Poljska vlada dobiće papreni račun za štrajk carinika zbog čijeg je protesta poslednjih dana potpuno paralisana istočna, šengenska granica Poljske sa Ukrajinom, Belorusijom i Rusijom.
Samo poljski autoprevoznici izračunali su da ih je nedelju dana, tokom kojih je kulminirao višemesečni štrajk carinika, koštalo 100 miliona evra i traže nadoknadu od Ministarstva finansija pod koje spadaju carinici.
Poljska vlada dobiće papreni račun za štrajk carinika zbog čijeg je protesta poslednjih dana potpuno paralisana istočna, šengenska granica Poljske sa Ukrajinom, Belorusijom i Rusijom.
Samo poljski autoprevoznici izračunali su da ih je nedelju dana, tokom kojih je kulminirao višemesečni štrajk carinika, koštalo 100 miliona evra i traže nadoknadu od Ministarstva finansija pod koje spadaju carinici. Račun pripremaju i Belorusija i Ukrajina, a o drami na granicama, zbog kojih su ukrajinske vlasti među zarobljene vozače kamiona poslale čak mobilne kuhinje.
Posle prekjučerašnjih pregovora s premijerom Donaldom Tuskom o zahtevima da dobiju povišice od oko 400 evra mesečno, carinici su juče počeli da se vraćaju polako na posao, zadovoljivši se ipak s tri puta manjom povišicom.
Carinicima je, međutim, najvažnije da steknu privilegovane uslove za penziju, kakve imaju i policajci, i efikasniju zaštitu od otpuštanja s posla, a vlada je počela takve izmene zakona po hitnom postupku. Dramatična situacija na granicama, gde je na prelazu Dorohusk sa Ukrajinom juče ujutro bilo blokirano čak 1.500 kamiona, a na izlazak iz Poljske se čeka i po 90 sati, može da se poboljša tek za dva do tri dana.
Većina poljskih preduzeća odlučila je da do tada ne šalje teret ni drumovima ni železnicom, jer im se više isplati da roba ostane u magacinu nego blokirana nekoliko desetina kilometara od granice. Svaki kamion zarobljen u koloni na granici košta ih oko 300 evra dnevno, a slične gubitke procenjuju i preduzeća susednih zemalja. Ukrajinsko Udruženje međunarodnih prevoznika zatražilo je zvanično od ukrajinskog Ministarstva finansija i Ministarstva spoljnih poslova da od Poljske naplate štete koje im je nanela nesposobnost poljskih vlasti da obezbede promet na granici. Gubitke procenjuju na oko 10 miliona evra dnevno.
Odštetu traže i beloruske vlasti, pošto je Ministarstvo saobraćaja i veza procenilo da u kolonama na ulazak u Poljsku stoji oko 3.000 kamiona beloruskih i ruskih preduzeća, a gubici dostižu desetine miliona dolara.
Gubitke može da poveća i najavljena blokada Varšave i puteva u unutrašnjosti Poljske kojom prete poljski vozači kamiona, besni što carinici protestuju, a vozači zbog toga čekaju na granicama u neljudskim uslovima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


