Apel koji niko nije želeo da čuje 1Foto:Aleksandar Levajković / FoNet

Umesto krajem avgusta, ili početkom septembra, kako je zvanično najavljivano, agonija zaposlenih u Kompaniji Fijat-Krajsler automobili Srbija, okončana je minule sedmice.

 Agilni menadžment ove kompanije, prema čijem planu je ukidanje jedne, od tri, proizvodne smene i otpuštanje 900, od oko 3.200, zaposlenih u toj fabrici, bilo predviđeno nakon avgustovskog odmora, ovaj delikatan posao obavio je već u prvoj polovini jula. Jedna proizvodna smena ukinuta je pre 15-ak dana, dok je između 700 i 750 radnika FCA Srbija, koji su dobrovoljno, ili pod pritiskom, sad je već svejedno, prihvatili da uz otpremnine koje su se, u zavisnosti od godina staža, kretale od 4.800 do 12.000 evra, napuste fabriku. Kako je najavljeno nadoknade iz socijalnog programa biće im isplaćene 28. jula.

 Ako je suditi prema izjavi Silvije Varneti, generalne menadžerke FCA Srbija, koju je dala posle sastanka sa mandatarom za sastav nove srpske vlade Aleksandrom Vučićem, socijalni program u kragujevačkoj fabrici uspeo je „u potpunosti“. Potom se više nije oglašavala. Čak ni da zvanično saopšti koliko je kragujevačkih radnika prihvatilo taj „u potpunosti uspeli socijalni program“. A trebalo je. Jer, posao menadžmenta jedne fabrike je i da javnosti saopšti koliko je radnika ostalo bez posla. Umesto menadžmenta FCA Srbija koji se, reklo bi se, poneo nepristojno ignorantski, pre svega prema kragujevačkoj, ali i najširoj domaćoj javnosti, podatke o broju onih koji su u kragujevačkoj fabrici automobila i njenim kooperantskim firmama (Manjeti mareli, DŽonson kontrol, Sidžit i PMC) ostali bez posla, (in)direktno su saopštili čelnici Sindikata FCA Srbija. Oni su potvrdili da je u FCA Srbija ostalo oko 2.500 radnika, te da je u kooperantskim preduzećima, u kojima je nakon ukidanje jedne proizvodne smene u fabrici automobila proizvodnja smanjana gotovo za trećinu, posao izgubilo oko 600 trudbenika. Kragujevac je tako, od sredine minule nedelje, „bogatiji“ za više od 1.300 novih radnika bez posla, a sindikalci FCA Srbija su „sa gorkim ukusom u ustima, morali da saopšte da je socijalni program završen“, priznajući pritom da je bilo svakojakih pritisaka na radnike, čime se, neretko, odstupalo od proklamovanog principa „dobrovoljnosti“ i (in)direktno pristupalo pravljenju spiskova tehnološkog viška. Čelnici Sindikata nisu, međutim, rekli šta su preduzeli kako ne bi imali onaj „gorak ukus u ustima“, odnosno da li su bar pokušali da spreče faktično otpuštanje više od 1.300 radnika, kao i pritiske kojima su mnogi od njih, tokom dvonedeljnog izjašnjavanja, bili izloženi.

Ne može se, međutim, negirati da rukovodstvo Sindikata FCA Srbija nije, godinama unazad, apelovalo na Vladu Srbije, pre svega na premijera Aleksandra Vučića, da obrate pažnju na situaciju u kragujevačkoj fabrici automobila. Tim pre što je država Srbija (su)vlasnik, sa 33 odsto kapitala te fabrike, koja je zbog konstantnog pada prodaje „fijata 500L“, sve češće slala radnike na prinudne odmore. Na sve apele i upozorenja, kao i na pozive da poseti kompaniju FCA Srbija, koja je najveća industrijska investicija u Srbiji realizovana u prethodnih nekoliko decenija (vredna oko 1,3 milijarde evra), i ubedljivo najveći izvoznik, premijer Vučić je odgovarao – „mudrim“ ćutanjem. Nije reagovao ni na poruke da bi trebalo da ode u Torino i da sa top menadžmentom Fijat-Krajsler Grupacije započne pregovore o proizvodnji još jednog modela automobila u Kragujevcu. Ćutao je i kad su ga prozivali zbog toga što država Srbija, ni četiri godine nakon početka proizvodnje „fijata 500L“, nije ispunila ugovornu obavezu prema italijanskom partneru, vezanu za završetak auto-puta od Kragujevca do Koridora 10. Reagovao je tek kada je „dogorelo do nokata“ i kad je oko 5.000 radnika zapretilo izlaskom na ulice.

Sada je njih nešto više od 1.300 zaista na ulici, odnosno na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, sa otpremninama koje su više jednokratna novčana pomoć, nego finansijska podrška do dobijanja novog posla, jer u Kragujevcu i širem okruženju investicija, pa prema tome ni novih radnih mesta, nema ni na vidiku. Imajući sve to u vidu, mandatar Aleksandar Vučić i Vlada na čijem je čelu, i te kako snose veliki deo odgovornosti za otpuštanje više od 1.300 radnika. Niko ne tvrdi da su mogli da spreče većinskog vlasnika da, u skladu sa surovim zakonitostima tržišta, pribegnu i smanjenju broja zaposlenih, ali se ukazuje i na to da su nadležni u Vladi bili u obavezi da, kao predstavnici suvlasnika kompanije, učine sve da fabrika ne dođe u ovako nezavidnu poziciju. Iz FCA Srbija se sada može čuti da oprema za proizvodnju „punta“ kupi prašinu u fabrici, iako je obnavljanje izrade tog modela za domaće i okolna tržišta zvanično najavljivano do pre dve godine. Ukazuje se i na to da se „grande punto“ u Fijatu proizvodi u malim serijama, te da je i taj model mogao da izlazi iz pogona kragujevačke fabrike, čime bi, eventualno, moglo da bude sprečeno masovno otpuštanje radnika. U Sindikatu FCA Srbija se nadaju da će se uskoro ponovo sresti sa Vučićem koji bi, prema dogovoru sa prethodnog sastanka, trebalo da im prenese detalje razgovora sa izvršnim direktorom Grupacije Fijat-Krajsler za Evropu Alfredom Altavilom, koje „nije mogao da saopšti javnosti“. Bolji poznavaoci ove problematike smatraju, ipak, da je Vučić o razgovoru sa Altavilom već rekao sve što je imao da kaže, odnosno da u Torinu nije čuo ništa novo u vezi sa perspektivom FCA Srbije u naredne dve godine (do isteka ugovora države Srbije i Fijata o formiranju zajedničke kompanije).

 

O novom modelu krajem 2018.
Spekuliše se da je premijeru Vučiću u Torinu saopšteno da je odluka o ukidanju jedne od tri proizvodne smene i otpuštanju više stotina radnika u FCA Srbija (i još nekoliko stotina u kooperantskim firmama) definitivna, što znači da proizvodnja još jednog modela, koja bi obezbedila uposlenost kapaciteta u kragujevačkoj fabrici, bar u dogledno vreme, neće startovati. S druge strane, gotovo je izvesno da će, krajem 2018, novi model biti jedna od ključnih tema novih pregovora predstavnika države Srbije i Grupacije Fijat-Krajsler. Do tada će tržištu biti ponuđen redizajnirani model „fijat 500L“.

„Optimistična“ računica
U finišu izjašnjavanja radnika o socijalnom programu menadžment FCA Srbija prihvatio je da se broj zaposlenih svede na 2.450, koliko ih je i predviđeno Ugovorom o formiranju zajedničke kompanije, koji su u septembru 2008, potpisali Vlada Srbije i Fijata. Prema toj računici iz fabrike je otišlo između 150 i 200 radnika od ugovorom predviđenog broja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari