Tema e-trgovine u Srbiji, opet poprima na značaju i publicitetu. Posle niza spekulacija i dezinformacija o otvaranju PayPal servisa u Srbiji, domaća javnost je uverena da je dobila najpreciznije i najtačnije informacije do sada – PayPal je navodno uvrstio Srbiju na digitalnoj mapi za 2012. godinu. Pored mnogobrojnih zakonskih, carinskih i ostalih pravnih usaglašavanja, koje su neophodne da bi takav jedan servis zaživeo na (online) tržištu Srbije, potrebno je imati i spremnost najšire javnosti da prihvati realnost modernog doba – integracija i upotreba e-trgovine kao deo svakodnevnice.


Godinama unazad mnogobrojne organizacije, institucije ali i pojedinci su se zalagali za uvođenje e-trgovine u svim poslovnim sferama, kako bi se na taj način podstakao privredni rast i razvoj. Moglo bi se reći da je tehničko uvođenje najmanji problem, ali u biti se ta problematika ticala mnogo viših političkih i ekonomskih distanci. Ono što se u poslednje vreme moglo čuti u javnosti jeste da bi se dolaskom kompanije PayPal u Srbiju, omogućilo da preko 50 000 preduzetnika zarađuje i živi od Interneta, što bi podstaklo i druge aktere na saradnju, doprinoseći mnogo konkurentnijem razvoju tržišta. Tu se pre svega tiče liberalizacije tržišta i mogućnosti, da domaći preduzetnici plasiraju svoje proizvode i usluge u inostranstvo. Svakako ne treba smatrati da u tome leži spas za srpsku privredu, ali bi se u velikoj meri doprinelo da se ekonomija razvija u skladu sa modernim svetskim trendovima, podižući nivo preduzetništva, a samim tim i kvalitet poslovanja.

Glavna korist koja bi nastala dolaskom PayPal servisa je „primoravanje“ svih nadležnih državnih institucija da urede oblast e-trgovine, koja se prožima kroz sve sfere savremenog društva. Jedan mali ali vredan korak je urađen na tom planu, kada je nedavno Vlada Srbije promenom uredbe dozvolila da se ne carini uvezena roba vrednosti do 50 evra. Pozitivan pogled na celokupnu situaciju doprinosi i garancija Narodne Banke Srbije za uvođenje PayPal servisa kao regularne finansijske organizacije, što je zapravo bio jedan od kamena spoticanja i preduslova da se taj servis omogući i u Srbiji.

Vladina institucija – Digitalna agenda planira da u novembru predstavi 2 priručnika, jedan za kupce (kako da kupuju online, na sta sve treba da obrate paznju, sigurnost, njihova prava i sl.) a drugi priručnik je za trgovce koji bi želeli da se bave online prodajom robe/usluga.

Do dugo iščekivanog trenutka o uspostavljanju pravog konkuretnog e-tržišta kod nas, i „druženju“ sa PayPal-om, ostaje nam samo još da izaberemo šta ćemo da kupujemo i prodajemo, „zavaljeni u fotelji“. Pravi srpski san će možda uskoro da se obistini.

Korišćenje e-trgovine u regionu

Bugarska 2%

Rumunija 4%

Hrvatska 9%

Evropa 15%

Prednosti i mane uvođenja e-trgovine u Srbiji

Prednosti:

– Jednostavna, pregledna i brza trgovina

– Nema redova i čekanja, gužve, lutanja po gradu

– Proizvođačima se otvaraju vrata celog svetskog tržišta

– Kupovina je moguća u bilo koje doba dana i noći; nema ograničenja zemljom

– Trgovac ne mora plaćati zakup skupog i velikog poslovnog prostora na atraktivnoj lokaciji

Nedostaci:

– Visoka carina i takse robe koja može da budu i nekoliko puta skuplja od samog proizvoda

– Zastarela i neadekvatna zakonska regulativa

– Moguća zloupotreba ličnih podataka i podataka o platnoj kartici (veoma mali procenat)

– Veliki broj korisnika nema poverenja u ovaj način trgovine i plaćanje elektronskim putem.

Plaćanje u 25 valuta

Pay Pal je osnovan u decembru 1998., godine i vodeća je kompanija za onlajn plaćanja i slanja novca. Kompanija ima više od 100 miiona aktivnih registrovanih računa i dostupna je na 190 tržišta. PayPal podržava plaćanje u 25 valuta.

Slaba internet trgovina

Srbija se nalazi u društvu sa zemljama regiona u kojima je učešće internet trgovine u ukupnom obrtu manje od 10 odsto. U vrhu su Norveška koja ostvaruje 21 odsto i Irska, koja ima 24 procenta učešće u internet trgovini.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari