Srbija bi već u aprilu mogla da dobije dozvolu za direktne letove ka Sjedinjenim Američkim Državama (Kategoriju 1), nakon što vazduhoplovne vlasti te zemlje krajem marta budu obavile kontrolu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje avio-saobraćaja sa tom zemljom, kaže u intervjuu za Danas Milan Živanović, vršilac dužnosti direktora Direktorata za civilno vazduhoplovstvo.


Srbija trenutno ima Kategoriju 2 američkih vlasti. Dokle se stiglo sa planovima za dobijanje Kategorije 1?

Njihova tehnička ekipa je na naš poziv u februaru prošle godine bila u Beogradu i obavila ozbiljne višednevne inspekcije i dali su nam vrlo visoku ocenu uz neke male primedbe oko regulatornih stavki, koje smo korigovali tokom 2013. godine. Posle toga smo dogovorili da njihova komisija dođe 24. marta, kada će dati konačnu ocenu našeg sistema. Mi smo ispunili sve tehničke uslove, tako da bez ikakve bojazni očekujemo tu posetu i nadamo se da ćemo tada konačno dobiti Kategoriju 1, koja je uslov za uspostavljanje saobraćaja sa Amerikom. Posle posete njihove komisije, potrebno je oko mesec dana da se završi čitava procedura oko toga. Inače, za uspostavljanje letova za Ameriku postoji veliko interesovanje, jer Srbija tamo ima snažnu dijasporu, koja kao jedan od glavnih zahteva ima upravo uspostavljanje direktne avio-linije.

Da li je prevaziđen problem sa otvorenim nebom, koji se pojavio jer je iz EU Srbiji zamereno što u Er Srbiji Etihad ima upravljačka prava?

Tu nema nikakvih problema zato što je Direktorat obavestio Evropsku komisiju o stvarnoj i upravljačkoj strukturi u Er Srbiji. Mi smo sada na kraju prve faze Sporazuma o otvorenom nebu, u kojoj je ovakav način organizacije potpuno zadovoljavajući, zato što je Srbija većinski vlasnik firme.

Ulazak u drugu fazu se poklapa sa istekom petogodišnjeg perioda na koji su upravljačka prava preneta na Etihad?

Otprilike tako. Mi bismo relativno brzo mogli da uđemo u drugu fazu, ali rok za implementaciju je ulazak u Evropsku uniju. U ovoj fazi, nema nikakvih problema. Inače, što se tiče vazdušnog saobraćaja, mi smo već u EU. Direktorat kontrolišu Evropska komisija i međunarodne vazduhoplovne organizacije. Prošli smo dve ozbiljne inspekcije i dobili smo maksimalne ocene. Jedna je bila u aprilu i bavila se implementacijom regulative oko izdavanja dozvola za pilote i vazduhoplovno osoblje. Taj propis je stupio na snagu u EU 8. aprila prošle godine, a kod nas samo tri dana kasnije. Oni su već 12. aprila bili kod nas i nisu mogli da sakriju da su bili više nego oduševljeni. U poređenju sa zemljama EU koje su implementirale taj pravilnik, mi smo bili među najboljim. To znači da sada kod nas dolaze ljudi iz Evrope i polažu ispite za dobijanje pilotskih dozvola. Kako radimo vidi se po izveštaju Evropske komisije o napretku Srbije u približavanju EU iz oktobra, gde se posebno apostrofira da smo u oblasti civilnog vazduhoplovstva napravili veliki iskorak i prvi put se u oblasti bezbednosti saobraćaja i dozvola pominje Direktorat civilnog vazduhoplovstva.

Smanjeni troškovi Direktorata

Živanović je na čelo Direktorata postavljen u januaru prošle godine i, kako pokazuju podaci, jedan od rezultata bilo je i značajno smanjenje troškova ove institucije. Tako je u periodu od 2011. do početka 2013. prosečna dnevna zaduženost Direktorata bila od 22 do 31 milion dinara, što znači da je Direktorat gotovo svakog dana bio u minusu. U avgustu 2013. prosečne dnevne pozajmice svedene su na nulu. Kako objašnjava Živanović, pad troškova postignut je delimično smanjenjem plata, ali i drugih troškova poput izdataka za službena putovanja, ugovore o delu i slično.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari