Najveći grad na severu Bačke ovih dana obeležava značajan jubilej u razvoju grada, ukupno 110 godina postojanja gradskog saobraćaja. Prvi tramvaji, i to na električni pogon, uvedeni su još 1897. godine, po čemu je Subotica tada prednjačila u ovom delu Evrope – Beograd je električni tramvaj dobio tek osam godina kasnije, Segedin godinu dana posle Subotice, a Zagreb i Novi Sad posle 13 odnosno 14 godina.
Najveći grad na severu Bačke ovih dana obeležava značajan jubilej u razvoju grada, ukupno 110 godina postojanja gradskog saobraćaja. Prvi tramvaji, i to na električni pogon, uvedeni su još 1897. godine, po čemu je Subotica tada prednjačila u ovom delu Evrope – Beograd je električni tramvaj dobio tek osam godina kasnije, Segedin godinu dana posle Subotice, a Zagreb i Novi Sad posle 13 odnosno 14 godina. Glavni pokretač razmišljanja o tramvaju, tada najnaprednijem javnom gradskom prevozu u Evropi, bila je banja Palić i potreba da se ona poveže sa gradom, kako bi se olakšao dolazak turista do jezera. Taj način prevoza u Subotici bio je jedini čitavih tridesetak godina, kada se uvode prvi autobusi. Oni tramvaje definitivno zamenjuju 1974. godine, i tada se ovaj vid saobraćaja potpuno ukida.
Deset miliona putnika
Danas autobusi Suboticatransa prevoze putnike na devet gradskih, šest prigradskih, deset međugradskih i dve međunarodne linije. Godišnje autobusi subotičkog gradskog prevoznika pređu 4,7 miliona kilometara, i prevezu 10,4 miliona putnika.
Subotički gradski prevoznik je najpre bio privatna firma, a kasnije, posle rata, postaje prepoznatljiv kao GSP, da bi 1967. godine promenio ime u današnje – Suboticatrans… Poslednja decenija u radu Suboticatransa, nakon teških i kriznih devedesetih, obeležena je značajnim ulaganjima u razvoj preduzeća. Vozni park je obnovljen sa 40 novih, savremenih vozila, uz istovremena ulaganja u remont postojećih, kroz razne uređaje, aparate, ali i u renoviranje i kompjuterizaciju poslovnih objekata i gradskih stanica.
Tokom ovih jedanaest decenija postojanja Suboticatrans je, i pored neizbežnih primedbi i zamerki građana, dokazao da spada u bolja preduzeća u ovoj branši. Za zemlju u kojoj je kašnjenje vozova i drugih javnih prevoznih sredstava normalna stvar, i u kojoj su gradski vozni redovi gotovo nepoznata kategorija, zvuči neverovatno da subotički gradski autobusi poštuju raspored polazaka. Vozila su uglavnom pristojna, a gužve se obično smatraju vanrednim situacijama. Kada je međumesni saobraćaj u pitanju, Suboticatrans nastoji da prati evropske standarde, a najnoviji hit su „volvo“ autobusi koji na evropskim autoputevima bez problema voze „stotku“.
Ipak, mnogi građani (pogotovo oni koji nisu iskusili kako izgleda vožnja u prebukiranim „ikarbusovima“ u raspadanju), imaju šta da zamere svom gradskom prevozniku, naročito kada ga porede s prevozom u evropskim zemljama. Zamera mu se i na ceni, koja iako dotirana iz gradskog budžeta, i niža nego u drugim, većim centrima, nije mali izdatak za prosečno siromašnog korisnika gradskog prevoza.
No, uprkos takvim kritikama, činjenica je da je tradicija kvalitetne usluge i profesionalnosti udarila dobar temelj radu ovakve službe, koja bi svakako bila još bolja kada bi gradska vlast dozvolila da se ovo njeno preduzeće izloži konkurenciji. O tome rukovodstvo grada ne želi ni da razmišlja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


