foto: Shutterstock/GorodenkoffIndeks ekonomske klime u Srbiji za drugi kvartal ove godine je pesimističan i najniži od pandemije izazvane koronavirusom 2020. godine.
Indeks ekonomske klime predstavlja kompozitni indikator čija je svrha da prikaže stavove proizvođača i potrošača o ekonomskim kretanjima i ekonomskoj stabilnosti.
Budući da uvid u očekivanja ekonomskih subjekata može biti važan signal promene ekonomskih kretanja, ovaj indikator se često koristi za procenu ekonomske situacije, za kratkoročne prognoze, u naučne i analitičke svrhe, kao i za međunarodna poređenja i kreiranje ekonomskih politika, navodi se u izveštaju „Trendovi“ Republičkog zavoda za statistiku.
Indeks ekonomske klime u Srbiji u drugom kvartalu 2025. godine, sa vrednošću od 90,2, beleži pad od 6,6 p. p. u odnosu na prethodni kvartal, a što je ujedno i najniža vrednost Indeksa nakon 2020. godine, koju je obeležila pandemija koronavirusa.
Vrednost indeksa odražava pad očekivanja u svim sektorima: najviše u sektoru usluga, gde je zabeležen pad od 5,1 p. p., a zatim i u sektorima industrije (-3,9 p. p.), građevinarstva (-2,9 p. p.), potrošnje (-1,2 p. p.) i trgovine na malo (-1,1 p. p.).
Indikator poverenja prerađivačke industrije
Indikator poverenja prerađivačke industrije u drugom kvartalu 2025. beleži pad od 3,9 p. p. u odnosu na prethodni kvartal, pri čemu je za 6,8 p. p. ispod dugoročnog proseka.
Vrednost ovog indikatora odražava pesimizam privrednika u pogledu očekivane proizvodnje u narednom tromesečju (-12,3 p. p.), dok je nešto optimističnija situacija kada su posredi ocene zaliha gotovih proizvoda (+1,1 p. p.) i trenutnih porudžbina ( +1,9 p. p.).
Indikator poverenja usluga
Indikator poverenja usluga sa vrednošću od -3,3 odsto, u drugom kvartalu 2025. godine, beleži pad za 5,1 p. p. u odnosu na prethodni kvartal, pri čemu je za 9,9 p. p. ispod dugoročnog proseka.
Pad beleže ocena potražnje (-9,5 p.p.), kao i ocena ekonomske situacije u prethodnom tromesečju (-6,7 p. p.), dok su nešto pozitivnija očekivanja u pogledu potražnje u narednom tromesečju (+1 p. p.).
Indikator povrenja trgovine na malo
Indikator poverenja trgovine na malo u drugom kvartalu 2025, sa vrednošću od 9,9 odsto, beleži pad od 1,1 p. p. u odnosu na prethodni kvartal, pri čemu za 1,1 p. p. prevazilazi dugoročni prosek (8,8 odsto).
Kretanje ovog indikatora odražava pad očekivane poslovne aktivnosti u naredna tri meseca (-1,9 p. p.), kao i ocene poslovne aktivnosti u poslednjem tromesečju (-0,1 p. p.), nasuprot oceni trenutnih zaliha, koja beleži neznatan rast (za 1,2 p. p.).
Indikator poverenja građevinarstva
Indikator poverenja građevinarstva, sa vrednošću od -6,5 odsto u drugom kvartalu 2025, beleži pad u odnosu na prethodni kvartal za 2,9 p. p., pri čemu je iznad dugoročnog proseka za 2,5 p. p.
Vrednost ovog indikatora odražava pad očekivanja kod obe komponente, i to u pogledu zaposlenosti u naredna tri meseca (za 4,3 p. p.) i ocene trenutnih porudžbina ( za 1,4 p. p.).
Indikator poverenja potrošača
Indikator poverenja potrošača u drugom kvartalu 2025. beleži pad za 1,2 p. p. u odnosu na prethodni kvartal, ali i dalje
prevazilazi dugoročni prosek za 0,4 p. p.
Vrednost ovog indikatora odražava najveći pad u pogledu ocene finansijske situacije poslednjih godinu dana (-5,7 p. p.), a zatim i finansijske situacije narednih godinu dana (-1,3 p. p), dok su nešto pozitivnija očekivanja u pogledu ekonomske situacije u narednih godinu dana (+0,2 p. p.), i u vezi sa velikim kupovinama u narednoj godini (+2,1 p. p.).
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


