Foto: Shutterstock/HitraUdruženje za zaštitu potrošača Efektiva pozvala je građane na novi bojkot velikih trgovinskih lanaca u trajanju od pet dana i uputila savete potrošačima gde da se snabdevaju tokom tog perioda i kako da menjaju navike.
Ideja je da se sprovede bojkot u trajanju od ponedeljka, 10. februara do petka, 14. februara.
Predsednik ovog Udruženja Dejan Gavrilović kaže za Danas da gledajući samo brojke nakon prvog bojkota i poredeći ih sa bojkotima ostalih zemalja, mi smo bili nešto malo manje uspešni nego ostali.
„U Severnoj Makedoniji je bio 46 odsto niži promet, u Crnoj Gori i Hrvatskoj oko 50 odsto ili malo više. Oni su uspeli da prepolove promet, a mi smo tu negde iznad trećine“, objašnjava on.
Međutim, kako navodi, u Srbiji je situacija drugačija i narod je malo drugačiji, a i mediji nisu u punoj meri podržali bojkot.
„U Hrvatskoj je HRT najavljivao bojkot, a RTS u Srbiji nije. Dve najgledanije televizije kod nas se nisu bavile time“, ukazuje Gavrilović.
On podseća da su u Crnoj Gori i Hrvatskoj i premijeri podržali bojkot, a kod nas se niko od zvaničnika nije oglasio.
„To bi sigurno jednom delu građana dalo podstrek da pristupe bojkotu“, smatra naš sagovornik.
Gavrilović kaže i da su dobili dosta informacija da ljudi nisu znali po nekim gradovima za bojkot.
„S obzirom na sve te oklonosti, mislim da je rezultat dobar sa oborenim prometom od 37 odsto“, ističe on.
Kako dodaje, trgovinski lanci nisu ništa promenili nakon bojkota.
„Na novi bojkot pozivamo upravo zato što se ništa nije desilo i zato što su neki lanci čak povećali cene. Očigledno je vreme da se preduzme nešto malo ozbiljnije. Nismo ništa menjali, istih pet trgovnskih lanaca se bojkotuje“, naglašava Gavrilović.
Bojkot, kao promena navika
Gavrilović za Danas objašnjava da postoje alternative za kupovinu.
„Male prodancie, manji lanci izvan Beograda, pijace, specijalizovane radnje za sir, suhomesnato i slično. Postoje i drugi lanci u Beogradu koje ne bojkotujemo, jer imaju nešto niže cene“, navodi on.
Iz Efektiva su objavili i savete potrošačima.
Oni poručuju da bojkot prodrazumeva promenu navika potrošača, a ne samo uzdržavanje od kupovine pojedinim danima.
„Bojkot nije kada napuniš rezervoar gorivom, voziš se tih nedelju dana, koliko traje bojkot, a onda kad potrošiš, sipaš opet pun rezervoar. Bojkot je promena navika. Ostavi auto i kad god možeš, koristi alternativu. Hodaj, koristi javni prevoz, bicikl“, objašnjavaju oni.
To se ondosi i na kupovinu u trgovinskim lancima.
„Nemoj da kupiš hrane za tri dana, da bi naredna tri mogao da bojkotuješ tu istu radnju. Nađi alternativu. Mala radnja, pijaca, direktan proizvođač. Ima ih koji donose to što proizvedu, na kućnu adresu“, pojašnjavaju iz Efektive.
Doručak može da se kupi u pekari, navode oni.
„Za ručak možeš da kupiš kod Rusa, na pijaci, piljarnici, mesari. Ima onih specijalizovanih radnji koje, recimo prodaju samo mlečno ili hranu iz Mađarske. Nema logike da živiš u Subotici i da nemaš alternativu“, poručuju.
Oni smatraju da svako može pet dana bez sokova, slatkiša, grickalica i suvog vrata i dodaju da im to već smanjuje prihod.
„Ima malih radnji ili manjih lanaca, naročito van Beograda, koji su povoljniji. Kupi kod njih za pet dana ono najbitnije, ostalo ćeš se snaći. Neka je i ista cena, kupi kod njih, nemoj kod ovih koje bojkotujemo. Na kraju, imaš i ove koje ne bojkotujemo. Kupi bilo gde, samo nemoj kod ovih pet“, naglašavaju iz Efektive.
Na kraju, oni navode da ako neko u kraju nema male radnje, nema auto, ni javni prevoz, a „leva noga ga boli“ pa ne može ni da hoda, neka uđe onda u neki od ovih marketa pored zgrade i kupi.
„Ali bar gledaj samo osnovno i da bude na akciji“, poručuju iz Efektive.
Oni podsećaju da targetiraju pet najvećih trgovaca sa idejom da oni spuste cene i da će onda svi drugi za njima.
„Zato nismo bojkotovali Aromu, Aman, Gomex… Nije ni logično da ih sve stavimo na spisak, onda je stvarno pitanje gde jesti“, objašnjavaju.
Ako mi promenimo navike i lanci će, tvrde oni.
„To će i trgovcima promeniti navike, odustaće od visokih cena, kada prometi krenu trajno da padaju“, ukazuju iz Efektive.
Oni dodaju da sve zavisi isključivo od potrošača.
„Hoćeš li da te pljačkaju ili nećeš? Ako nemaš rešenja i nastavićeš po starom, onda nemoj da prigovaraš da je trebalo drugačije, ovako ili onako. Ćuti i plaćaj“, zaključuju iz Efektive.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


