foto (BETAPHOTO/MILAN TIMOTIĆ)Železnički saobraćaj iz Beograda nudi putnicima polaske sa Prokopa, Zemuna i Novog Beograda ka destinacijama širom Srbije, ali i prema, za sada, jedinom međunarodnom odredištu – Baru. Novi red vožnje doneo je poneke izmene koje uključuju nove polaske, brze vozove i sezonske linije.
Prema informacijama sa sajta Srbija voza iz Beograda je moguće otputovati do Novog Sada, Vršca, Niša, Valjeva, Pančeva ali BG voz saobraća do gradskih opština poput Ovče, Mladenovca ili Zemun polja.
U železničkom saobraćaju u zavisnosti od lokacije i mesta koriste se Inter city vozovi, Regio voz, Regio ekspres, kao i Brzi voz.
Regio vozom iz Zemuna pa kroz Beograd centar može se otputovati do Niša, dok se u Mladenovac putuje BG vozom kojem je početna stanica takođe Zemun.
Iz Zemuna moguće je putovati i u Valjevo, ali je izuzetak taj što Regio voz koji ima liniju Beograd-Valjevo ne saobraća subotom, nedeljom kao ni državnim praznicima.
BG voz kreće se i ka Lazarevcu – takođe iz Zemuna. Sa iste stanice putuje se i u Pančevo Regio vozom, ali uz izuzetak: za Pančevo, tačnije stajalište Pančevo Vojlovica neće saobraćati nedeljom i državnim praznicima 18, 20. i 21. aprila, 1. i 2. maja i 11. novembra tekuće godine.
BG voz kada je u pitanju linija koja ide ka Batajnici ne saobraća vikendom i za ovogodišnje praznike. Polazi iz Ovče staje na stajalištu Beograd Centar i obrnuto – Iz Batajnice ka Ovči.
Od brzog voza do tišine na peronu
Dok neki gradovi imaju isključivo Regio vozove, do 1. novembra 2024. godine Novi Sad bio je poznat po brzoj saobraćajnici i brzim vozom Soko koji je 36 minuta putovao od Prokopa do stajališta „Novi Sad“.
Nakon pada nadstrešnice sa Železničke stanice u tom gradu, kada je poginulo 15 osoba, a dvoje teško povređeno obustavljeno je to stajalište, zatvorena je stanica, a saobraćaj je preusmeren na Petrovaradin.
Posle nesreće, građani širom Srbije organizuju brojne blokade i akciju „Zastani Srbijo!“ u kojoj na 15 minuta blokiraju saobraćaj i odaju počast poginulima u Novom Sadu, dok su se tome pridružili studenti i srednjoškolci blokiravši svoje fakultete i škole, a kasnije i prosvetari, poljoprivrednici i advokati.
Pored Inter city voza, poznatijeg kao Soko, saobraćaju Regio i Regio ekspres, koji putuju nešto duže – od 45 minuta do oko sat vremena.
Regio ekspresom i Regio vozom od Prokopa, građani se mogu voziti i do Šida, a iz Zemuna mogu putovati u Vršac – Regio vozom.
Sa stajališta Beograd centar, Regio vozom, može se otići i u Rumu i Sremsku Mitrovicu, a sa Inter city-jem u Zvornik, navodi se na redu vožnje na sajtu Srbija voz.
Pored posećivanja mesta koje se nalaze na severnijem delu Srbije i u okolini Beograda, moguće je posetiti i Zlatiborski okrug, odnosno grad Užice Regio vozom koji ne saobraća praznicima i nedeljom, a početno stajalište je Zemun. Takođe, postoji Inter city voz iz Novog Sada koji staje na Prokopu, a dalje saobraća ka Užicu.
Regio voz, saobraća i iz Zemuna za Prijepolje, ali i u Bar Inter city vozom, a to je jedina lokacija van granica koja se može posetiti vožnjom železnicom.
Kakvi su uslovi u vozu i da li imaju veću prednost od drugih prevoznih sredstava?
Član Udruženja ljubitelja železnice D.G. rekao je da nije najzadovoljniji železničkim saobraćajem zbog toga što su se, kako je ocenio, cene prevoza gotovo izjednačile sa autobuskim prevozom, kao i da se previše otkazuju polasci na sve strane, što zbog „defekta na garniturama, što zbog infrastrukturnih smetnji kod elektromotornih vozova a i loših pruga jer putovanja svuda traju duplo duže u odnosu na putovanje autobusom ili automobilom“
Kazao je da je čistoća vozova dosta bolja nego ranije, kao i usluge koje postoje, ali da pored komoditeta koje voz nudi, one mogu biti dosta opširnije u vidu osvežavajućih napitaka i namirnica putem automata i dodao da postoje važnije stvari koje treba prilagoditi putnicima a to je pre svega “red vožnje vozova i broj polazaka ka svim pravcima koji je u ovom trenutku devastiran zbog generalno loših pruga u Srbiji ali i manjka kadra na železnici”.
Naveo je da je mana i ta da bi trebalo da se ukine doplata od 500 dinara koja je uvedena kao sankcija za ulazak u voz bez karte jer smatra da jednostavno nije potrebna.

On je ocenio i da bi trebalo direktnim linijama povezati Beograd sa gradovima poput Kraljeva, Raške, Kragujevca, Kruševca i Zaječara kao i da je za tako nešto potrebno održavati železničku infrastrukturu kako bi se saobraćaj odvijao bezbedno i nesmetano.
Novi red vožnje počeo sa radom decembra 2024. godine
Novi red vožnje na srpskim prugrama, primenjuje se od 15. decembra 2024. godine, a kako se navodi na sajtu Železnica Srbije u putničkom saobraćaju planirano je 434 putničkih vozova dnevno a u teretnom je Ugovor o korišćenju javne železničke infrastrukture potpisan sa 18 železničkih prevoznika.
Kako piše na zvaničnom sajtu, u međunarodnom saobraćaju nastavlja da saobraća „noćni voz“ između Beograda i Bara na relaciji Zemun – Prokop – Bar – Prokop – Zemun.
„Kako je počela sa radom zajednička pogranična stanica Bijelo Polje, došlo je do korekcije vremena polazaka. Međunarodni putnički voz iz Zemuna polazi u 19.40 sati, iz Beograd centra u 20 časova i stiže u Bar u 6 časova 54 minuta. Polazak iz Bara je u 20.10 sati, a dolazak u Zemun planiran je u 7 časova 26 minuta“, navodi se na sajtu.
„Dnevni voz“ od Subotice do Bara saobraćaće samo u sezoni i to od 13. juna do 14. septembra 2025. godine, sa presedanjem putnika u stanici Bijelo Polje. Kako se navodi, polazak iz Subotice je u 8.04, a sa Prokopa u 9.45, dok se dolazak u Bar očekuje u 21.10. Van letnje sezove taj voz saoraća na relaciji Novi Sad – Užice – Novi Sad.
Na sajtu Železnice Srbije navodi se da su u unutrašnjem putničkom saobraćaju najveće novine koje se tiču vožnje kroz Beograd i iz Beograda te da umesto nekih putničkih, iz Beograd centra ka Sremskoj Mitrovici i Šidu saobraćaju brzi vozovi, zatim da vozovi koji su se kretali po prošlom redu vožnje iz Pančevo Vojlovice i saobraćali do Pančevačkog mosta (dunavski kolosek), po novom Redu vožnje saobraćaju na relaciji Pančevo Vojlovica – Pančevo varoš – Beograd centar – Zemun i obratno.
„Iz Pančevo Vojlovice ima devet polazaka i iz Pančevo varoši jedan. U suprotnom smeru ima 10 polazaka – sedam polazaka iz Zemuna i tri polaska iz Beograd centra“, navodi se na sajtu.
Kada je u pitanju BG:VOZ, organizacija saobraćaja i broj polazaka u skladu su sa prošlogodišnjim redom vožnje, a takva organizacija železničkog saobraćaja na prugama važiće do 13. decembra 2025. godine.
Najpopularnije destinacije iz Beograda i cene karata
U Srbijavozu kažu da je u protekle četiri godine, zahvaljujući nabavci novih, modernih voznih sredstava, a posebno, kako je istakla, nakon rekonstrukcije pojedinih pružnih pravaca, osim za lične i poslovne potrebe, putovanje vozom postalo uobičajeno i u turističke svrhe.
Neke od najpopularnijih destinacija za putnike iz Beograda u 2024. godini su bile Beograd centar – Novi Sad / Petrovaradin (od 01.11.2024. saobraćaj se odvija od / do stanice Petrovaradin), kao i putovanje u Sremske Karlovce. Iz Beograda se prošle godine putovalo i u Vršac, Valjevo, Užice i Jagodinu.
Cene karata za ta putovanja, osim od destinacije, zavise i od ranga voza koji se koristi, pa su tako iz Srbija voza naveli cene za pomenute pravce koji se odnose za putovanja u jednom pravcu i u drugom razredu, a čije karte se kupuju na blagajni.
Za putovanje sa stanice Beograd centar za Novi Sad / Petrovaradin, cena karte za Regio voz iznosi 494 dinara, za Regio ekspres 574, za Inter regio 694, a za Inter siti 734 dinara.
Putovanje u Sremske Karlovce Regio vozom iznosi 448 dinara, a Regio ekspresom 528. Ukoliko se uputite iz Zemuna u Vršac, karta će iznositi 632 dinara, a ukoliko se putuje sa stanice Beograd centar ka pomenutom gradu, karta će biti 540 dinara.
Regio vozom iz Beograda može se za 632 dinara stići u Valjevo, a u Užice za 960, dok je do tih gradova moguće putovati i Inter regio vozom čije karte iznose 712, odnosno 1040 dinara.

U Jagodinu se može krenuti iz Zemuna kao i sa stanice Beograd centar odnosno Prokop. Cena karte iz Zemuna Regio vozom iznosi 800 dinara, dok je Inter regiom 80 dinara skuplja. Ukoliko se pak putuje sa Prokopa, cena će biti 720, odnosno 800 dinara.
Iz Srbija voza podsetili su i da putnici za onlajn kupovinu karata ostvaruju popust od 10 odsto, da je korisnicima SRB PLUS i PIO kartica omogućena povlastica od 30 odsto, a ukoliko ti putnici kartu kupuju onlajn ostvaruju dodatan popust od 10 odsto.
Putnicima je, kako ističu u Srbija vozu, omogućen i popust od 20 odsto na povratnu kartu, ali su u obavezi da prilikom kupovine povratne karte naglase tačan broj voza i datum putovanja – i za odlazak i za povratak.
Nove linije koje se očekuju u toku 2025. godine
U toku su radovi na modernizaciji i izgradnji pruge Niš – Brestovac. Očekuje se uskoro da se pruga otvori za redovan saobraćaj vozova za prevoz putnika, pa se može očekivati uspostavljanje saobraćaja na relacijama Niš – Leskovac – Niš, kao i vozova Aleksinac – Niš- Leskovac i obratno. Na navedenim relacijama je planiran saobraćaj Inter siti i Regio vozova.
Osim toga, u toku su radovi na modernizaciji i izgradnji pruge Novi Sad – Subotica. Kada se stanica Novi Sad otvori za saobraćaj i završe radovi na modernizaciji i rekonstruciji pruge Novi Sad – Subotica, očekujemo da se pruga otvori za redovan saobraćaj vozova za prevoz putnika, i uspostavi saobraćaj na relaciji Novi Sad – Subotica, odnosno od Beograd Centra do Subotice. Na navedenim relacijama je planiran saobraćaj Inter siti, Inter regio i Regio vozova.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


