„Stari“ studenti tvrde da im se krše Ustavom garantovana prava

Ostavite komentar


  1. Profesori su mi zivi, zdravi, i dovoljno daleko od penzije da isprate i mene i kolege u akademske vode po starom planu i programu! Hvala na brizi!

    1. Borimo se istinom, tehnickih uslova ima – predmeti koji su nam ostali postoje kao I profesori. Nit’ su oni pomrli, nit’ je nama sezdeset leta!

      1. Pa nismo mi toliko stari, samo nas tako zovu…
        Kod mene na fakultetu nema nikakvih tehničkih problema, profesori su živi i zdravi, literatura ista za nas i bolonjce, gradivo se nije promenilo… Polažemo ispite zajedno sa bolonjcima, plaćamo redovno obnove, plaćamo prijavu ispita… Ne razumem o čemu pričaju iz ministarstva…

    2. Sada je sve „sazvakano“ i lako je shavatiti da nas Ustav stiti. Pa, izvolite, gospodo, pogazite najvisi pravni akt u drzavi. Bez Ustava, nema ni drzave!

    3. Takođe. Imam 4 ispita do kraja, i svaki ispit je i dalje aktuelan, i ni na znaka o “ukidanju” tih predmeta. Takođe, nikada me niko na ispitu nije tretirao kao neki tehnički problem, može se čak reći da profesori nemaju nikakve probleme sa nama. Bar u mom slučaju. Možda ne bi bilo loše da se i samo profesori oglase i kažu da li smo im smetnja ili što bi ministar rekao “stari autodelovi”.

    4. Prestanite da obmanjujete javnost!SVE JE ISTO kao I za bolonjce samo sto mi Ispite polazemo odjednom,a oni parcijalno!

      1. Nikakvi tehnički problemi ne postoje! Isti profesor kod kog smo slušali predavanja sada nas ispituje na ispitima. Nama treba samo ono što nam Ustav garancije – da nam vreme studiranja ne bude ograničeno!

  2. Obratite paznju na pravne smernice iz teksta i bice jasno da se rok mora produziti. Tacnije, rok ne treba ni da postoji. I ne nasedajte na price da su katedre ugasene, da nema profesora…Sve je isto. Apsolutno isto. Profesori su zivi i zdravi ili imaju zamene,kao i svuda, uostalom. Uci se iz istih knjiga i polaze se u isto vreme sa bolonjcima. Ne znam zasto se iznose neistine. Potrebno je razgovarati sa predstavnicama studenata po starom programu i saznati realnu situaciju.

    1. Neki navode da Ustav garantuje pravo na neogranićeni rok za završetak studija po započetom planu i programu. Postojeći Ustav je donet 2006. godine. Zašto ste ranije niste pozvali na kršenje Ustava, nego ste se zadovoljavali parcijalnim produženjima rokova za po 2 godine (prošle godine za jednu godinu), a tek pred istek tih rokova dignete glas?

  3. Glusne laži! SVI moji PROFESORI su živi, zdravi i pravi, NIJEDAN PREDMET nije ukinut, NIJEDNA KATEDRA nije ukinuta (Filozofski fakultet u Kosovskoj Mitrovici)!

  4. Osim što bi retroaktivna primena zakona na studente koji studiraju po starom programu bila kršenje Ustava Republike Srbije, još je puno drugih razloga da se tim studentima produži rok za završetak studija. Prvo, to su uglavnom apsolventi sa nekoliko ispita do kraja. Svi su samofinansirajuci, što znači da sami plaćaju obnovu apsolventskog staža, izlazak na ispite i sve ostale dažbine. Dakle, NE KOŠTAJU OVU DRŽAVU NITI PORESKE OBVEZNIKE NIŠTA. Drugo, kako su većina apsolventi to znači da ne idu više na predavanja i vežbe pa samim tim NIKOME NE ZAUZIMAJU MESTO NA FAKULTETU. Treće, ispite spremaju po zvaničnim udžbenicima koje određuje svaka katedra posebno, tako da spremaju ispite iz istih knjiga i po istim ispitnim pitanjima kao i bolonjci, polažu ispite kod istih profesora kao i bolonjci tako da NEMA GOVORA O ZASTARELIM PROGRAMIMA ILI NEDOSTATKU PROFESORA ILI TEHNIČKIH USLOVA da oni nastave svoje studiranje i dođu do diplome. Peto, izuzetno bitno, prelaskom na bolonju bi ti studenti imali NIŽI STEPEN STRUČNE SPREME NEGO KADA BI ZAVRŠILI STUDIJE PO PROGRAMU PO KOJEM SU IH UPISALI. Na kraju, ali ne i najmanje važno, da li Država ima taj luksuz da se odrekne preko 3000 visoko školovanih mladih ljudi, jer OGROMNA VEĆINA NJIH NEĆE PREĆI NA BOLONJU AKO IH USLOVE TIME, jer jednostavno za to nemaju ni uslova ni mogućnosti.

    1. I što se tiče „zastarelih“ programa, molim vas, ne može se naučna oblast tako brzo menjati! Šta je to toliko zastarelo u medicinskoj struci, fizici, geografiji itd.itd. da navedem par primera. Sigurno se menjaju udžbenici, možda forma zahtevanih obaveza, ali sadržaj se ne može tako značajno promeniti. To što su na fakultetima uvedene promene u načinu usvajanju gradiva pre više godina pa se prebolonjske prakse mogu smatrati hronološki „starim“ nipošto ne znači da su sadržinski prevaziđene. Da to jeste slučaj vi ne biste imali kontinuitet nauke i struke, komunikaciju i razumevanje između starijih i mlađih kolega.

  5. Neki profesori su otišli u penziju još dok sam na predavanja išao. Tadašnji asistenti i docenti su sada profesori i iz istih knjiga se polaže. Jedina razlika je što je bolonjcima gradivo podeljeno.

    1. Ispite polazemo iz istih knjiga kao i bolonjci, koje sami placamo. 99% smo apsolventi. Obnove takodje sami placamo. Znaci niti jedan jedini dinar ja i moje kolege ne kostamo ovu drzavu. Kod mene na fakultetu su isti ispiti na starom i na novom programu.

  6. Razloge koje navode su neistiniti! Sajtovi fakulteta imaju spisak predmeta kao i profesore koji ih predaju. Ja za dva ispita imam ko da me ispita, bila sam kod profesora, kupila novu literaturu, dobila nova ispitna pitanja. Inace je „nova“ literatura samo po koja recenica malo izmenjena, a sve ostalo isto. Iste formule, isti reagensi ista kolicina isto sve!

  7. Sve tacno sto pise! Polazem ispite zajedno sa Bolonjcima! Nema razlike. Pustite nas da zavrsimo zapoceto!

  8. Profesori na fakultetima isti, udzbenici i literatura ista kao i za Bolonjce, ispiti se odrzavaju kada i Bolonjcima.
    Uredno placene obnove, ispiti i sve obaveze. Produziti rok NE, VEC PREKINUTI SA USLOVLJAVANJIMA.
    Obrazovanog kadra treba svakoj drzavi, pa nam zato omogucite da zavrsimo studije onako kako smo ih i zapoceli.
    Diploma je nesto sto ce svima nama biti samo jos jedna u nizu pobeda u zivotu, zbog nas samih i zbog nase dece.

  9. Podrska za studente!Treba da zavrse studije po programu po kom su ih i upisali.Na Ekonomskom fakultetu su isti i profesori i predmeti i ispitna pitanja,pa i dan polaganja i za stare studente i za bolonjce!Nema govora o tzv.“tehnickim problemima“.

  10. Molim vas prestanite nas stavljati na stub srama zato sto niste upuceno. Polazemo ispite sa bolonjcima, po istim knjigama, kod istih profesora, razlika je samo u tome sto je studentima bolonje ispit podeljen da dva dela a mi polazemo kao jedan ispit.

    1. Neka drzava dokaze da je ozbiljna tako sto ce postovati ustav i omoguciti ljudima za zavrse zapocete studije po njihovom programu,bez ikakvih rokova i prebacivanja na bolonju.Neka se ugledaju na ozbiljnu drzavu kao sto je Nemacka.Studenti samo napred!

  11. MI NEMAMO 100 GODINA NEGO DO 35, SVI PROFESORI, SVE KNJIGE I MATERIJA JE ISTA!!! ZASTO NAM USKRACUJETE NASA PRAVA! ZASTO SMO MI OSNOVNI PROBLEM MINISTARSTVA??.? ZAR JE SVE DIVNO U OVOJ DRZAVI SA SEDAM POSTO VISOKOOBRAZOVANIH!!!

    1. 35 godina imaju oni koji su se upisali školske 2003/2004. godine i možda godninu dana ranije, ako su ranije pošli u školu.
      Mislim da bi se svim upisanim zaključno sa 2001./2002 godinom rok za završetak mogao produžiti za još 2 godine (do 30. septembra 2021.), a upisanima od 2002. do 2005. na 20 godina od kad su se uspiali na studije (do 2022.-2025.). Smatram da bi to bilo korektno, a nakon toga ko bude kukako kako mu je ostalo još 1-2 ispita do kraja, ne mora ni da završi.

  12. Puna podrska za stare studente da na posten,castan i zakonit nacin zavrse fakultet.

  13. Ne može se neko ko je odslusao sve i polozio 27/28 ispita, zajedno sa onima koji se danas slusaju na bolonji, prebaciti na niži stepen? Aman je li to logično? I moji profesori nisu umrli, nisu se čak ni penzionisali, a i da jesu menjanih valjda neko?? Predmeti nisu ukinuti, možda im je samo smanjen obim ili promenjeno ime? Može li se promeniti sintaksa jezika, morfologija, fonetika, istorija jezika, staroslovenski, književnost srednjovekovna, 18.,19.,20. veka?? O čemu se priča ovde???

  14. Eto jos jednom lepo objasnjeno. Dobili sve „sazvakano“ samo da im neki pravnik protumaci i nema problema. Prica da nema profesora nema mogucnosti… cista dezinformacija po tome nebi trebalo imali septembarski rok. Ave placamo iz svog dzepa, polazemo kada i bolonjci iz istih udzbenika istog dana nista ne trazimo od fakulteta niti smo ikome teret.

  15. Imam još tri ispita do diplome koju do sada nisam imala uslova steći jer na ispite u Niš( koji je udaljen od mog rodnog grada skoro 300 km a u koji se vratih iz privatnih razloga) nisam uspevala odlaziti. Iz više razloga. Predmeti koji su mi ostali su postojeći, knjige iste, profesori, hvala Bogu, zdravi i živi. Dakle, nema tehničkih uslova?? Nema, ali na mojoj strani jer ja, Bolonju, uz predavanja i DODATNE ISPITE, ne mogu ispratiti.Ni fizički ni finansijski.
    Niti želim.

    1. Ja novac za prelazak nemam, a jedan ispit do kraja…
      Ostaću bez ičega nakon toliko položenih ispita…

  16. Javnost mora da zna da su nam profesori zivi i da ucimo iz istih knjiga kao i studenti Bolonje, ima ponekog novog izdanja, ali iz istih tih knjiga i stari studenti uce. Hvala na paznji i na podrsci onima koji nas podrzavaju.

  17. Profesori su nam dobro,zivi i zdravi,predaju Bolonjcima kao sto sto su i nama,predaju iz istih udzbenika kao i nama,ispituju nas u isto vreme.Danas sam imala ispit u 10h i odgovarala zajedno sa Bolonjcima isto gradivo.Da se ne lazemo ne moze da se promeni nista iz anatomije,fiziologije,hemije,biologije,morfologije,filologije i td.Niti ce Engleski jezik da postane Nemacki za 10 godina,niti ce coveku da izraste rep,niti ce Njutn posthumno da izbaci jos par zakona tako da prica o zastarelosti gradiva i pomoru profesora treba da se obustavi.E sad ono sto je bitno to je da je sledece godine u Rimu simpoziju o primeni Bolonje a nasa zemlja zeli da se istakne cak iako to znaci da ce unistiti zivote hiljadama ljudi .

  18. Ja sam „stari student“ sa dva nepoložena ispita i diplomskim koji pripremam. Evo, danas sam bio na konsultacijama kod oba profesora kod kojih polažem ispite. Podržavam produženje roka, zbog svih nas…

  19. Hvala novinama Danas i svima ostalima koji objektivno i istinito prenose sve što je aktuelno i važno nama – starim studentima. Vaša podrška je neprocenjiva. Na ovaj način naša priča dolazi do velikog broja građana koji nemaju priliku da čuju pravu istinu. Ako slušaju ministra Šarčevića, koji je svakodnevno po televizijama, niko neće biti u prilici da sazna i shvati šta se zaista dešava, jer sve što on kaže neistinito je i nema veze sa realnošću.
    Podrška starim studentima!!!

  20. Tzv. stari studenti imaju u proseku manje od 35 godina, studiranje su produžili najčešće zbog teških socijalnih prilika, imaju 2-3 ispita do kraja, uče iz najnovijih udžbenika i polažu kod istih profesora kod kojih i tzv. studenti po Bolonji, plaćaju obnovu svake godine od 10-40000 dinara u zavisnosti od fakulteta, plaćaju svaku prijavu ispita i ne prihvataju ni da ih ministar Šarčević, gazeći Ustav i Zakon, vrati na prvu godinu studija da bi im više bilo naplaćeno, a ni da ih naziva zastarelim modelima automobila za koje više nema delova. Među starim studentima je 2000 majki sa decom koje ne zaslužuju takve uvrede. Tzv. stari studenti traže razgovor sa predsednikom Vučićem jer će ministar Šarčević zbog svoje tvrdoglavosti napraviti haos. Inače, ministar Šarčević je prošle godine obećao studentima još godinu dana produženja, ako bude podnet zahtev i tako studente doveo u zabludu.

    1. Manje od 35 godina imaju oni koji su se upisali 2004. godine i kasnije, evntualno 2003. ako su godinu dana ranije krenuli u školu. Svi ostali (velika većina) imaju 35 ili više godina.
      Moguće je da među zaintereosvanima za završetak studija dominiraju mlađi, što je i logično.

  21. Pogledajte samo delić onoga što se radi ovim ljudima kroz sledeći primer. Prema članu 42. zakona o visokom obrazovanju: „u slučaju ukidanja studijskog programa, visokoškolska ustanova dužna je da zatečenim studentima omogući završetak studija po započetom studijskom programu i pravilima studija u skladu sa ovim zakonom.“ a prema članu 71. Ustava:“сви грађани имају, под једнаким условима, приступ високошколском образовању“. Dakle svima je garantovan isti pristup obrazovanju, osim njima za koje član 42. zakona očigledno ne važi.

