Dok republička vlada sklapa ugovore o izgradnji puta do Požege, dajući u koncesiju auto-put u Vojvodini, Subotičani već gotovo dve decenije čekaju na zaobilaznicu oko grada na tom istom auto-putu. Reč je o važnoj deonici na koridoru 10 kojom bi se, kada se i ukoliko izgradi, omogućio jednostavniji pristup do graničnog prelaza Kelebija, i od tog prelaza ka balkanskim destinacijama, budući da se sada kompletan saobraćaj sa područja EU prema južnoj Evropi i Balkanu odvija preko ovog koridora, a koji upravo vodi kroz sam centar Subotice.

Dok republička vlada sklapa ugovore o izgradnji puta do Požege, dajući u koncesiju auto-put u Vojvodini, Subotičani već gotovo dve decenije čekaju na zaobilaznicu oko grada na tom istom auto-putu. Reč je o važnoj deonici na koridoru 10 kojom bi se, kada se i ukoliko izgradi, omogućio jednostavniji pristup do graničnog prelaza Kelebija, i od tog prelaza ka balkanskim destinacijama, budući da se sada kompletan saobraćaj sa područja EU prema južnoj Evropi i Balkanu odvija preko ovog koridora, a koji upravo vodi kroz sam centar Subotice. Subotičani već godinama traže od države da ih oslobodi tog balasta, i već godinama od nje dobijaju čvrsta obećanja da će se to srediti koliko „za par meseci“. Za to vreme kroz centar grada tutnje kamioni, šleperi i cisterne koji idu prema Evropi ili iz nje, i ostavljaju za sobom oštećene ulice, naprsle zgrade, zagađen vazduh i nepodnošljivu buku.
A radi se o samo 24 kilometra kraka autoputa koji bi taj saobraćaj izmestio iz grada, i koji je počeo da se gradi još početkom devedesetih, ali su dosad izgrađena svega tri kilometra. Gotovo sve vlade su zaobilaznicu isticale kao prioritet u svojim graditeljskim planovima, ali deonica je još uvek u fazi projekta. A dosad je bilo veoma uverljivih obećanja, počev od ministrarskog Velimira Ilića koji je u novembru 2004. godine javno obećao da će Subotica najkasnije do kraja 2005. godine dobiti zaobilaznicu, pozivajući novinare da ga javno i prozovu ukoliko ne bude ispunio obećanje. Sledeći je zaobilaznicu obećao direktor JP Putevi Srbije Branko Jocić januara 2006. godine, kada je izjavio da će ovaj deo koridora 10 biti završen u toku te godine, odnosno najkasnije do početka 2007. godine. U 2007. smo zakoračili pre više od tri meseca, a zaobilaznica se nalazi još uvek na papiru. Jasmin Šečić, tehnički direktor Direkcije za izgradnju opštine, kaže da je ovih dana završen elaborat o eksproprijaciji zemljišta, a nakon njegovog usvajanja sledi eksproprijacija celom dužinom predviđene deonice, poznatije kao Y krak. Sledeći korak bi trebalo da budu konkretni radovi. Kada bi se to moglo desiti, odnosno kojom će se brzinom odvijati kupovina zemljišta od vlasnika parcela duž zamišljenog Y kraka, nije moguće predvideti, jer to nije ni jednostavan niti brz posao s obzirom na to da se radi oko 1.500 parcela, ali do „početka 2007. godine“ svakako neće ni početi izgradnja, a kamoli dovršiti kompletna zaobilaznica.
Poslednje odlaganje je u stvari bilo prouzrokovano nejasnoćama oko obaveza republike i opštine. Stav republike je bio da elaborat treba da sačini sama opština, što u najmanju ruku nije uobičajeno, jer je to u dosadašnjim slučajevima radila država, te i ne čudi da mnogi u subotičkoj opštini zaduženi za Y krak nisu ni znali da elaborat nije sačinjen. Direkcija za izgradnju opštine prihvatila je taj zadatak kako bi ubrzala postupak, i sada je, kako kaže Jasmin Šečić, sve na nadležnim republičkim službama da urade reviziju, i posao eksproprijacije završe, kako bi se pristupilo konkretnoj izgradnji deonice.
Iako je, dakle, jedan korak ka cilju načinjen, kod mnogih Subotičana poučenih ranijim iskustvima već se javlja naizgled paranoidna teza da se čitav problem namerno usporava „odozgo“, iz ne baš sasvim jasnog razloga, ili iz nečijeg ne tako javnog interesa, tako da ni dovršetak elaborata nije više vest koja bi ohrabrila nadu. Čitava stvar se već dovoljno puta odlagala, i to onda kada je sve već bilo „gotovo izvesno“, da se ovde bilo kakve informacije o Y kraku primaju s debelom rezervom. Građani koji žive duž međunarodnog autoputa u centru grada, čije se kuće tresu od prekomernih decibela, počinju da veruju da je reč o novom Kineskom zidu, a ne o 24 kilometra dugom običnom autoputu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari