Srbija ima oko 1.600 kilometara plovnih puteva, zbog čega je razvoj rečnog transporta strateško pitanje. I Evropa se sve više okreće tom obliku prevoza roba jer je ekonomičniji, bezbedniji i što je najvažnije, ne utiče na zagađenje okoline kao drumski transport. Upravo zato su svoj interes u brodogradnji našli i ljudi okupljeni u zrenjaninskom brodogradilištu Bomeks 4M, firmi koja je osnovana pre tačno godinu dana.

Srbija ima oko 1.600 kilometara plovnih puteva, zbog čega je razvoj rečnog transporta strateško pitanje. I Evropa se sve više okreće tom obliku prevoza roba jer je ekonomičniji, bezbedniji i što je najvažnije, ne utiče na zagađenje okoline kao drumski transport. Upravo zato su svoj interes u brodogradnji našli i ljudi okupljeni u zrenjaninskom brodogradilištu Bomeks 4M, firmi koja je osnovana pre tačno godinu dana. Za kratko vreme, ugovorena je izrada nekoliko rečnih brodova, a ovih dana gradnja u iznajmljenom brodogradilištu u Novom Bečeju, privodi se kraju i uskoro će se plovila uputiti ka svojim kupcima u Francuskoj i Holandiji. Prema rečima Milenka Lepovića, direktora brodogradilišta Bomeks 4M, na tržištu Evrope vlada prava jagma za brodovima i posla za brodograditelje će tek biti.

Objekat prema svetskim standardima

Projekat radi firma SM Inženjering, uz obavezu da pribavi sve potrebne dozvole od opštinske uprave. Na kompleksu treba da bude izgrađen navoz za brodove do 135 metara dužine, a predviđeno je da se izvlače i spuštaju brodovi teški do 2.200 tona za rečnu i prekookeansku plovidbu. U hali za proizvodnju predviđeno je sečenje limova plazmom s filterima za prečišćavanje gasova, što predstavlja novinu u domaćoj brodogradnji, jer u potpunosti ispunjava ekološke standarde. U pomoćnim halama radiće se montaža i spajanje delova brodova. Pored hale i navoza za brodogradnju, na kompleksu će se nalaziti upravna zgrada, kao i restoran i svlačionica za radnike, hala od 2.000 kvadratnih metara, u kojoj će biti izložena proizvodna ponuda Bomeks grupe i pristan međunarodnog karaktera.

– Samo u Kini ima 1560 brodogradilišta i sva su uposlena, a negde se na isporuke čeka i do tri godine. Ništa bolje nije ni u Evropi. Postojeća brodogradilišta su malih kapaciteta i porudžbina ima sve više, jer se obnavljaju unutrašnje flote. Procenjujemo da će u narednih desetak godina biti velika tražnja za svim vrstama plovila. Svoju šansu vidimo baš u brodogradnji, koja je čist izvozni posao i sa njim je i država na dobitku. U nekim zemljama država subvencioniše izvoz, daje bespovratna sredstva, ali kod nas to nije slučaj. Čak se i banke teško odlučuju da uđu u poslove sa ovom branšom. Zbog toga, od desetak brodogradilišta, koliko ih radi u Srbiji, nijedno ne isporučuje gotove brodove. Sva rade trupove, dok uglavnom holandske firme opremaju brodove i zarađuju velike pare na tome. Planiramo da to promenimo – brodogradilište Bomeks 4M je osnovano sa ciljem da se iz Srbije isporučuju gotovi brodovi. – kaže za Danas Lepović.

I ekologija i zaštita na radu

– Bilo je mnogo laičkih priča o izgradnji brodogradilišta i uticaju te proizvodnje na okolinu. Angažovali smo stručnjake Agencije za zaštitu životne sredine i uvrstili sva validna mišljenja u Studiju o uticaju na okolinu jer smatramo tu temu važnom. Čak je predviđeno da atmosferske padavine podležu prečišćavanju. Vodili smo računa o radnicima, tako da su plazme za rezanje čelika opremljene filterima za prečišćavanje vazduha. Kada je reč o Prirodnom rezervatu Carska bara, koji je od lokacije brodogradilišta udaljen oko 2,5 kilometra, zainteresovani smo da pomognemo razvoj turizma, ali konkretno a ne deklarativno kao do sada, o čemu svedoči i činjenica da je to mesto u ovom trenutku prilično zapušteno – kaže za Danas Milenko Lepović, direktor brodogradilišta Bomeks 4M.

Porinuće i isporuka rečnih barži, najavljeno ovih dana, označiće i zvanično novo ime među proizvođačima brodova u Srbiji. Svaki brod nosiće visoko postavljenu oznaku nove srpske firme, ističu u brodogradilištu Bomeks 4M čija se poslovna zgrada i proizvodna hala podižu nedaleko od Zrenjanina.
– Sa francuskim partnerom ( CFNR) potpisali smo ugovor o izgradnji četiri plovila, reč je o baržama za rasuti teret. S obzirom da nismo od osnivanja firme imali brodogradilište, zakupili smo bečejsko brodogradilište za izradu barži od 90 metara. Rok isporuke prve barže je 4. decembar i taj posao već privodimo kraju. Ukupna vrednost posla ugovorenog sa iznosi 4,5 miliona evra, ali je značajno to da su oni zainteresovani da prošire saradnju i kod nas izrade još tri broda i jedan gurač – ističe Lepović.
Prema njegovim rečima, druga barža uputiće se ka Regensburgu do 7. januara, nakon čega sledi isporuka još dva broda, a sav do sada dogovoreni posao okončaće se do maja naredne godine. Pored tog ugovora, brodogradilište Bomeks 4M je potpisalo ugovor sa holandskim kompanijama Salero i Kamaro o izgradnji brodova za rasuti teret, vrednosti 1,1 miliona evra i taj posao treba da se završi do kraja godine. Sa istim partnerima, potpisan je ugovor za još jednu baržu, u vrednosti od 800.000 evra a brod bi trebao da bude gotov do maja naredne godine. Brodogradilište Bomeks 4M, koje posluje u okviru domaće grupe Bomeks, čija je osnovna delatnost proizvodnja i prodaja vatrostalnog materijala i trgovina betonskim gvožđem, u fazi je izgradnje sopstvenog brodogradilišta. Lokacija brodogradilišta je u blizini Perleza, udaljenog 20 kilometara od Zrenjanina. Hala koja niče izlazi na put prema Beogradu dok se navoz dugačak 182 metra završava u plovnom koritu Begeja, koji predstavlja međunarodnu vodu. Lokacija je odabrana jer je urbanističkim planom opštine Zrenjanin pre 15 godina to određeno za rezervnu zonu u kojoj je moguća izgradnja brodogradilišta, a prednost je blizina Tise, koja je udaljena svega 7,5 kilometara. Izlaskom na tu reku, brodovi prevaljuju put od samo deset kilometara do Dunava, odakle se dalje kreću prema Crnom moru i zapadnoj Evropi.
– Naš cilj je da u prvoj godini rada novog brodogradilišta u Perlezu nastavimo izradu trupova, ali i započnemo izgradnju kompletnih brodova. Za to su nam potrebni stručnjaci. Naročito naši ljudi rasuti po stranim kompanijama u svetu. Pokretanjem novog brodogradilišta direktno ćemo da zaposlimo više od 300 radnika u proizvodnji i obradi čelika, zatim, desetine kooperantskih kuća za poslove elektrike, stolarije, farbanja, mašinskih poslova i stotine domaćih dobavljača. Realno je očekivanje da će se početni obrt od desetak miliona evra, povećavati – objašnjava Lepović i dodaje da je kamen temeljac za brodogradilište postavljen 10. juna ove godine a da će na šest hektara duž leve obale Begeja biti instalirana najmodernija postrojenja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari