Na nedavno završenim konkursima za direktore 14 javnih i javno-komunalnih preduzeća u Nišu stiglo je čak 158 prijava. Velika navala na direktorske fotelje usledila je uprkos pretpostavci da će prednost imati kandidati vladajućih stranaka, kao i činjenici da ova preduzeća imaju ozbiljne dugove i kreditne obaveze, značajna nenaplaćena potraživanja i tehnološki višak od bar trećine zaposlenih, koje će morati da rešavaju.


U gradskoj Komisiji za izbor direktora javnih preduzeća kažu da je najveći broj zainteresovanih za direktorske fotelje u JKP Naisus, koje se bavi vodosnabdevanjem i u JKP Gradska toplana, za koje je stiglo čak 23, odnosno 20 prijava. Po 17 prijava stiglo je za mesto direktora JKP Gorica, koje se bavi održavanjem zelenih i drugih javnih površina, uličnom rasvetom i pogrebnim uslugama i JKP Parking servis. Šesnaest prijava stiglo je za mesto prvog čoveka Gradske stambene agencije, nadležne za rešavanje stambenih potreba građana, a 15 za isto mesto u Niš-stanu, koji se bavi održavanjem stambenih prostora. Za direktorska mesta u JKP Tržnica, koja brine o svim gradskim pijacama i JKP Mediana, koja se stara o gradskoj čistoći, stiglo je po 11 prijava.

Kako saznajemo, prijave je podneo 81 kandidat, što ukazuje da su se mnogi od njih prijavili na više konkursa, dok su se dvojica prijavila na svih 14. Očekuje se da će se Skupština grada o predlozima za izbor direktora javnih preduzeća izjašnjavati do kraja ovog ili početkom sledećeg meseca. Javni konkurs je raspisan na osnovu novog Zakona o javnim preduzećima, nakon što su godinama unazad direktori „birani“ bez konkursa, na sednicama Skupštine grada, na osnovu partijskih predloga.

– I sada je slično. Aktuelni „javni konkursi“ predstavljaju fingiranje prava svih građana da učestvuju na njima, a odlučivaće, zapravo, partijska pripadnost i podobnost „kandidata“. Kolač je već podeljen i po koalicionom sporazumu između SNS, SPS i URS tačno se zna koje gradsko javno preduzeće kome pripada. Ne mogu da tvrdim da se i pre konkursa precizno znalo koje će ličnosti biti direktori, ali se znao stranački i drugi profil direktora. Vrlo je moguće da je i sama navala na direktorska mesta fingirana, mada ne isključujem mogućnost da je izvestan broj nezaposlenih i obrazovanih kandidata odlučio da „pokuša“ da dođe do sigurnog i dobro plaćenog zaposlenja, rukovođen logikom da „ništa ne može da izgubi“ – kaže politikolog Jovan Živković za Danas.

Konkursi za direktore ovih preduzeća, inače, nisu bili jednoobrazni, već su uslovi koje su kandidati morali da ispune bili prilično različiti. U nekim preduzećima tražilo se da oni imaju Program razvoja preduzeća (JKP Objedinjena naplata) ili budu nestranačke ličnosti (Niška televizija), dok je u drugim bila dovoljna samo fakultetska diploma. Među takvim preduzećima je i „najpoželjniji“ Naisus, čiji direktor mora da ispuni samo jedan konkursni uslov – poseduje visoko obrazovanje stečeno na osnovnim, master, magistarskim ili doktorskim studijama. I radno iskustvo koje se traži je različito i iznosi od tri do pet godina, osim u slučaju JKP Tržnica, čiji direktor mora da ima deset godina radnog iskustva, od čega polovinu na rukovodećem položaju.

Prema nekim ocenama, ovakvi konkursni uslovi su u najvećem broju slučajeva „prilagođeni“ sadašnjim vršiocima dužnosti direktora, koji su imenovani od strane vladajućih stranaka nakon izbora, a do raspisivanja konkursa. Mada su se gradski čelnici u početku „zaklinjali“ da će javni sektor kroz konkurse biti departizovan, kasnije su se čule potpuno suprotne ocene, koje bi se mogle svesti na tezu da je „normalno da na čelu gradskih preduzeća budu kadrovi vladajućih stranaka koje nose odgovornost za njihov rad“.

„Manje“ interesovanje

Nešto manje konkursno interesovanje izazvalo je mesto direktora Direkcije za izgradnju grada, za koje se prijavilo osam kandidata, Aerodroma Niš – sedam i Objedinjene naplate – četiri kandidata. Najmanje zainteresovanih bilo je za direktorska mesta u Niškoj televiziji, Zavodu za urbanizam i Direkciji za javni prevoz, za koja su stigle po tri prijave.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari