epsfoto FoNet Ana Paunković

Hakerski napad na Elektroprivredu Srbije (EPS) je, najverovatnije, organizovala kriminalna grupa aktivna na Internetu, sa ciljem iznude novca putem “zaključavanja” servera tog preduzeća, saznaje Danas.

Hakerski napad do koga je došlo prekjuče, kako tvrdi naš izvor blizak EPS-u, za svoju metu je imao interni informacioni sistem koji se koristi u svakodnevnom radu.

Zbog toga, ali i mera zaštite koje su preduzeli stručni timovi u preduzeću, računari zaposlenih nisu bili u funkciji. Iz istog razloga potrošači koji su pokušali da plate ili provere svoje račune za struju onlajn, nisu to mogli učiniti.

Sumnja se da je reč o pokušaju sprovođenja klasičnog sajber kriminala kriptovanjem fajlova kojim bi se onemogućilo ali i kompromitovalo poslovanje EPS-a brisanjem podataka i prisvajanjem datoteka o klijentima.

Po svemu sudeći radi se o hakerskoj grupi koja ne poznaje način funkcionisanja Elektroprivrede Srbije te zbog toga napad koji je organizovala nije zaustavio rad preduzeća, bar kada je reč o osnovnoj delatnosti proizvodnje struje i njenoj isporuci potrošačima, te se nisu stvorili uslovi za sprovođenje planirane ucene.

Šta je bio cilj hakerskog napada na EPS? 1
Foto: Shutterstock/Dmytro Tyshchenko

Naime, svaka elektroprivreda, shodno prirodi svoje delatnosti, mora da funkcioniše i bez informacionog sistema. Postoje bezbedonosna pravila i protokoli iz perioda pre nego što je on uveden koji mogu da u svakom trenutku obezbede nesmetan rad elektroprivrednog preduzeća i zaštite ga od pokušaja sabotaže.

Shodno tome, osnovano se može pretpostaviti za iza hakerskog napada ne stoji strana obaveštajna služba ili neka druga profesionalna organizacija, koja bi bila upoznata sa načinom rada takvog sistema.

Sa druge strane, sajber kriminal predstavlja značajnu opasnost, te se velike i organizovane kompanije trude da svoje sisteme dovedu do najvećeg stepena bezbednosti, između ostalog koristeći usluge stručnih konsultanata, pa bi dodatne mere zaštite svakako trebalo da primeni i EPS.

Činjenica da je hakerska banda uspela da poremeti određene segmente rada preduzeća ipak pokazuje da “rupe” u bezbedonosnom sistemu očito postoje.

EPS nije prva energetska kompanija koja se suočila sa sajber kriminalom jer se prethodno isto desilo najvećem elektroprivrednom preduzeću u Sloveniji, Slovenačkim elektranama koje su bile meta “kibernetičkog napada” koji je počeo kasno uveče 22. a eskalirao u noći 25. novembra ali takođe nije ugrozio proizvodnju niti snabdevanje potrošača strujom.

Podsećanja radi, Elektroprivreda Srbije juče je saopštila da se oporavlja od nezapamćenog hakerskog napada, kripto tipa, koji ni na koji način nije ugrozio proizvodnju, niti snabdevanje električnom energijom, a nesmetano su se odvijale i sve aktivnosti trgovine strujom uz poštovanje preuzetih obaveza, saopštilo je to preduzeće.

U EPS-u navode da su preduzete sve zaštitne mere u cilju očuvanja sistema i bezbednosti podataka. Iz bezbednosnih razloga IT sistemi su stavljeni van funkcije sve dok IKT stručnjaci ne budu potpuno sigurni da je virus eliminisan.

– Apelujemo na strpljenje korisnika portala „Uvid u račun“, pošto je usled preduzetih zaštitnih mera otežan rad portala. O hakerskom napadu su obavešteni državni organi koji preuzimaju mere iz svoje nadležnosti – istakli su u Elektroprivredi Srbije.

Hakerski napadi na EPS su u javnosti primećeni tako što su građani pokušali onlajn da utvrde stanje svojih računa ali zbog aktivnosti sajber kriminalaca koje su se odrazile i na rad sajta u tome nisu uspeli. Nedugo posle toga preduzeće se oglasilo saopštenjem o hakerskom napadu.

Inače, iako računi za struju građanima stižu uglavnom do 15. ili najkasnije 17. u mesecu, ovoga puta to nije slučaj, što je među potrošačima izazvalo zbunjenost i zebnju.

Danas je o tome pisao krajem prošle sedmice a tada nam je naš izvor blizak EPS-u najavio da računi za električnu energiju na adrese potrošača u Srbiji neće stići pre ponedeljka, odnosno da najranije mogu biti isporučeni je dan posle izbora.

Jedan broj potrošača je pomislio da je u pitanju neko nepredviđeno kašnjenje poput onog kada računi za komunalije nisu stizali zbog štrajka poštara, međutim dodatnu uznemirenost izazivalo je to što ni oni potrošači koji struju plaćaju onlajn, na za to predviđenoj aplikaciji, nisu mogli da provere stanje svog računa.

Razlog je bila odluka da se računi na isporučuju pre okončanja izbora koji su održani u nedelju 17. decembra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari