Ni najpedantniji kragujevački hroničari ne mogu više da utvrde koje je po redu prošlonedeljno izjašnjavanje Zastavinih radnika o tome koju će varijantnu socijalnog programa ili otpremnine da prihvate, jer za njih u Fijatu nema posla. Ovoga puta do minulih božićnih praznika 1.400 od ukupno 1.566 zaposlenih u Zastavinoj Fabrici automobila koja faktički prestaje da postoji, opredeljivalo se za neku od opcija socijalnog programa, jer ih Fijat nije preuzeo.


Među prekobrojnima je više od 900 zaposlenih koje je Ministarstvo ekonomije, na osnovu konsultacija sa menadžmentom kompanije Fijat automobili Srbija (FAS) i sagledavanja kadrovskih potreba pojedinih preostalih Zastavinih preduzeća, proglasilo tehnološkim viškom. Uz to, na spisku je još oko 480 radnika koji su se tokom prošle godine odlučili da napuste preduzeće prema ranijem socijalnom programu. Oni su imali mogućnost da prihvate otpremninu od po 300 evra po godini staža ili od deset bruto plata, kao i nadoknade predviđene za zaposlene kojima je ostalo do dve godine do penzije i koji će taj period provesti na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje. U toj grupi su i oni koji su već stekli ili će uskoro steći uslov za državni dokup do pet godina staža uz odgovarajuću novčanu naknadu i određene mesečne prinadležnosti do sticanja uslova za penzionisanje. Do prošle srede, za neku od ovih opcija iz ranijeg i novog socijalnog programa izjasnilo se više od 1.300 prekobrojnih radnika Fabrike automobila, kojima je tokom toga dana počela i isplata otpremnina.

Od radnika koji nisu na spiskovima prekobrojnih, 54 bi trebalo da peuzme kompanija FAS koja je 1. februara prošle godine već angažovala 1.000 automobildžija, a do marta 2012. planira da uposli još oko 1.300 radnika. U Grupu Zastava vozila, koja i dalje postoji jer nisu privatizovani Zastava kamioni i Fabrika specijalnih automobila u Somboru, odlazi 60 radnika, a više desetina invalida rada prelazi u firmu Zastava INPRO koja odlukom Vlade Srbije postaje i regionalni centar za zapošljavanje i edukaciju osoba sa posebnih potrebama. Svi ostali radnici Fabrike automobila, aktuelnim izjašnjavanjem potpisali su rešenja o prestanku radnog odnosa i izjave o prekvalifikaciji, čime u stvari prihvataju prošlogodišnji i potvrđuju najnoviji socijalni program Ministarstva ekonomije. Fabrički sindikat je za to dao „zeleno svetlo“ uoči Nove godine, a dogovorom je, između ostalog, predviđeno da automobildžija koji su proglašeni za tehnološki višak, dobijaju otpremnine od po 300 evra po godini staža, uz obavezu da se do 15. januara prijave na evidenciju Nacionalne službe za zapošljavanje. Tu će u naredne dve godine, ukoliko su to prihvatili prilikom izjašnjavanja, biti obezbeđena mogućnost prekvalifikacije ili dokvalifikacije za eventualni posao kod nekog od Fijatovih kooperanata. Za vreme obuke, primaće mesečno 22.000 dinara u prvoj i 19.000 dinara u drugoj godini, a planirano je da program prekvalifikacije počne u martu ove i trajaće sledeće dve godine.

Radnici koji ne prihvate prekvalifikaciji na evidenciji NSZ, primaće umanjene, odnosno zakonom propisane prinadležnosti.

Ako je suditi prema atmosferi na mestima na kojima su se sredinom prošle nedelje u Zastavinoj upravnoj zgradi radnici izjašnjavali o socijalnom programu, velika većina sada već bivših automobildžija, više nego nevoljno prihvatila je činjenicu o najverovatnije definitivnom prekidanju radnog veka. Mnogi radnici isticali su da se osećaju prevarenima, pošto su im nadležni u Ministarstvu ekonomije i Vladi Srbije obećavali da će i za njih biti mesta u novoj Fijatovoj kompaniji u Zastavi. Većina njih sve manje veruje da će posao uspeti da nađu i kod Fijatovih kooperanata, koji bi ovde trebalo da izgrade pogone u kojima će se proizvoditi delovi i komponente za ugradnju u Fijatove automobile. Prekobrojni radnici procenjuju da će Fijatovi partneri radije zapošljavati mlađe ljude, koji će lakše i brže ovladavati novim znanjima i savremenom tehnologijom, nego doskorašnje automobildžije među kojima je veliki broj onih koji su duboko zašli u šestu deceniju života.

Zastavini radnici nevoljno su krajem prošle godine prekinuli i petodnevni protest tokom kojeg su zaposeli prizemlje kragujevačkog gradskog parlamenta, zahtevajući da Ministarstvo ekonomije odustane od otpuštanja gotovo svih radnika Fabrike automobila i faktičkog gašenja prvog i nekada jedinog proizvođača putničkih vozila na Balkanu. Taj protest radnika bio je međutim, od samog starta osuđen na neuspeh ne samo zbog nedostatka sindikalne strategije i taktike, već i zbog toga što je izostala podrška i najšire i ovdašnje, šumadijske javnosti. Opravdano ili ne, preovladalo je uverenje da je Zastava u prethodne dve decenije, koliko je bila u krizi, mnogo dobila od države i društva, da je proizvodnja automobila u Kragujevcu finansirana novcem poreskih obveznika, a da su zaposleni u Zastavinim preduzećima mnogo lakše i bezbolnije uz državne socijalne programe, prolazili kroz tranziciju od njihovih kolega u većini drugih firmi. U komentarima ove vrste ne sagledava se naravno nekadašnji i budući značaj proizvodnje automobila u kragujevačkoj fabrici za privredu i ekonomiju Srbrije, zaboravlja se i da je u Zastavi u avgustu 2001. u okviru restrukturiranja i konsolidacije firme bez posla maltene u jednom danu ostalo čak oko 15.000 radnika.

No kako bilo, Zastavina Fabrika automobila početkom nove godine definitivno je otišla u istoriju. Fabrika će doduše još neko vreme zbog servisiranja obaveza postojati formalno-pravno, dok se putnička vozila proizvode u drugom preduzeću, odnosno u kompaniji FAS sa čijih proizvodnih linija će krajem ove godine početi da silaze novi modeli automobila za tržišta širom sveta.

Deca zamenjuju roditelje

Prekobrojni radnici bivše Zastavine Fabrike automobila prilikom izjašnjavanja o socijalnom programu i odlasku na evidenciju NSZ, navode i podatke o svojoj deci koja bi, ukoliko imaju dovoljno godina i odgovarajuću stručnu spremu, uskoro mogla da dobiju posao u novoj Fijatovoj kompaniji u Zastavi. U sindikatu tvrde da je sa menadžmentom Kompanije FAS i nadležnim u Ministarstvu ekonomije dogovoreno da prednost pri skorašnjem zapošljavanju prvih 400 novih ljudi, koji će mahom biti angažovani u pogonu Preseraj, imaju deca Zastavinih radnika koji ovih dana ostaju bez posla.

Proizvedeno četiri miliona automobila

Proizvodnja automobila u Kragujevcu započeta je sredinom 50-ih u starim pogonima nekadašnjeg Vojno-tehničkog zavoda u kojima je 1955. prema licenci Fijata montirano prvih hiljadu „fića“. Od tada do sredine pretprošle godine, kad je ovde obustavljena proizvodnja, isporučeno je više od četiri miliona vozila. Izvezeno je oko 700.000 automobila, od čega preko 142.000 „juga“ u Ameriku. Zastavina Fabrika automobila koja je ovih dana ugašena, izgrađena je u dve faze 60-ih i početkom 70-ih godina prošloga veka, kreditom od 30 miliona dolara koji je obezbedio Fijat. Krajem 80-ih Fabrika automobila zapošljavala je 22.000 radnika. Tih godina sa Zastavinih proizvodnih traka silazilo je više od 200.000 automobila godišnje, a rekordna proizvodnja zabeležena je 1989. kad je izašlo više od 230.000 vozila svih modela. Od proizvodnje automobila u Kragujevcu u to vreme direktno ili indirektno živelo je nekoliko stotina hiljada radnika širom bivše Jugoslavije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari