foto FoNet Aleksandar BardaAdvokat i poslanik Srpske napredne stranke Vladimir Đukanović predložio je da se blokiranje puteva uvede kao posebno krivično delo, a sagovornici Danasa ocenjuju da je ovo pokazatelj toga da bi vlast najradije sudila po partijskim kriterijumima, kao i da u Krivičnom zakoniku ima i previše krivičnih dela koja se ne procesuiraju kako treba. Čak i oni koji ne podržavaju blokade saobraćaja kažu da je ovakva mera nepotrebno represivna.
Đukanović je naveo da bi rado državi predložio izmene Krivičnog zakonika i uveo kao ozbiljno krivično delo pokušaj blokiranja autoputeva i magistralnih puteva, pruga, aerodroma, luka, i to sve sa kaznama u rasponu od šest meseci do pet godina zatvora uz, kako je rekao, prilično izdašnu novčanu kaznu koju bi okrivljeni morao da plati.
Advokat Jovan Rajić na ovo kaže da bi Đukanović, sudeći po njegovim izjavama, najradije uveo „preki partijski sud“.
„Onda on, Maja Gojković i Vučević, kao istaknuti pravnici, u tročlanom veću, mogu po kratkom postupku da šalju na višegodišnje robije svakoga ko pljune na lik i delo i stane na senku najboljeg studenta u istoriji pravnog fakulteta. Mislim samo da im se svaki pokušaj dodatne represije u prethodnih osam meseci vraćao kao bumerang i da su sa svakom narednom budalaštinom poput ove bili za korak bliže svom političkom kraju“, kaže Rajić.
Nenad Ljubišić, predsednik Strukovnog udruženja policije „Dr Rudolf Arčibald Rajs“ se lično protivi blokadama, ali ipak, ovakav Đukanovićev predlog smatra nepotrebno represivnim.
„Razumem zabrinutost države zbog zaštite saobraćajnica, jer su one od ključnog značaja za svakodnevni život građana, ekonomsku stabilnost i funkcionisanje međunarodnog saobraćaja. Međutim, predlog da se uvede posebno krivično delo za blokade smatram previše rigoroznim i nepotrebno represivnim“, kaže Ljubišić.
Kako navodi, država je i do sada pokazala odlučnost u zaštiti javnog reda i saobraćajne infrastrukture.
„Policija je jasno i nedvosmisleno postavila granice preko kojih učesnici protesta ne smeju preći. Prekršajni i krivični okviri već postoje u našem zakonodavstvu i primenjuju se, što pokazuje da se red može sačuvati i bez dodatne kriminalizacije građanskog izraza“, kaže Ljubišić.
Prema njegovom mišljenju, blokade izazivaju široke negativne posledice, ne samo po ekonomiju Srbije, već i po interese drugih privrednih subjekata i država.
„Ja se kao građanin protivim takvoj praksi. Pravo na proteste i izražavanje nezadovoljstva mora biti zaštićeno, ali mora s druge strane biti i odgovorno, bez ugrožavanja prava drugih građana“, navodi Ljubišić.
Policijski zastavnik u penziji Milan Dumanović smatra da u važećem Krivičnom zakoniku već postoji dovoljno dela koja se mogu primeniti u sličnim situacijama, kao i da je jasno propisano kako ona treba da se procesuiraju kroz Zakon o krivičnom postupku.
„Već postoji mnogo krivičnih dela koja se ne procesuiraju. Vlasti bi trebalo da sprovode zakone koji već postoje, odnosno odredbe zakona, pa onda da dodaju nove. U Krivičnom zakoniku ima sasvim dovoljno krivičnih dela, samo je problem što niko ne postupa po njima, pogotovo od 2014. kada su naprednjaci preuzeli ceo sistem. Zakon treba primenjivati i na najvišim predstavnicima države, pa na dole, onda će sve biti u redu“, kaže Dumanović.
Ovo nije prvi put da pristalice vlasti iznose teško sprovodive predloge s ciljem da obeshrabre građane od blokiranja saobraćajnica.
Direktor Arhiva Vojvodine Nebojša Kuzmanović nedavno je gostujući na TV Informer predložio ukidanje pešačkih prelaza kako bi se olakšalo kažnjavanje građana koji blokiraju saobraćaj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