    1. Odredba Ustava po kojoj „“сви грађани имају, под једнаким условима, приступ високошколском образовању“, ne znači da imaju pravo na beskonačan rok za studiranje po započetom planu i programu.
      Taj Ustav je donet 2006. godine. Kako to da se niko do sada nije pozvao na tu odredbu, nego su se stari studenti zadovaljavali parcijalnim produženjem roka za završetak po starom? Sada kad je gotovo izvesno da produžetka neće biti, neko se setio da obmanjuje stare studente pogrešnim tumačenjem Ustava.
      Borite se za ono što možete ostvariti, a to je produžetak roka na način na koji je do sada bio i evntualno na povoljnije uslove prelaksa na Bolonju.

  22. Ne znam po koji put ovde i bilo gde drugde treba da ponovimo, da mi ništa što nam ne pripada ne tražimo. Profesori su svi živi i zdravi, daleko od toga da nema ko da nas ispituje, a da ne govorim o tome da se ništa drastično nije promenilo. Gradivo je praktično isto, i ne vidim problem oko ispitivanja kao što je ministar rekao. Organizacioni i finansijski problemi koji bi nam se nametnuli bili bi ogromni. I veliki broj nas bi bio prinuđen da odustane na par ispita do kraja. Da ne govorim kako svi radimo ili većina, imamo porodice itd

  23. Treba da zavrse bez prebacivanja na bolonjski sistem i treba im omoguciti da sto pre privedu svoje studiranje kraju,svaka im cast,to su vredni ljudi koji rade,uce i imaju porodice!

  24. Ne može se neko ko je odslusao sve i polozio 27/28 ispita, zajedno sa onima koji se danas slusaju na bolonji, prebaciti na niži stepen. Aman je li to logično? I moji profesori nisu umrli, nisu se čak ni penzionisali, a i da jesu menja ih valjda neko?? Predmeti nisu ukinuti, možda im je samo smanjen obim ili promenjeno ime. Može li se promeniti sintaksa srpskog jezika, morfologija, fonetika, istorija jezika, staroslovenski, književnost srednjovekovna, 18.,19.,20. veka?? O čemu se priča ovde?

  25. Svi profesori su mi živi. Ne znam zašto je hajka na njih u toku da nisu živi? Svoje profesore volim.

  26. Treba pustiti ove ljude da zavrse. Naravno i Ustav treba postovati. Oni su pri kraju studija ne na pocetku. Odslusali su predavanja samo izlaze na ispite gde uce iz istih knjiga kao i Bolonjci i ispituju ih isti profesori. Sami placaju obaveze na fakultetima. Zasto im pobogu uskracivati pravo da zavrse po zapocetom ako i ministar i predsednik zele visokoobrazovane ljude u svojoj drzavi.

  27. To sto se nama nudi kao alternativa nije nikakav izbor jer za nas to znaci kraj studiranja.Kad govore da su programi po kojim studirama zastareli onda mozemo da postavimo pitanje svih onih koji su studirali 10,20,30 godina unazad i da kazemo pa vase znanje je zastarelo ali ti ljudi rade sa znanjem koje sustekli tada.Tako da su razlozi za neproduzenje totalna nebuloza i nedostatak volje da se stvar resi pravedno da ljudi koji su veliki broj ispita polozili dodju do diplome.Ministarstvo bi u saradnji sa studentima trebalo da pronadje konstruktivno resenje a ne da nas diskvalifikuje po kratkom postupku.

  28. I jos da dodam,smesno je sto se uopste vodi polemika oko ovog pitanja…pored toliko problema u ovoj zemlji. A,da ne spominjem fa ministar uporno diri neistine i da nije uopste informisan o svemu ovome,a on je zaduzen za to. I da uporno govori davali smo sanse,kakve sanse? Sta oni to nama daju sto nam nije garantovao Ustav. Ne moze se dati ono cega nije ni bilo,a nama nigde pri upisu ne stoji vremensko ogranicenje za zavrsetak studija. I da za svo ovo vreme gde su nam „davali“ sanse nije uradjen model eventualnog prelaska. U najmanju ruku i vise nego neozbiljno.

  29. Cudi me , sta je izgovorila profesorka Turajlic, da profesora koji bi ispitivali po starom programu nema i da su i programi nestali??? To isto prica i ministar.. Pa, molim vas, stari studenti mogu da polazu u septembarskom roku 2019. i u toku trajanja toga roka su svi profesori zivi, ispituju i programi postoje, a sta ce se, kakva ce se to apokalipsa desiti 30. 9. pa ce i profesori i programi nestati ??? Ovo sta se nama, starim studentima prica i servira, stvarno je potpuno odsustvo logike i cisto vredjanje nase inteligencije, jer nijedan ispitivac starih studenata nece na cudesan nacin nestati, posle 30. 9., vec ce i dalje, svi oni biti tu….

    1. U jednom se slažem, sa prof. Turajlić kada pominje da su sve ovo „besmisleni populistički potezi“ od strane nadležnih. Doduše, sama je rekla da nije upoznata sa poslednjim zakonima… svejedno, ne znam odakle joj ideja, da je „stari“ program studiranja zastareo i da taj program nema nikakav smisao! Onda tek „bolonja“ nema smisao jer se ona ugleda na „stari“ program po svemu, samo što su po „bolonji“ predmeti rascepkani i skraćeni… imamo ISTE udžbenike, ispituju nas ISTI profesori, u ISTIM terminima i ISTIM učionicama. Ako je u pitanju sveobuhvatno znanje, „stari“ studenti ga imaju više jer stari program obuhvata i materiju master studija.

  30. Na Medicinskom fakultetu u Beogradu,svi profesori prisutni i isti,Bolonjci i MI stati studenti polazemo isto gradivo iz istih knjiga,na isti nacin kako se na Medicini uvek polagalo.Nikakvih izmena nema.

  31. Školujem se za profesora matematike. Odužilo se iz razloga koji nisu bitni široj javnosti. Zbog manjka nastavnog osoblja, radim u školi skoro osam godina. Stekla sam iskustvo, ostavila dobar utisak medju kolegama i učenicima. Što je najvažnije, volim svoj posao. Ako bi bila prebačena na bolonju, morala bih polagati dodatne ispite i imala bih stepen 6.2 sa kojim ne bih mogla da radim u školi (osim možda kao tetkica). A koliko se gradivo promenio? Nije uopšte! Studenti po novom uče iz istih udžbenika kao i ja, zajedno polažemo ispite. Profesori možda nisu svi isti, ali ih ima.

  32. Ustav nam garantuje da mozemo da zavrsimo po programu po kom smo i zapoceli.Isti su profesori,isti predmeti,tehnicke mogucnosti postoje.Molimo vas,postujte Ustav i Zakone i ne krsite nasa prava.

  33. Kako ljudima objasniti da nije problem jedan dodatni ispit, problem je to što umesto 7/1 stepena stručne spreme, prelaskom na Bolonju stičemo 6/2 stepen, uz 5 i više položenih ispita „viška“, koliko ih Bolonjci imaju na masteru, jer su ti ispiti nama obavezni, a Bolonjcima izborni.

  34. Neki od vas studiraju duplo duže no sto redovne studije traju. Dokle mislite? Zašto uopšte studirate? Koji ćete vi to biti diplomci kada sa svojih 30 i kusur steknete diplomu? Nito trebate vi društvu i tržištu takvi niti vama ta diploma treba.

    1. Nisu druze to samo osnovne studije, vec i doktorske ima vrhunskih lekara koji rade uz posao i doktorat i oduzilo se. Zvot nece da ceka u oprracionoj sali…a nauka treba da dobije doprinos kroz rad. Nisu tu stvari nas crno-bele…

    2. Poštovani Stojane, zar mislite da sa 30 i kusur godina obrazovanje jednog akademca prestaje, bio on redovan ili ne?! Ne mora to biti ni akademac, već i jedan, npr. častan zanatlija… žao mi je ako tako mislite, pogotovo u ovom dobu inovacija. Pretpostavka je ozbiljna zabluda u najavi, a Vi pretpostavljate da su građani, koje dotiče ovo pitanje, nepotrebni društvu i tržištu. Pogledajte malo bolje, ti ljudi su svuda oko Vas… za mene, oni su prelepi, itekako vredni i uporni, brane svoja (data im) prava i ne daju da se krši Ustav. Oni usavršavaju SEBE, a na neposredne načine i Vas. Danas su oni na „tapetu“, a sutra, možda baš Vi. Sve najbolje!

    3. Poštovani Stojani, da li zaista mislite da niko od nas ne radi? Mnogi već uveliko rade, i to u svojim strukama, jer je opšte poznato da diploma ne garantuje ni znanje ni sposobnost. Ali ako neko želi to parče papira, ako plaća uredno svake godine bar 30.000, koliko ja plaćam na mom fakultetu, da bi mogao da polaže preostalih par ispita, zašto bi to vama, ili bilo kome drugom, smetalo? Srdačan pozdrav.

    4. Svako ima pravo na lični stav o tome koja je optimalna dužina studiranja, ali zakoni treba da se donose na osnovu Ustava a ne na osnovu ličnih netrpeljivosti pojedinaca.

  35. Bilo bi lepo da i ministar procita sve ovo, umesto sto uporno insistira na „nepostojanju tehnickih uslova“. Ja polazem ispite kad i bolonjci, ucim iz iste literature kao i bolonjci. I jos imam i ispit koji oni polazu tek kada upisu master.

  36. Na geografskom fakultetu u Nišu, prof Mila Pavlovic nas ispituje zajedno sa boloncima, isti dan, isto gradivo, samo sto u sklopu naseg predmeta ‘Nacionalna geografija’ je i Crna Gora, iako sam predavanja slusao 2010 godine, kad je CG vec, jelte, davno stekla nezavisnost?! Ali tada ni jedan ministar nije rekao „Pa to je zastarela literatura, to ne moze tako. Mi smo Srbija a ne Srbija i Crna Gora“?! Ali dobro… Sad me dodatno interrsuje sta ako se penzionise doticna proferorica!? Ajde za nas, nas ce na bolonju, ALI CEKAJ, PA ZAR ONA NE DRZI PREDAVANJA I TIM, NEZASTARELIM, BOLONJCIMA!? Razmislite malo ministre, pre nego sto kazete.. Ovo je samo jedan od 100 nasih argumenata! Nego drugi ce reci svoju pricu… Podrska studentima!

  37. Ostavite ljude na miru da zavrse studije kako su zapoceli!!! Ne izmisljajte lazne TEHNICKE USLOVE da bi ih ugnjetavali! Prelazak na Bolonju za mesec dana ni jedan fakultet ne zna kako!!! Smesni ste, ostavite ih na miru da zavrse!!

  38. Ja evo bas u cetvrtak imam ispit kod hvala Bogu zive profesokre,prvo ispituje studente po starom programu a onda kolege bolonjce…da ista profesorkaz,da isto gradivo,da u istom danu i satnici. Eto to su cinjenice o tehnickimim uslovima fakulteta.

  39. Apelujem na profesore da iznesu svoj stav, potvrde da govorimo istinu, da „stari“ studenti nisu nikakvo opterecenje za fakultete.

  40. To sto kazu da nam Profesori nisu zivi,je velika greska,ti isti Profesori ispituju i studente koji studiraju po Bolonji.Spremamo iz istih knjiga kao i oni,i nikada nismo imali nikakvih privilegija.Tako da to o cemu govori Ministar ne pije vodu.Bar je tako na mom fakultetu(Pravni Fakultet Nis).

  41. Bogu hvala, svi profesori su živi i zdravi..tako da ima ko da nas ispituje. Ako iko ode u penziju, zamena je uvek tu bez problema.

  42. Profesori su aktuelni, i dalje predaju sve isto. Nista se ne menja, tako da Sarcevic trazi izgovore i izmislja jer nema ni jedan validan argument

  43. Postovana gospodo iz Ministarstva,ovo sto radite nama kao gradjanima ove zemlje koji jos nisu spakovali kofere,prevazilazi sve granice ljudskosti.Urazumite se i postujte volju gradjana koji su vas postavili u fotelje da bi u njihovom interesu delovali.

  44. Ja sam studirao i doktorirao po Bolonji i znam sigurno da su tzv. stari studenti učili iz istih skripta i knjiga kao i mi, i da su ih ispitivali isti profesori. Pustite ljude da stidiraju kako su započeli. Ako završe završe, ako ne, njima je na štetu. Više ste dosadili sa tim uslovljavanjima i ucenama. Svake godine isto. Mučno je slušati neargumentovana obrazloženja ovog (na našu žalost) nevaspitanog, osionog I nekompetentnog ministra.

  45. Treba ukinuti rokove i pustiti ljude da zavrse svoje studije bilo kada. Ali treba i Bolonjcima iz prvih generacija ukinuti rok.

  46. Zna ministar vrlo dobro kao i više instance o čemu se ovde radi.,.poznato je njemu da su profesori i dalje živi i zdravi, ili su dobili svoje naslednike kao što mu je poznato da je jedini ministar na svetu koji bezprizorno javno i uporno insistira na kršenju Ustavom zagarantovanih prava…Ima li razuma u ovoj zemlji???Vaš komentar*

  47. Vidim da ima mnogo pogrešnih tumačenja, pa Vas molim da objasnite u nekom tekstu čitaocima da mi i nismo baš toliko „stari“, samo nas tako zovu.
    U proseku imamo 33-34 godine, apsolventi smo sa 1-2 ispita do diplome, predavanja smo odavno odslušali, polažemo samo ispite, a fakulteti nemaju ama baš nikakvu obavezu prema nama osim da nas prime na ispit.
    Za to svake godine plaćamo obnovu i svakog roka prijavu ispita…

  48. Nije problem jedan dodatni ispit. Problem je što umesto 7/1 stepena stručne spreme, prelaskom na Bolonju stičemo 6/2 stepen, iako imamo 5 položenih ispita „viška“, koliko Bolonjci imaju na masteru.

    1. To je najveći problem, položićemo više ispita a dobiti manji stepen diplome. Pa to niko neće prihvatiti.

  49. Kako je neverovatno ovo sve … Decenijama ucimo iz starih udzbenika, retko profesori objavljuju nove, a i tada ubace samo par pitanja novih i sada ispada da su jos i penzionisaji i da ne postoje.

  50. Ministar i ljudi iz Rektorata kao da tendenciozno plasiraju u medijima netačne informacije o nama. Svi studenti po starom programu polažu sve ispite po istim (najnovijim) knjigama i skriptama kao i Bolonjci i to u istim terminima, tako da nije tačna priča da polažemo ispite po zastarelom programu, jer nas profesori ispituju po najnovijim knjigama. Takođe nije tačna priča da nemamo profesore da nas pitaju, jer su otišli u penziju. Pa ja sam lično polagao na FTN-u u Novom Sadu jedan dvosemestralni prošireni ispit po starom programu nakon odlaska profesora u penziju kod docenta tj. sadašnjeg vanrednog profesora (bivšeg asistenta na predmetu) koji je nakon odlaska profesora u penziju preuzeo i dvosemestralni prošireni predmet po starom i jednosemestralni Bolonjski predmet modifikovanog naziva (skraćenu verziju ispita). Nikakav problem nije postojao, polagao sam u terminu zajedno sa Bolonjcima. Pa čak je i sam vanredni profesor nekada tokom studiranja polagao dvosemestralnu proširenu verzuju ispita po starom i bio na tom predmetu asistent, tako da nikakav problem nije bio da preuzme obe verzije ispita nakon odlaska profesora u penziju! Jedino ispravno rešenje je da nam se produži rok za minimum 2 godine!

  51. Pa gde su to umrli profesori, koji je predmet zastareo? Neka kažu konkretno. Sve neistine i obmanjivanje građana.
    Polažemo ispite sa bolonjcima po istoj literaturi i kod istih profesora. Nikome ne smetamo a ovim bismo bili onemogućeni da nastavimo i diplomiramo sada kada nam fali tako malo.

  52. Podrška „starim“ studentima! I ja sam pre 5 godina bila u toj situaciji ali sam diplomirala tada. Tačno je da se uči po istom programu kao bolonjci, polaže zajedno sa njima. Ništa nije staro, samo što se tako zove. Profesorima je bilo drago što sam se potrudila da diplomiram, mladim kolegama takodje. A šta će ovi mučenici što imaju samo po jedan ispit kod profesorke Mile kod koje polažu zadnjih 30 godina neku geografiju. Bilo bi bolje ministru da se time pozabavi, jer je to za Ginisa.

  53. Koliko ozbiljan problem, a koliko nemarnosti za isti… Da su se ministarstvo i fakulteti bavili ovim na vreme, do sada sigurno ne bi bilo ovoliko predbolonjskih studenata. Sad bi na prečas da nam promene pravila igre. Ne pristajemo na to!

  54. Imam dva ispita do kraja, polažem ih zajedno sa bolonjcima, literatura je ista, ispitni materijal je isti, profesori su živi i zdravi i ispituju i nas i bolonjce, predmeti postoje…
    Pa koji je to tehnički problem zbog kog me prebacuju na bolonju i zbog kog ću ostati bez diplome jer se niko normalan neće prebaciti pod ovakvim uslovima.

    1. To što su literatura i ispitni materijal isti kao za Bolonjce je upravo jedan od dokaza da ne postoje tehnički uslovi da se studira po starom planu i programu, jer bi u tom slučaju trebalo da koristite literaturu i ispitni materijal iz vremena kada ste pohađali predavanja i vežbe iz konkretnog predmeta.

  55. Naravno,da se krši Ustav i Zakon. Jednostavno prelazak na Bolonju za nas praktično znači da većina mora odustati. Etički i razumno bi bilo od nadležnih i Državnih Institucija,da nam vrate naše pravo da završimo po Starom.

  56. Naravno da krsite njihova prava!Pa ovo je prevrsilo svaku meru,zaista!Ostavite ove ljude na miru,produzute taj rok I sacuvajte nekoliko hiljada obrazovanih ljudi za Srbiju!

  57. Podrska za stare studente!Danas Oni imaju problem,to sutra moze biti bilo ko od nas u vezi potpuno druge stvari!Gospodo draga pa nismo u dzungli,Ustav se mora postovati,nije to decija igra!

  58. Osim sto bi se ispostovao zakon (i Ustav), hajde da pomenemo jos par stvari. Fakultetima je tehnicki znacajno lakse da stari studenti zavrse po zapocetom programu. Zasto? Ni jedan fakultet, za sada, nema jasan model kako bi te studente prebacio na Bolonju. Profesori su tu (sem jedne zene koja je otisla u inostranstvo) barem kod nas, svi su zivi i zdravi. Iako ih sirote vazda salju na onaj svet. Predmeti postoje, polazemo ih sa bolonjcima… Stvari koje se plasiraju kao ozbiljni razlozi, su najblaze receno neracne, a i zadiru ozbiljno u pravni sistem ove zemlje.

  59. Nismo stari.
    Mladi smo i duhom i tijelom.
    Svi predmeti i dalje postoje, svi profesori su tu, nasmejani i vedri.
    Molim sve nadležne da ne omalovažavaju nikoga, jer smo i mi deo ovoga društva i doprinosimo napretku i opstanku istog.
    Srbijo, nemoj nas izdati, podrži nas, čuvaj svoje.

  60. MNOGO veći problem od profesora u penziji ili na groblju su oni profesori koji su žive i rade. Nesređeni odnosi na fakultetima, strane, stranke, struje. Činjenica da na primer na jednom državnom fakultetu asistent, u zvanju magistra nauka, koji je usput i bar duplo stručniji od svojih profesora, je aktivno sprečavan da doktorira DECENIJAMA.
    Prolaznost na tom ispitu, koji inače nosi 11 ESPB je ne veća od 15%. Predmet ima dva ispitivača.
    Navedeni asistent je sada sekretar fakulteta, a sin čoveka koji mu je onemogućio da doktorira, je uprkos osudi mnogih kolega i izdvojenim mišljenjima, izabran za docenta, što mu je valjda bilo namenjeno rođenjem…

  61. Ministar pokušava da prelomi stvar na brzinu, iako se ni na koji način nije ozbiljno pozabavio sistemskim rešavanjem ovog pitanja. To je zaista nedopustivo. Ovi ljudi treba da zadrže svoja prava, posebno ako nikog time ne ugrožavaju, ali je neophodno i ući u proces konstruktivnog rešavanja problema, najpre ih popisati a zatim pokušati sa komunikacijom u smislu njihovog aktiviranja i pružanja pomoći u završavanju preostalih ispita.

  62. Misljenje ministra Sarcevica je samovolja a ne pravno opravdan cin. Ostao mi je jedan ispit, polazem ga sa bolonjcima, cak i profesor ne pravi problem u vezi toga. Kaze da smo mi „stari“ studenti revnosni i da ne izlazimo dok nismo potpuno spremni. Na poslednjem ispitu koji sam polagala, posle mog odgovora profesor se okrenuo bolonjcima i rekao: „ovako se sprema za ispit“. Vetar u ledja da i ovaj jedan preostali polozim…ako budem imala priliku.

    1. Taj profesor je baš duhovit.
      Stavio je Bolnjcima do znanja da će i oni položiti, ali kad omatore spremajući taj ispit.

  63. Zasto to ministar uporno radi, krsi Ustav i ne samo to, vec uporno pokusava da stare studente prebaci na bolonju,doda im ispite i jos ogromne troskove. Ne znam stvarno kome se ovde pune dzepovi i zasto se ovim ljudima neomoguci da steknu posteno svoje diplome,kada su upisivali nista ih nije ogranicavalo.

  64. Neko ko čita mnoge od ovih komentara, a nije upoznat sa celokupnom situacijom, pomislio bi da je do sada za stare studente postojao neograničen rok za završetak studija, a da je od nedavno ograniče ili će uskoro biti ograničen..
    Ustav na koji se pozivate je donet 2006. godine. Kako to da ga do sada skoro niko nije pominjao, a sada pred istek roka za završetak studija po starom su mnogima puna usta kršenja Ustava?
    Ispada da je Ustav prekrešen onog trenutka kada je postavljen bilo kakav rok za završetak studija po starom.

    1. Pa koliko sam shvatila iz ovoga sto citam ovih dana, a procitala sam i to njihovo otvoreno pismo, oni nikada nisu ni trazili produzetke ili rokove nego su verovatno izlazili pred nadlezne sa argumentima iz tog pisma, a druga strana je kao kompromis nudila rokove sa obecanjem da ce to tako biti svaki put kada im se obrate, da se ne bi produbljivala prica i da ne bi to izlazilo u javnost, odnosno da se zataska problem. To je moja pretpostavka.

      1. Ovo pitanje se uvek aktuelizuje uoći isteka produženog roka.
        Od kad je donet Zakon o visokom obrazovanju (2005. godine) i sadašnji Ustav, bilo je mnogo vremena da se pokrene predlog za ocenu ustavnosti odgovarajćih odrebi zakona, ali to do sada nije učinjeno.
        Ako bi Skupština Srbija i ove godine produžila rok za završetak, stari studenti bi se ućutali i opet digli glas uoči isteka tog roka.

        1. Upravo tako, nisu sustinski resavali taj problem, samo su prolongirali. Verovatno ce i sada da urade isto.

          1. Ništa ne sprečava stare studente da podnesu Ustavnom sudu predlog za ocenu ustavnosti spornih članova Zakona o visokom obrazovanju.
            Poenta je u tome što mnogi od njih znaju da Ustavni sud ne bi to proglasio neustavnim. Zato im je lakše da u javnosti govore o navodnom nepoštovanju Ustava.
            Niti u Ustavu postoji odredba o pravu na neograničeni rok za završetak studija po započetom planou i programu, niti su takve odredbe postojale u Zakonu o univerzitetu iz 2002. i 1998. godine. Tamo se ni ne pominje plan i program po kome su studenti „započeli studiranje“, nego po kome su „stekli status aspolventa“, a rok za završetak je bio najkasnije dve godine po isteku apsovenstkog roka.

          2. Ne secam se da su postojali neki rokovi za apsolvente, imala sam u to vreme kolege koji po vise godina bili u tom statusu, a i ovi sad kazu da su apsolventi. Ne verujem da ce to ici tako daleko, do Ustavnog suda, smirice se situacija.

          3. U članu 56. stav 4. Zakona o univerzitetu iz 1998. godine i članu 50. stav 4. Zakona o univerzitetu iz 2002. godine piše:
            „Студент има право да заврши започете студије по наставном плану и програму по коме је стекао статус апсолвента у року од две године од истека апсолвентског рока.“
            To u pralsi nije ni zaživelo, jer je donošenjem Zakona o visokom obrazovanju 2005. godine rok za završetak po planu i programu po kome su stekli staus apsolventa produžen do 30. septembra 2012. godine, zatim još u 3 navrata za po 2 godine i prošle godine za još godinu dana, odnosno do 30. septembra 2019. godine.
            Ja pišem sasvim argumnentovano na ne bavim se nagađanjima i mlaćenjem gluposti o navodnom kršenju Ustava, što ovde neki obilato čine.
            Idu mi na živce s tim Ustavom. Pa neka podnesu preedlog za ocenu ustavnosti spornih odrebi Zakona o visokom obrazovanju, a ne samo da kao papagaji ponavljaju kako se krši Ustav.

          4. Ma stvarno, Višnja?! Tebi baš dosadno, pa ovde komentarišeš. Ako te se ovo ne tiče, ne znam zašto ti sve ovo smeta. PODRŠKA STARIM STUDENTIMA!!!!

          5. Ne smetaju meni studenti, pogresno ste shvaliti, samo sam iznosila misljenje o tome sto sam procitala, a imam koleginicu na poslu koja je u toj situaciji pa sam se zainteresovala za temu, gledam svaki dan pod kakvim je stresom. Imate moju podrsku ako vam to nesto znaci.

  65. Da li je cilj da Srbija bude lider u regionu ,po tome kako se prva resila starih studenata?Izgleda je to plan. Crna Gora i BIH su nedavno (ali na vreme i ne stvarajući tenziju,produžile rok svojim starim studentima). Nemacka ima 150000 predbolonjskih-starih studenata koji nemaju rok.Hocemo i Nemačku da preduhitrimo,ali u čemu? Ovoj državi izgleda nije stalo do min 3500 +članovi porodica =10 000 ljudi(a ima i više).Srbija manje ceni svoje gradjane ,nego region svoje,očigledno.Zar su stari studenti neki krinminalci,dileri droge i hostapleri da se tako ophodite prema nama. Ima li ova država evidenciju,ako već nema tačan broj starih studenata,koliko se DNEVNO ljudi iseli ?OGORČENA SAM!

    1. Verovatno da postoji evidencija i ona obuhvata sve koji su se ikada upisali, nisu završili, niti se ispisali, ali mnogi stari studenti su davno odustali od ideje da završe studije. Zbog toga je ta brojka relativna.
      Evidenciju o broju onih koji se dnevno isele iz zemlje je gotovo nemoguće imati.
      U CG i Republici Srpkoj je rok za završetak studija po starom do kraja studijske 2019./2020 godine.
      Kada bi se isto učinilo i u Srbiji, za oko godinu dana bi imali sličan scenario kao sada. Kada im se produži rok za završetak, mnogi stari studenti ga ne koriste, nego se spremaju da naredne godine opet traže produžetak.
      Nemačka nam svakako ne može biti uzor, jer smo s njom imali negativna istorijska iskustva. To je zemlja koja je svojvremeno imala propise o rigoroznom postpunaju sa Jevrejima, Romima i Srbima. Po čemu bi moralo da znači da su njihovi propisi vezani za stare studente dobri?

      1. Primećujem Vašu revnost u komentarisanju ,ove teme.
        Do sada niko broj nije pomenuo(osim studenata samih).Da nadlezni znaju već bi ga objavili.Mada i meni je neverovatno da u danasnje vreme ,kad su svi podaci u bazi, to nije uradjeno.Naravno da se zna koliko se ljudi dnevno iseli 139 /dan , 4250/mesečno!Nemacka nam je uzor po standardu,to vlast redovno pominje.A da smo imali negativ istor. iskustva stoji,ali su ih imale i ostale zemlje,pa saradjuju sa Nemackom.Ne razumem kakve veze ima aluzija na nacističku prošlost Nemacke sa današnjim prilikama(obrazovanje i ekonomija)?
        Njihova odluka o starim studentima je svakako bolja nego naša,kojom se starim studentima uskraćuju Ustavom zagarantovana prava!

        1. Ne razumem komentatore Momčila i Višnju, zaista ne razumem. Ne mogu da verujem da imate toliko slobodnog vremena da ovde raspredate o nečemu što Vas se ne tiče. Gledajte svoja posla, pametnije bi Vam bilo. PODRŠKA STARIM STUDENTIMA!!!!

        2. Ne znam da li su Nemački predbolonjici imali ograničenje za završetak po propisma u vreme kada su upisali studij?!. Ako nisu, onda je u redu. Ako jesu, dobra volja njihove vlasti je da im se omogući studiranje po započetom planu i programu bez ograničenog roka, što po mom mišljenu nije u redu..
          U našem zakonodavstvu je, kako sam već naveo, postojalo ograničenje (član 50 Zakona o univerzitetu iz 2002. godine i član 53. Zakona o univerzitetu iz 1998. godine).
          A što se Nemačke tiče, ne radi se samo o njenoj nacističkoj prošlosti već o otvorenoj podršci secesiji bivših republika SFRJ (priznala je njihovu nezavisnost pre 15. januara 1992. koji je bio dogovor na nivou EU – tadašnje EZ), učestvovala je u NATO agresiji na našu zemlju 1999. godine (prvo njeno učešće u nekoj oružanoj akcije posle 1945. godine) vršila političke pritiske na SRJ, SCG, Srbiju, priznala nezavisnost KiM, a i sada vrši pritiske na našu zemlju.
          Jedino u vreme kada je bila podeljena (do 1990. godine) nas nije dirala.
          Zar zakonodavstvo takve zemlje, široko poznate po kršenju međunarodnih propisa i primeni „zakona jačeg“, treba nama da bude uzor?

  66. Nevolja je što se u našoj sredini stav zasniva na nekakvom ličnom utisku, pa se onda nekom ‘sviđa’ ili ‘ne sviđa’, te na osnovu etiketa koje prišivamo nekom ili nečem pristupamo tzv. rešavanju problema. Kod pitanja, ili ako hoćete, problema studenata po starom programu tome nema mesta; ‘sviđalo’ se to nekome ili ne, Ustav je jasno odredio rešenje. Niko ne može da uskrati nekome da ima mišljenje o tim ljudima, kakvo god ono bilo, ali ako se nazivamo ozbiljnom državom, onda bi trebalo i da sprovodimo ono što akti iste propisuju.

    1. Da zakonima o univerzitetu iz 2002. i 1998. zaista nije bio ograničen rok za završetak studija po započetom planu i programu, on bi i mogao biti neograničen.
      Međutim, bio je ograničen rok i to ne za završetak studija po planu i programu po kome su započeli stuidranje, već po planu i programu po kome su stekli staus aposlevnta, a iznosio je dve godine po isteku aposlventskog roka. Ako bi student više od jednog puta obnovio istu godinu studija, morao bi preći na novi nastavni plan i program, ako se u međuvremenu promenio. Zbog relativno brzog donošenja Zakona o visokom obrazovanju (2005. godine), to nije ni zaživelo, jer im je tada rok ta završetak produžen do 30. septembra 2012. godine.
      Posle toga je u 3 navrta produžavan za po 2 godine, a prošle godine za jednu (do 30. septembra 2019.).
      Ono što se sada može učiniti je dalje produženje roka na isti način i evntualno olakšanje kriterijuma za prelazak na Bolonju, za one koji ne završe ni po isteku tog produženog roka.

      1. Apsolven po isteku dve god od tog statusa bi mogao preci na nov nastavni program, a ne morao. Tako tacno pise.

  67. Podrška ministru prosvete, Mladenu Šarčeviću, da čvrsto istraje u stavu da proužetka roka za završetak starim studentima neće biti.

    1. Je l’ krsenje Ustava, prebaci anje sa jednog stepena na drugi stepen obrazovanja?

      1. To pitanje nije regulisano Ustavom, mada smatram da bi svi koji završe započete studije, a upisali su se do 10. septembra 2005. godine treba da imaju diplomu ekvivalentnu zvanju master prema Zakonu o visokom obrazovanju, čak i ako pređu na Bolonju.
        Za stepen (ekvivalenciju) je merodavno kada se ne uspialo na fakultet, a ne kada je završio studije.
        U članu 149. stavu 1. važećeg Zakona o visokom obrazovanju iz 2018. godine piše: „Stručni, akademski, odnosno naučni naziv koji je stečen prema propisima koji su važili do stupanja na snagu Zakona o visokom obrazovanju („Službeni glasnik RS“, br. 76/05, 100/07 – autentično tumačenje, 97/08, 44/10, 93/12, 89/13, 99/14, 45/15 – autentično tumačenje, 68/15 i 87/16), u pogledu prava koja iz njega proizlaze, izjednačen je sa odgovarajućim nazivom u skladu sa članom 127. tog zakona.“.
        U članu 127. stavu 1. predhonog Zakona o vioskom obrazovanju (koji je važio do 2018. godine) piše: „Stručni, akademski, odnosno naučni naziv stečen prema propisima koji su važili do stupanja na snagu ovog zakona, u pogledu prava koja iz njega proizlaze, izjednačen je sa odgovarajućim stručnim, akademskim,odnosno naučnim nazivom utvrđenim ovim zakonom…“
        Prelazak starih studenta na Bolonju ne bi trebalo da znači da njihova diploma neće biti ekvivalentna master zvanju, bez obzira što će imati zvanje „diplomirani“. Takvo zvanje imaju svi koji su upisali (i završili) fakultet do 2005. godine, ali je ekvivalntno master zvanju po novom zakonu.
        Ukratko za utvrđivanje stepena, treba da se gleda godina upisa, a ne datum završetka studija.

    2. Gale, tebi je baš stalo do toga? Nsdam se da će pobediti razum, a ne mišljenje ljudi poput tebe. PODRŠKA STARIM STUDENTIMA!!!!

      1. „Podrška starim studentima“, „Pustite ljude da završe po započetom planu i programu“. „Imaju posao, porodice, decu, pa nisu imali vremena da uče“, „Stari studenti nikome ne smetaju“, „Oni sami plaćaju produžetak aposlvenstkog staža i ispite“, „Ustav im garantuje pravo na neograničeni rok za završetak po započetom planu i programu“ itd. su otrcane parole koje nisu zasnovane ni na kakvim valjanim argumentima.
        PODRŠKA VREDNIM STUDENTIMA KOJI ZAVRŠAVAJU STUDIJE U PRISTOJNIM ROKOVIMA!

      2. Da stalo mi je do toga da se zna red, da se prestane sa proizvoljnim tumačenjem propisa i izmišljanjem nekakvog tobožnjeg kršenja Ustava.
        Država već godinama unazad izlazi u susret tim starim studentima, produžavajući im rok da završe studije, a oni sve bezobrazniji.

    3. Kako je koji put rok za završetak studija bio produžavan, stari studenti su bivali sve drskiji. Sada se mnogi pozivaju na kršenje Ustava, a naredni put bi verovatno i na kršenje Povelje UN. Misle da su toliko bitni, a zapravo su bezznačajan statistički podatak.
      Od srca želim da rok ne bude produžen.

