliko velikih projekata koji su ne tako davno najavljivani kao investiciona čuda, teško da će bilo šta biti realizovano. Niko više i ne spominje izgradnju nove opere na Ušću, baš kao što se niko i ne seća velikih priča o gradskoj galeriji na Trgu Republike, na mestu gde se sada nalazi popularni „Staklenac“.

Šta je sa planovima za novu zgradu Beogradske filharmonije na mestu zanatskog centra „Gradić Pejton“? Ista je stvar i sa planovima za izmeštanje autobuske stanice iz centra grada, i brojnim drugim, dobrim zamislima urbanista.

Ideja da se Autobuska stanica izmesti iz Karađorđeve ulice na lokaciju u Novom Beogradu na prostoru gde je sada buvljak, uz buduću Železničku stanicu „Novi Beograd“, postoji odavno. Ona je čak i zacrtana Generalnim urbanističkim planom iz 2003. godine. Poslednja studija Saobraćajnog fakulteta i Sekretarijata za saobraćaj izričito potvrđuje da bi se gužve u centru značajno smanjile kad bi autobuska stanica bila izmeštena, a zagađenost vazduha bila bi značajno manja. Iako je prethodna gradska vlast najavljivala da će do izmeštanja stanice doći za godinu-dve, teško da će od toga nešto biti, bar ne u skoro vreme. Ipak, svi se slažu da se autobusi moraju „proterati“ iz Karađorđeve, ali niko se ne usuđuje prognozirati kada će to biti. Čak nije započeta ni izrada studije o tom poslu.

Malo ko se više i priseća velikih priča izgradnji nove opere u Parku prijateljstva, koja bi zauzimala površinu od 50.000 kvadrata. Umetnički deo Beograda bio je protiv ideje da se opera gradi na Ušću, dok su gradske vlasti smatrale da je Ušće dragocena lokacija, koja trenutno stoji potpuno neiskorišćena, a nova zgrada bila bi jedan od novih gradskih simbola. Trenutno se na Ušću razbaškario istoimeni šoping centar.

Slično je bilo i sa zgradom filharmonije, kada se raspravljalo šta da se gradi na mestu zanatskog centra na Čuburi. Najpre se razmišljalo o izgradnji velike garaže, ali prednost je ipak data muzici, budući da filharmonija kuburi sa prostorom. Čak je predviđeno da se na vrhu buduće zgrade izgradi muzičko obdanište, jer je ideja ljudi iz filharmonije da „spremaju klince koji bi kasnije dolazili na koncerte“.

Polemisalo se i oko toga da li na mestu Tržnog centra „Staklenac“ treba da se gradi gradska galerija ili opera. Tadašnja gradska vlast bila je za galeriju, koja bi nosila ime Zorana Đinđića. Plan detaljne regulacije za Trg Republike, koji je završen i bio u proceduri za usvajanje, neobjašnjivo je povučen. Još ranije planirano je da ispod gradske galerije bude stanica budućeg metroa i garaža, a da se saobraćaj, osim za gradski prevoz, izmesti sa Trga Republike i Vasine ulice. Međutim, i ti projekti stoje.

Sve je to, dakle, lepo isplanirano i zamišljeno, dok se nije došlo do bolne istine da za takve projekte u gradskom budžetu nema para. U ovom trenutku gradu su ipak potrebniji vrtići, škole, bolji saobraćaj, rešavanje komunalnih problema i slično. Uostalom, sada su glavna priča mostovi i obilaznice.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari