Foto: EPA-EFE/HAYOUNG JEONDostavljači na biciklima neretko krše saobraćajne propise i signalizaciju, voze neprimereno, kreću se po trotoarima i pešačkim stazama i ugrožavaju bezbednost vozača i pešaka, smatraju sagovornici Danasa.
Prema izveštaju o stanju bezbednosti saobraćaja u Republici Srbiji, Agencije za bezbednost saobraćaja, u 2024. godini je poginuo 41 vozač bicikla.
Iz kompanije Wolt, koja se bavi dostavom, kažu za Danas da svako ko je zaposlen kao partner dostavljač mora imati vozačku dozvolu, čak i ako dostavu vrši biciklom.
„Bezbednost u saobraćaju nam je izuzetno važna i od svih partnera dostavljača očekujemo dosledno poštovanje propisa i odgovorno ponašanje tokom dostave. Većinu dostava obavljaju biciklisti i motociklisti, a naša aplikacija omogućava potpunu fleksibilnost“, kažu iz Wolta.
Kako objašnjavaju, partneri dostavljači sami biraju koje vozilo koriste za isporuku, kao i koje porudžbine prihvataju, dok algoritam automatski dodeljuje najefikasnije rute u skladu sa lokacijom i dostupnošću.
„Ukoliko pak dođe do prijavljenog incidenta, Wolt u potpunosti sarađuje sa nadležnim institucijama i sprovodi interne provere o čemu su obavešteni i poslodavci partnera dostavljača. Dostavljačima je obezbeđena zaštitna oprema, kao i osiguranje od nezgode te osiguranje od odgovornosti za nemotorna vozila, što u potpunosti finansira Wolt“, ističu iz ove kompanije.
Prema izveštaju o stanju bezbednosti saobraćaja u Srbiji u 2024. godini koji je objavila Agencija za bezbednost saobraćaja, među najčešćim faktorima nastanka saobraćajnih nezgoda sa smrtno nastradalim licima se, pored klizavog i neadekvatno održavanog kolovoza i neodgovarajuće saobraćajne signalizacije, nalazi i nedostatak biciklističkih staza ili traka.
Takođe, navodi se i da jedan od deset smrtno nastradalih biciklista nije koristio zaštitnu kacigu.
Advokatica Olgica Batić smatra da dostavljači na biciklima neretko krše propise, ne poštuju saobraćajnu signalizaciju i pravilo vožnje po kolovozu do metar širine, kao ni obavezu da nose kacigu.
„Istina je da dostavljači krše Zakon o bezbednosti saobraćaja, ali su na to nekada i primorani. Ovaj grad nema pogodnu infrastrukturu koja bi im omogućila da s lakoćom poštuju zakonske propise”, dodaje ona.
Takođe, Batić smatra da ova oblast nije dovoljno uređena zakonskom regulativom i nada se da će doći do izmena u zakonu koje će biciklistima omogućiti ravnopravnije i bezbednije učešće u saobraćaju.
Često se dešava da dostavljači na biciklima u saobraćaju vozačima „izleću“ iz tzv. „mrtvog ugla“ i da se „za dlaku“ izbegne nezgoda, tako da su pojedini vozači prema njima ne samo netolerantni, već i nasilni. Takođe, zbog ovoga izgleda kao da mnogi dostavljači ne poznaju pravila saobraća ili pak svesno biraju da ih krše, ugrožavajući i svoju i tuđu bezbednost.
Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, kaže da su česte situacije da vozači bicikala ne poznaju propise iako učestvuju u saobraćaju.
„Voze neprimereno, kreću se po trotoarima i pešačkim stazama, posebno dostavljači”, navodi Vujanić.
On dodaje da saobraćajna infrastruktura Beograda ne primorava bicikliste na takvo ponašanje u saobraćaju već da je to njihov izbor.
Obavezni kaciga, rukavice i svetlo
Telefon koji pokazuje rutu kojom treba da se kreću dostavljači često im odvlači pažnju tokom vožnje, pa su poslodavci dužni da svojim zaposlenima obezbede držač za telefon, kacigu, rukavice i svetlo.
Plata i umor
Platu dostavljača određuje broj dostava u toku jednog meseca. Takav princip zaradetera ih da budu što efikasniji, da u jednom danu rade što duže i naprave što više isporuka. To u nekim situacijama dovodi do tragičnih ishoda usled neprimerenih brzina i oslabljene pažnje zbog umora.
Ovaj tekst je nastao u Danasovoj školi novinarstva.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