  68. Suština viosokog obrazovanja je u studioznom proučavanju (studiranju) određenih nauka i namnjeno je onima koji imaju interesovanje, volju i vreme da se tome posvete i završe u nekom razumnom roku (do 50% dužem od prpoisma predviđenog). Dakle ako sutudije traju 4 godine i doda se aspolventska godina kao peta, te stuidje bi trebalo da se završe za najviše 7 ipo goidna, petogodišnje za 9, a šestogodišnje za 10 ipo godina. U ove rokove se ne računa vreme statusa mirovanja, ako ga je student eventualno koristio.
    Sve preko toga je siljenje da se po svaku cenu dođe do fakulteske diplome.
    Čak i sadašnji zakon, koji daje mogućnost da se po započetom planu i programu studije završe u periodu dvostruko dužem od perioda trajanja studija (uz mogućnost da se na molbu studenta taj rok produži još za godinu dana) omogućava prilično komfornu mogućnost studiranja.

    1. Studiranje po trenutnom – Bolonji, u praksi je neograniceno, teoretski ono jeste na papiru ograniceno, ali posto je nivo studentima ja po nastavnim planocima po Bolonji isti, u praksi su studije neogranicene. 2005. Godine je pocela Bolonja, ljudi koji su tad upisali, znam ih licno jos studiraju, i studirace bar jos 1-2 godine, lako se izracuna koliko je to. Tako da te price o dvostruko vise vremena od trajanja studija ne piju vodu. Drugim recima Momcilo mogao bi biti malo posteniji u svom izlaganju a ne samo pisati protiv starih studenata, i forsitati da. oni nisu u pravu. Sa takvom sigurnoscu, da li bi bio spreman da garantujes da Stari Studenti da tuze drzavu na medjunarodnom sudu ( sto je i realno u slucaju ne produzetka) da ce izgubiti na Sudu. Iznosenje tih svih clanova i nabrajanja zakona i sl. bez davanja konkretnih i istinitih stvari nemaju smisla, kao ovo poslednje napisano za dvostruko vise + 1 duzina studiranja po Bolonji.

      1. Znam kako to u praksi funkcioniše. Tako je bilo i ranije, po nekadašnjim zakonima, gde su formalna ograničenja za završetak stuidja po započetom planu i programu potsojala, ali se uvek nalazilo neko rešenje da se studentima omogući da završe i posle toga, bilo proudženjem roka ili sitnim izmenama u po nekom ispitu, ne menjajući pri tome njihov broj, nego umesto jednog se ubaci neki drugi ispit.
        Što se kršenja Ustava tiče, ako to tačno, on neće biti prekršen ako se sada starim studentima ne produži rok za završetak po starom, nego je prekršen onog trenutka kada je postavljeno bilo kavo ograničenje, dakle još 2005. godine kada je u tada donetom Zakonu o viskokom obrazovanju napisano da stari studenti imaju pravo da studije po starom programu završe do 30. septembra 2012. godine. I ako je u to vreme bilo mnogo više starih studenta, skoro da niko nije pominjao kršenje Ustava.
        Stari studenti bi prvo trebalo da ponesu predlog za ocenu ustavnosti spornih zakona Ustavnom sudu Srbije, pa ako taj sud oceni da nema povrede Ustava, onda da se obrate Međunarodnom sudu. Ne mogu preskati sudske instance. Nije mi jasno zašto to do sada nisu učinili ako su toliko sigurni u to da se Ustav krši?!
        Što se mene tiče, na raspologanju su im sva sredstva, pa slobodno mogu da tuže državu.

    2. Vase objasnjenje Momcilo za prelazak oko nivoa studija, je krajnje nelogicno, pritpm ste to sve kao i ptvrdili navodeci clanove neke i sl. cak sta vise, Vi ste sami sebi protivrecili. Nije moguce da nam daju ako nas prebace isti nivo studija, ako nam daju ispite iz neke 2,3,4 godine, sustinski mi bi bili na osnovnim studijama i morali bi master upisivati, e sad svaki dobar pravnik bi to lagano na sudu resio, to sto ste vi pisali je krajnje nelogicno i na neki nacin izbegnut ovaj odgovor, da oni nas vracaju na nizi nivo studija. Ako garantujete da Ustav u takvoj situaciji nije prekrsen, sa vracanjem na nizi nivo studija, Vi odmah da se iskoristite da zastupate ovu zemlju na svim rocistima protiv nje.

      1. Kada je nivo studija u pitanju, smatram da je kod svih studenta bitno kada su se uspiali na fakultet, a ne kada steknu diplomu. Dakle studenti koji su se upisali pre 10. septembra 2005. godine bi, po mom mišljenju, trebalo da imaju diplomu ekvivalentnu master diplomi po Zakonu o visokom obrazovanju, čak i ako bi studije nastavili po Bolonji.
        Suludo je da stari student petogodišnjih studija koji pređe na Bolonju dobije diplomu osnovnih studija koje po Bolonji traju 4 godine. Isto važi i za stare studente četvorogodišnjih studija, ali sam ove prve naveo jer je primer očigledniji.
        Naravno, to je moje mišljenje zasnovano na tumačenju člana 149. Zakona o visokom obrazovanju iz 2018. godine, koji regulišu stečene stručne, akademske, odnosno naučne nazive.
        Ako nije tako, stari studenti bi trebalo da se bore za to.

  69. Stari studenti bi posle 30. septembra 2019. godine (za integrisane studije iz polja mdeicinskin nauka posle 30. septembra 2020. godine) mogli da nastave studije po novom planu i programu, tj. po Bolonji.
    Dakle oni se ne bi ponovo upisvali na studje, pa da im položeni ispiti budu priznati i određeno koje još treba da polože, već bi nastavili studije započete po prposima koji su važili do 10. septembra 2005. godine.
    To znači da bi završetkom osnovnih studija stekli naziv koji je izjendačen sa akademskim nazivon master (studije drugog stepena).
    Moj savet vam je da pažljivije čitate propise, a ne da se izlićete sa nekim izjavama tipa da se krši Ustav, da ćete ako nastavite stduije po Bolonji nakon završetku dobiti diplomu nižeg stepena, da je neko protiv vas itd.
    Nisu mi poznati uslovi prelaska na Bolonju, jer to u praksi nije ni zaživelo.
    Pokušajte da se izborite za proudžetak bar za još neko vreme, a ako ne uspete, onda se borite za jednostavniji postupak prelaska na Bolonju, za manji broj ispita, mogućnost lakšeg postupka polaganja ispita, ukidanja plaćanje produžetka aspolventskog staža ili bar niže cene istog itd.
    Isto tako treba da budete spremni da ako suviše odužite sa studiranjem, opet može doći do promene plana i programa, ali da vam se da rok da po onom koji dobijete imate za završetak namanje 4, 5 odnosno 6 godina, u zavisnosti od dužine trajanja studija koje ste upisali, tj da budete tretirani kao studenti koji su odslušali poslenju godinu studija, a nisu obnovili ni jednu.
    Potpuno razumem vaše nezadovoljstvo, ali nisam za paušalne i ishitrene ocene. Međutim, potrebna je temeljna anliza, a potom akcija. Analitirajte svako sebe. Koliko je ko učinio da do ovoga ne dođe? Zapitajte se gde ste to omanuli, pa ćete onda videti da ste svi pomalo krivi i da niko nije baš sasvim nedužan.
    Ako spustite loptu i budete racionalni možete dobiti mnogo više nego ako tvrdoglavo pokušavate da dobijete nešto za šta su šanse gotovo nikakve. Konstruktivnost i sardnja, a ne peticije i napadi.

Ostavite komentar


Društvo

Naslovna strana

Naslovna strana za 27. i 28. april 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Minja Miletić, TV novinarka

Svaki novi dan počinjem čitanjem dnevnog lista Danas.